آشنایی با انواع محتوا

زمان مطالعه: 9 دقیقه بازاریابی محتوا یکی از مؤثرترین روش‌ها برای جذب مخاطب و نشان دادن ارزشی است که به عنوان یک شرکت باید ارائه دهید. استفاده از انواع مختلف محتوا برای تبلیغ محصول، خدمات یا ایده‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا به مشتری یا پایگاه کاربری گسترده‌تری برسید و شانس کسب‌وکارتان را برای کسب علاقه و فروش

آشنایی با انواع محتوا
زمان مطالعه: 9 دقیقه

بازاریابی محتوا یکی از مؤثرترین روش‌ها برای جذب مخاطب و نشان دادن ارزشی است که به عنوان یک شرکت باید ارائه دهید. استفاده از انواع مختلف محتوا برای تبلیغ محصول، خدمات یا ایده‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا به مشتری یا پایگاه کاربری گسترده‌تری برسید و شانس کسب‌وکارتان را برای کسب علاقه و فروش پایدار به حداکثر برسانید.

در مقالات قبلی به طور کامل به سوال پرتکرار “تولید محتوا چیست؟” پرداختیم. در این مقاله از تکنویک به بررسی انواع محتوایی که می‌تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند می‌پردازیم. همراه ما باشید.

انواع محتوا کدامند؟

پست‌ها یا مقالات وبلاگ

پست‌های وبلاگ هنوز یکی از موثرترین راه‌ها برای ارتباط با مخاطبان هدف هستند. این محتوا می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهد، آگاهی از برند ایجاد کند و رتبه سایت شما در موتورهای جستجو را بهبود بخشد. به حل مشکلات مخاطبان هدف خود کمک کنید تا اعتماد و وفاداری تقویت شود. این اعتماد و وفاداری به راحتی می‌تواند به رشد کسب و کار تبدیل شود.

در واقع، طبق گزارش State of Content Marketing از سِمراش در سال 2023، 55 درصد از بازاریابان محتوا گزارش می‌دهند که مقالات کوتاه یا پست‌های وبلاگ طولانی بهترین عملکردها در انواع محتوا را دارند. یکی از بهترین راه‌ها برای پیدا کردن ایده‌های وبلاگ این است که ببینید مخاطبان شما چه چیزی را جستجو می‌کنند. 

یکی از بهترین راه‌ها برای پیدا کردن ایده استفاده از Suggestionهای گوگل است. همچنین سایت‌های دیگری مانند Google Trends، topic-research سایت Semrush، وبسایت answerthepublic برای این منظور مفید هستند.

محتوای مفید چیست؟

پیشنهادات گوگل برای سرچ کلمه سئو چیست

کاغذهای سفید، کتاب‌های الکترونیکی و انواع گزارش

کاغذهای سفید، کتاب‌های الکترونیکی و گزارش‌ها به برندها این امکان را می‌دهند تا موضوعات خود را تعمیم داده و جزئیات بیشتری را در خود جای دهند. به طور معمول، این نوع محتوا حدود 3000 تا 5000 کلمه طول دارد و معمولاً به صورت PDF قابل دانلود است.

ثابت شده که محتوای طولانی برای کسب و کارهای مختلف بسیار ارزشمند است. در نهایت هدف این نوع محتوا ارتقای سطح عمیقی از تخصص و دانش در هر حوزه است.

کتاب‌های الکترونیکی می‌توانند رتبه شما را برای کلمات کلیدی افزایش دهند و همچنین اطلاعات سرنخ‌ها را جمع‌آوری کنند و اطلاعات ارزشمندی به خوانندگان ارائه دهند.

تهیه اسناد و گزارش‌های سفید ممکن است بیشتر از پست‌های وبلاگ‌ طول بکشد، اما آمار نشان می‌دهد که آن‌ها در جلب توجه مردم و ایجاد تخصص در هر استراتژی توزیع بازاریابی محتوا بسیار موثر هستند.

طبق یک نظرسنجی، حدود 79 درصد از خریداران B2B اوراق سفید را با همکاران خود به اشتراک می‌گذارند و کتاب‌های الکترونیکی را هم می‌توان هزاران بار به اشتراک گذاشت.

کتاب‌های الکترونیکی هم معمولاً اسناد PDF هستند که اطلاعات عمیق را به شیوه‌ای جذاب ارائه می‌دهند.

آنها یکی از رایج ترین انواع محتوای با دسترسی محدود هستند؛ یعنی کاربران برای دسترسی به این محتوا باید اطلاعات شخصی خود را در قالب یک فرم وارد کنند.

برای مثال، فرم تولید سرنخ برای کتاب کار بازاریابی محتوای Semrush را ببینید:

فرم تولید سرنخ برای کتاب کار بازاریابی محتوای Semrush

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها نوعی محتوا هستند که اطلاعات را در قالبی ساده و از نظر بصری جذاب با حداقل متن ارائه می‌دهند.

اینفوگرافیک‌ها می‌توانند توجه مخاطب را به خود جلب کرده و درک کاربر را با کمک گرافیک، نمودار و تعاریف ساده تسهیل کنند. این نوع محتوا همچنین به مخاطبانی با سبک‌های مختلف یادگیری پاسخ می‌دهد.

اینفوگرافیک‌ها نیز قابل اشتراک گذاری هستند. بنابراین، حتما مطالب خود را در شبکه‌های اجتماعی هم پست کنید.

مثال از پست اینفوگرافیک "وردپرس چیست؟"

خوانندگان اینفوگرافیک را دوست دارند زیرا اغلب درک و هضم مفاهیم را آسان‌تر می‌کند. در واقع مصرف کنندگان در مقایسه با محتوایی که فقط به صورت متنی نوشته شده است، 30 برابر بیشتر احتمال دارد که یک قطعه از محتوا را به صورت اینفوگرافیک مصرف کنند.

تولیدکنندگان محتوا هم آنها را دوست دارند زیرا نسبتاً سریع تولید می ‌شوند اما عملکرد قدرتمندی دارند.

اگر ببخش زیادی از محتوای شما بر اساس واقعیت و ارقام است، تبدیل این مقالات به محتوای بصری یک راه ساده اما بسیار موثر برای جذب ترافیک بیشتر است. ابزارهای متعددی نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا به راحتی محتوای آنلاین ایجاد کنید. Visme.co و همچنین PiktoChart و Canva گزینه‌های بسیار خوبی هستند.

ویدیو

آیا می‌دانستید که 75 میلیون نفر در ایالات متحده هر روز یک ویدیو آنلاین تماشا می‌کنند؟

سهولت استفاده و در دسترس بودن ویدیو در چند سال گذشته، آن را به شکل محتوایی ضروری برای مشاغل در هر شکل و اندازه تبدیل کرده است. خود مارک زاکربرگ حتی رکورد زده و گفته که معتقد است بیشتر محتوای آنلاین در آینده نزدیک ویدیو خواهد بود!

هنوز متقاعد نشدید؟

بازاریابی ویدیویی می‌تواند کاربران را از طریق داستان سرایی پویا، صوتی و تصویر جذاب درگیر کند.

در برخی موارد مانند آشپزی در خانه، ورزش و مسافرت ویدیوها حالتی یکپارچه دارند. زیرا تصاویر ثابت و متن برای انتقال مفاهیم مشابه به شیوه‌ای جذاب تلاش می‌کنند. اما ویدیو می‌تواند برای همه انواع کسب‌وکار جواب بدهد زیرا به طور موثر نشان می‌دهند که چگونه کاری را انجام دهیم یا یک کار چگونه انجام می‌شود.

با انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی یوتیوب می‌توانید متوجه شوید که مخاطبان شما می‌خواهند چه نوع ویدیوهایی را تماشا کنند. و فراموش نکنید که زیرنویس‌ها و معرفی متنی مرتبط و آموزنده بنویسید تا به انسان‌ها (و موتورهای جستجو) کمک کنید تا محتوای شما را بهتر درک کنند.

بسیاری از تکنیک‌های دیگر سئو ویدیو نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید؛ مانند بهینه سازی توضیحات و استفاده از تصاویر کوچک چشم نواز یا تامنیل و…

آشنایی با انواع محتوا

ویدئو می‌تواند یکی از گران‌ترین و زمان‌برترین اشکال محتوا برای تولید باشد. اما نرم افزارهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند کار را آسان‌تر کنند.

پادکست

پادکست نوعی محتوا برای بازاریابی است که محتوای صوتی قابل دسترسی را برای مخاطبان در حال حرکت فراهم می‌کند و می‌تواند همدلی، تخصص و اصالتی را نشان دهد که به قلب شنوندگان خود رسوخ می‌کند.

شما می‌توانید از پادکست خود استفاده کنید تا آگاهی از برند را به مخاطبان و بازارهایی که به سختی به دست می‌آیند بیاورید. پادکست همچنین راهی برای نشان دادن شخصیت برند شما است.

وقتی تجهیزات مناسب را در اختیار داشته باشید، تولید پادکست می‌تواند ساده باشد.

اگر آنها را از طریق یک شبکه پادکست به اشتراک بگذارید، می‌توانند دسترسی پذیری گسترده‌ای داشته باشند. به خصوص زمانی که از بهترین روش‌های سئو پادکست استفاده می‌کنید.

آشنایی با انواع محتوا

حتی اگر از یک شبکه پادکست استفاده می‌کنید، همچنان می‌توانید قسمت‌های مختلف پادکست خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی خود بگنجانید.

این به شما امکان می‌دهد هم به جمعیتی که به پادکست گوش می‌دهند و هم به افرادی که معمولاً از اشکال سنتی بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند برسید.

شما همچنین می‌توانید محتوای نوشته شده را به پادکست تغییر دهید (و بالعکس). این موضوع برای بسیاری از انواع دیگر بازاریابی محتوا در این لیست صادق است.

محتوای شبکه‌های اجتماعی

محتوای شبکه‌های اجتماعی محتوای کوتاهی است که می‌تواند شامل متن، صدا، تصویر، ویدیو یا ترکیبی باشد و امکان تعامل مستقیم با مخاطبان گسترده را فراهم می‌کند.

همچنین امکان تولید محتوای اصیل و ارتقای محتوایی را که قبلاً در کانال‌های دیگر توزیع کرده‌اید را فراهم می‌کند.

از آنجایی که این نوع پست به شما امکان می‌دهد محتوای جدید ارسال کنید، آنچه را که در حال حاضر دارید تبلیغ کنید و با کاربران تعامل داشته باشید، وجود شبکه‌های اجتماعی برای هر استراتژی بازاریابی محتوا ضروری است.

اما یافتن انواع محتوا و پلتفرم‌هایی که با مخاطبان شما ارتباط بگیرند می‌تواند کمی سخت باشد.

بنابراین، تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی خود را در نظر بگیرید تا مشخص شود آیا مخاطبان شما ویدیوها، تبلیغات پست وبلاگ، پست‌های جدی مدیر عامل یا میم‌های خنده دار را ترجیح می‌دهند یا چیزهای دیگر را!

کِیس اِستادی یا مطالعات موردی

مطالعات موردی داستان‌های واقعی هستند که نشان می‌دهند چگونه کسب‌وکار شما مشکلات مشتریان را حل کرده است.

مطالعات موردی با نشان دادن نتایج ملموس اعتماد ایجاد می‌کند. به این می‌گویند اثبات اجتماعی و ابزار قدرتمندی برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل است.

البته یافتن مطالعات موردی و نمایه‌های مشتری در اکثر وب ‌سایت‌های تجاری دشوارتر است، زیرا ایجاد آن‌ها زمان و انرژی زیادی می‌گیرد. با این حال آنها وزن قابل توجهی برای خوانندگان خود دارند.

آنها همچنین بر روی خریداران B2B بسیار تأثیرگذار هستند؛ 79 درصد از این مصرف‌ کنندگان، مطالعات موردی را بر هر نوع بازاریابی محتوا ترجیح می‌دهند؛ زیرا به آنها کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری آگاهانه‌تری برای خرید داشته باشند.

بازاریابی B2B چیست؟

تولید این محتوا زمانبر است، و شما باید با مشتریان فعلی و قبلی خود ارتباط برقرار کنید تا مطمئن شوید که با ایجاد یک مطالعه موردی در مورد آنها موافق هستند. همچنین برای اثبات این نتایج به داده‌های مشخصی نیاز خواهید داشت.

به یاد داشته باشید که این محتوا همیشه نیازی نیست طولانی باشد. ویدیوهای گواهی نیز می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

محتوای تولید شده توسط کاربر

محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) هر نوع محتوایی است که توسط مشتریان یا طرفداران ایجاد و به اشتراک گذاشته شده و سپس توسط شما منتشر می‌شود.

این محتوا می‌تواند به طرز باورنکردنی در افزایش آگاهی برند موثر باشد و با توجه به اثبات اجتماعی معتبری که افکار و تجربیات مشتریان و طرفداران واقعی را منعکس می‌کند، تبدیل‌ها را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال در اینجا یک پست از یک کاربر Semrush را داریم که در حساب اصلی سمراش بازنشر شده است:

repost کردن یک پست از semrush

اشکال رایج محتوای تولید شده توسط کاربر عبارتند از:

  • نظرات پست وبلاگ
  • تصاویر محصول
  • بحث‌های انجمن
  • پست‌های شبکه‌های اجتماعی
  • ویدیوهای آن باکسینگ

از آنجایی که UGC بر تصمیمات خرید مشتریان بالقوه تأثیر می‌گذارد، با تشویق مشتریان به ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای مرتبط با کسب و کار شما از آن تا جایی که می‌توانید بهره ببرید.

به عنوان مثال هشتگ‌های برنددار ایجاد کنید و مشتریان خود را تشویق کنید که از آنها در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند. و UGC آنها را با یک اشاره به کاربر اصلی مجدداً در کانال‌های خود منتشر کنید.

زمانی که UGC به درستی استفاده شود، می‌تواند یکی از بهترین انواع بازاریابی محتوا باشد.

خبرنامه

خبرنامه‌ها شکل رایج بازاریابی ایمیلی هستند. آنها پیام‌های منظمی هستند که از یک تم خاص پیروی می‌کنند؛ مثلاً نکات بازاریابی محتوا.

خبرنامه ها ارتباط مستقیم بین شما، مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه‌ای را که می‌خواهند از شما چیزی بشنوند امکان پذیر می‌کند. (در غیر این صورت، اصلاً در خبرنامه شما مشترک نمی‌شدند!)

خبرنامه به شما کمک می‌کند تا روابط خود را با مشترکین حفظ کنید که می‌تواند آنها را بیشتر به مشتریانی پولساز تبدیل کند.

می‌توانید با گنجاندن فراخوان‌های اقدام (CTA) که به سمت ثبت‌نام یا محتوای ارزشمند هدایت می‌شوند، به آنها کمک کنید تا خرید کنند. حتی می‌توانید از تبلیغات در خبرنامه‌های خود برای افزایش درآمد استفاده کنید.

و مانند بسیاری از اشکال دیگر بازاریابی محتوا، می‌توانید محتوای وبلاگ را به محتوای خبرنامه تغییر دهید (و بالعکس). در نهایت نرخ‌های باز و تعامل را کنترل کنید تا ببینید خبرنامه‌های شما چه عملکردی دارند و همانطور که مشخص می‌کنید مشترکین شما می‌خواهند چه چیزی را ببینند، استراتژی خود را تنظیم کنید.

ابزارهای رایگان

ابزارهای رایگان شامل چک لیست‌ها، الگوها، ماشین حساب‌ها و هر چیز دیگری هستند که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهند بدون پرداخت هزینه از آنها استفاده کنند.

این ابزارها می‌توانند باعث افزایش ترافیک شده و اعتماد و وفاداری را در کسب و کار شما تقویت کنند. زیرا آنها ارزش فوری را برای کاربران شما به ارمغان می‌آورند.

آنها حتی می‌توانند بک لینک‌های ارزشمندی را جذب کنند (لینک‌هایی از سایت‌های دیگر به سایت شما که می‌تواند به سئو کمک کند).

به علاوه این ابزارها با ارائه راه حل‌های عملی برای مشکلات مشتری، تخصص و اقتدار کسب و کار شما را نشان می‌دهند.

فرم انالیز رایگان سئو

از ابزارهای رایگان برای تولید سرنخ مانند کتاب‌های الکترونیکی یا به عنوان محتوای قابل اشتراک گذاری برای شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

می‌توانید ابزارها و قالب‌های رایگان را با پست‌های وبلاگ همراه کرده یا آنها را به صفحات مستقل تبدیل کنید.

فقط مطمئن شوید که چیزی باارزش به کاربران خود ارائه می‌دهید و روی زمینه‌هایی که در آن تخصص دارید تمرکز کنید.

دوره‌های آموزشی

دوره‌های آموزشی نوعی بازاریابی محتوا هستند که تجربیات یادگیری عمیق را ارائه می‌دهند و مهارت‌های ارزشمندی را به کاربران می‌آموزند.

این نوع دوره‌ها می‌توانند اعتماد، اعتبار و وفاداری را برای کسب و کار شما ایجاد کنند و همچنین تخصص و اقتدار شما را در یک موضوع خاص نشان دهند.

کاربرانی که از دوره شما راضی هستند ممکن است احتمال بیشتری برای انتشار این خبر داشته باشند، شاید حتی در شبکه‌های اجتماعی یا با بک لینک. این کار برند شما را تبلیغ کرده و به شما کمک می‌کند به مخاطبان بیشتری برسید.

دوره‌ها حتی می‌توانند به عنوان مولد مشتری یا تولید کننده درآمد نیز عمل کنند.

10 قدم تبدیل شدن به تولید کننده محتوای حرفه‌ای

وبینار

وبینارها سمینارهای آنلاین هستند. آنها فرصتی عالی برای شما فراهم می‌کنند تا تخصص شرکت خود را به اشتراک بگذارید و سرنخ ایجاد کنید.

به طور کلی میزبان یک ارائه را در مورد یک موضوع خاص به طور زنده پخش می‌کند (البته می‌توان آنها را از قبل نیز ضبط کرد) و شرکت کنندگان مجازی این فرصت را دارند که سوال بپرسند.

پس از آن می‌توانید وبینار ضبط شده را برای تماشای دیگران در دسترس قرار دهید.

مثلاً Semrush میزبان انواع مختلف وبینارهای بازاریابی است.

کاربران می‌توانند برای رویدادهای آینده ثبت نام کنند یا وبینارهای قبلی را در صورت تقاضا تماشا کنند.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی تعدادی از رایج‌ترین انواع محتوا در دنیای دیجیتال پرداختیم. محتوای خوب پایه و اساس یک استراتژی بازاریابی موفق بوده و همیشه خواهد بود. این چیزی است که مشتریان را از طریق جستجوهای ارگانیک هدایت کرده و تلاش می‌کند تا این سرنخ‌ها را به مشتریان پولساز تبدیل کند. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

تولید محتوا و بازاریابی دیجیتال همواره تخصص ما بوده است. اگر برای بهبود استراتژی محتوای خود به کمک نیاز دارید، لطفاً با تیم مجرب تکنویک تماس بگیرید!

منابع:

تیم تحقیق تکنویک

وبسایت semrush

وبسایت e2msolutions

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *