تجزیه و تحلیل رقبای سئو

زمان مطالعه: 9 دقیقه آیا می‌خواهید در صفحه اول موتورهای جستجو از رقبای خود پیشی بگیرید؟ تجزیه و تحلیل رقبای سئو سلاح مخفی شماست. با ارزیابی هدف گذاری کلمات کلیدی رقبا، پروفایل‌های بک لینک، استراتژی‌های محتوایی و تاکتیک‌های کلی سئو می‌توانید موفقیت‌های آنها را مهندسی معکوس کرده و نقاط ضعف آنها را شناسایی کنید. در این مقاله به بررسی

تجزیه و تحلیل رقبای سئو
زمان مطالعه: 9 دقیقه

آیا می‌خواهید در صفحه اول موتورهای جستجو از رقبای خود پیشی بگیرید؟ تجزیه و تحلیل رقبای سئو سلاح مخفی شماست.

با ارزیابی هدف گذاری کلمات کلیدی رقبا، پروفایل‌های بک لینک، استراتژی‌های محتوایی و تاکتیک‌های کلی سئو می‌توانید موفقیت‌های آنها را مهندسی معکوس کرده و نقاط ضعف آنها را شناسایی کنید.

در این مقاله به بررسی مفهوم تجزیه و تحلیل رقبای سئو و استخراج اطلاعات برای بهبود رتبه خود می‌پردازیم. همراه تکنویک باشید.

تحلیل رقبای سئو چیست؟

تحلیل رقبای سئو فرآیند شناسایی وب سایت‌ها و برندهایی است که در SERPها برای جستارهای با ارزش بالا مرتبط با محصول، خدمات یا شرکت شما رتبه بالاتری نسبت به شما دارند. یادگیری آنچه برای رقابت مفید است شما را قادر می‌سازد تا آن اطلاعات را در استراتژی سئوی خود به کار ببرید. ممکن است کسب‌وکار شما این تحلیل رقبا را برای همه چیز از توسعه محصول گرفته تا استراتژی بازاریابی برای کشف فرصت‌ها و الهام گرفتن برای بهتر شدن، انجام داده باشد.

مطالعه مقاله کامل سئو چیست؟

چرا تحلیل رقبای سئو مهم است؟

اطلاعات جمع آوری شده در روند تحلیل رقبا می‌تواند به شما کمک کند:

  • تاکتیک‌های برنده شدن رقبای خود را تکرار کرده و مطابق نیاز تغییر دهید
  • از کاستی‌های آنها برای به دست آوردن مزیت استفاده کنید
  • شکاف‌ها و فرصت‌هایی را که از دست داده‌اند شناسایی کنید

تجزیه و تحلیل رقبا می‌تواند نقشه راه موفقیت سئو را در اختیار شما قرار دهد.

رقبای خود را شناسایی کنید

اگر دامنه شما از قبل ایجاد شده و رتبه گرفته است، احتمالاً از قبل می‌دانید رقبای شما چه کسانی هستند. با این حال اگر این اولین بار است که تجزیه و تحلیل رقبا را انجام می‌دهید، اکنون زمان ملاقات با رقبای خود است.

رقبای مستقیم شما وب سایت‌هایی خواهند بود که در صفحه اول (در گوگل یا سایر موتورهای جستجو) برای همان کلمات کلیدی مورد نظر شما رتبه بالایی دارند. آنها محصولات و خدمات مشابه شما را ارائه می‌دهند و برای همان مخاطبان هدف رقابت می‌کنند.

مهم است بدانید که:

  • رقبای سئو شما ممکن است با رقبای معمولی در بازار متفاوت باشند.
  • اگر محصولات یا خدمات مختلفی را در سایت خود ارائه داده یا موضوعات مختلفی را از طریق وبلاگ خود پوشش می‌دهید، رقبای آنلاین شما ممکن است برای هر محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید و موضوعی که در مورد آن می‌نویسید متفاوت باشند.

این یک تاکتیک جنگی کلاسیک است: برای شکست دادن آنها باید دشمن خود را بشناسید.

جایگاه خود را بهتر درک کنید

جایگاه خود را بهتر درک کنید

قبل از انتخاب یک حوزه ناب برای ورود، باید تحقیقات کاملی در مورد مفهوم نیش انجام دهید. یکی از جنبه‌های این تحقیق این است که بدانید با چه کسی قرار است رقابت کنید. بنابراین انجام تجزیه و تحلیل رقبا ضروری است.

شما باید بدانید که این سایت‌ها چه محصولات یا خدماتی را ارائه می‌دهند و پروفایل بک لینک، هدف گذاری کلمات کلیدی، استراتژی محتوا و سطح اعتبار هر سایت را تجزیه و تحلیل کنید. این به شما این امکان را می‌دهد که درک بهتری از چشم انداز فعلی داشته باشید.

اگر سایت‌های رقیب واقعاً خوب عمل می‌کنند این نشانه خوبی است که علاقه زیادی به این جایگاه وجود دارد؛ که شما نیز می‌توانید از آن بهره ببرید.

همچنین تجزیه و تحلیل رقبا به شما امکان می‌دهد شکاف‌ها، فرصت‌ها و نقاط ضعف محتوای رقبای خود را شناسایی کنید. می‌توانید استراتژی محتوای خود را به گونه‌ای شکل دهید که شما را در خط رقابت مستقیم با رقبای خود قرار دهد.

این کار می‌تواند به شما در بهبود مدل کسب و کارتان کمک کند. در حین انجام تحلیل رقبا، ممکن است محصولات یا خدماتی را پیدا کنید که رقبای شما در ارائه آنها ناکام مانده‌اند، اما مخاطبان شما به وضوح آنها را می‌خواهند.

در نتیجه می‌توانید با ارائه این محصولات یا خدمات در وب‌ سایت خود از این امر بهره ببرید.

پیروز رقابت شوید

هدف نهایی تجزیه و تحلیل رقبای سئو شناسایی فرصت‌هایی است که به شما کمک می‌کند از رقبا پیشی بگیرید.

با سرمایه گذاری بر روی نقاط ضعف رقبا و بهبود کاستی‌های خود، رقیبان خود را به سادگی شکست دهید.

چگونه تجزیه و تحلیل رقبای سئو را انجام دهیم؟

با دنبال کردن این شش مرحله ساده تجزیه و تحلیل رقبای خود را انجام دهید:

مرحله اول: رقبای سئوی خود را شناسایی کنید

اولین قدم در تجزیه و تحلیل رقبای سئو این است که بدانید آنها چه کسانی هستند. یک راه خوب برای انجام این کار این است که نام هر رقیبی را که می‌شناسید یادداشت کنید. این می‌تواند شامل رقبای مستقیم و غیر مستقیم شما باشد.

رقبای مستقیم رقبایی هستند که احتمالاً می‌شناسید. به عنوان مثال فرض کنید یک فروشگاه لوازم آشپزخانه هستید که یک نوع درب بازکن می‌فروشید. هنگامی که در موتور جستجویی مانند گوگل عبارت در بازکن کنسرو را جستجو می‌کنید، فروشندگان دیگری را می‌بینید که در SERP درب بازکن می فروشند. اینها رقبای مستقیم تجاری شما هستند.

رقبای غیرمستقیم برندها و وب سایت‌هایی هستند که شما برای گرفتن رتبه در SERP با آنها رقابت می‌کنید، علی رغم اینکه آنها ممکن است محصول/خدمات/نرم افزار مشابهی را نفروشند. اینها می‌توانند سایت‌های مرجع یا منابع خبری، شبکه‌های اجتماعی مانند پینترست، سایت‌های تولید محتوا مانند یوتیوب یا وبلاگ نویس باشند.

از آنجا شروع به جستجوی کلمات کلیدی با ارزش بالا کنید و ببینید SERP چه چیزی را نشان می‌دهد. ممکن است از دیدن برخی از سایت‌هایی که از شما بالاتر هستند شگفت زده شوید!

به خاطر داشته باشید که ممکن است متوجه شوید در حال رقابت با برندها و شرکت‌های بزرگی هستید که به سادگی نمی‌توانید با آنها روبه‌رو شوید. به عنوان مثال احتمالاً نمی‌خواهید برای کلمات کلیدی زیاد با آمازون رقابت کنید. نبردهای خود را عاقلانه انتخاب کنید.

مرحله دوم: مهم‌ترین کلمات کلیدی خود را شناسایی کنید

در این مرحله احتمالاً از قبل ایده خوبی از کلمات کلیدی مورد نظر خود و اینکه کدام یک برای هدایت ترافیک ارگانیک یکنواخت مهم هستند دارید.

مهمترین چیزی که می‌توانید از تحلیل کلمات کلیدی رقبای خود بیاموزید این است که می‌فهمید چرا آنها آن جستارها را هدف قرار می‌دهند و هدف جستجوی آنها را برآورده می‌کنند. اگر بتوانید درک کنید که چرا رقبای شما روی موضوعات خاصی تمرکز می‌کنند، می‌توانید ببینید که کجا محتوا را از دست می‌دهید، اما همچنین فرصت‌هایی را برای بهبود محتوای رقبای خود پیدا کنید و زاویه‌ای را که ممکن است از دست داده باشند بیابید.

مثلاً ممکن است متوجه شوید که رقیب مقاله خوبی در مورد انتخاب لوازم آشپزخانه مناسب دارد، اما آنها نتوانسته‌اند به یک سوال خاص در مورد آن موضوع پاسخ دهند یا سؤالات متداول افراد را در گوگل هدف قرار دهند. این فرآیند می‌تواند به کشف کلمات کلیدی کوتاه‌مدت و بلندمدت کمک کند که می‌توانند ارزش هدف‌ گذاری را داشته باشند و به شما ایده می‌دهد که در مورد چه موضوعاتی می‌توانید دیدگاه منحصربه‌فرد ارائه دهید و چه کلمات کلیدی واقعاً ارزش آن را دارند.

در مورد استراتژی سئوی رقبا تحقیق کنید

مرحله سوم: در مورد استراتژی سئوی رقبا تحقیق کنید.

توصیه می‌کنیم که پاسخ خود را به تحلیل رقبای سئو با استفاده از چارچوب SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) نزدیک کنید.

  • نقاط قوت رقبا
  • نقاط ضعف آنها
  • فرصت‌هایی برای تکرار نقاط قوت و استفاده از نقاط ضعف آنها در سایت خود
  • مواردی که عملکرد بهتر رقبا شما را تهدید می‌کند و راه‌هایی برای بهبود در آن زمینه‌ها

مهم‌ترین چیزی که در مورد تجزیه و تحلیل رقبای موفق باید به خاطر بسپارید این است که هرگز چیزی را فرض نکنید. از چارچوب SWOT برای هدایت تفکر خود از طریق تجزیه و تحلیل رقبای سئوی خود استفاده کنید. برای سازماندهی این کار یک صفحه اکسل باز کرده و از گوگل و پلتفرم سئو خود برای جمع آوری اطلاعات زیر استفاده کنید.

1- محتوای با عملکرد برتر رقبا

در این مرحله باید از گوگل و همچنین پلتفرم تحقیق کلمات کلیدی خود برای شناسایی مقالات و صفحاتی که رقبای شما در آنها رتبه خوبی دارند استفاده کنید. سپس می‌بینید محتوای رقیب شما چگونه با آنها مطابقت دارد. این به شما درک پایه‌ای از اینکه کدام جستارها را هدف قرار دهید و کدام یک ممکن است ارزش مبارزه را نداشته باشند می‌دهد.

2- استراتژی‌های بازاریابی محتوای رقبا

در مرحله بعد باید بتوانید به برخی از جنبه‌های مهم محتوا و استراتژی‌های توزیع رقبای خود توجه کنید. خواهید دید که آنها تمایل دارند بر روی چه نوع محتوایی تمرکز کنند؛ به عنوان مثال رهبری فکری، محتوای طولانی از نوع آسمان‌خراش، واژه‌نامه‌ها یا مقالات وبلاگ قدیمی.

همچنین نگاهی به قالبی که رقبای شما برای محتوای خود استفاده می‌کنند بیندازید. آیا آنها عمدتاً محتوای نوشتاری دارند یا اغلب از فیلم یا اینفوگرافیک استفاده می‌کنند؟ امتحان فرمت متفاوت برای محتوا می‌تواند یک تمایز کلیدی بین محتوای شما و رقیب ایجاد کرده و به شما کمک کند محتوای برتری تولید کنید که در SERP رتبه خوبی داشته باشد.

در نهایت به میزان محتوایی که رقبا تولید می‌کنند، طول آن محتوا و کیفیت کلی محتوای خود توجه کنید. همه این عوامل به تعیین رتبه محتوای شما کمک می‌کند. به یاد داشته باشید، گوگل محتوای مفیدی را حمایت می‌کند که هدف جستجوی کاربر را برآورده می‌کند؛ بنابراین تولید محتوای مختصر و باکیفیت می‌تواند تفاوتی باشد که برای برتری از رقبا در SERP به آن نیاز دارید.

استراتژی توزیع محتوای رقیب

3- استراتژی‌های توزیع محتوای رقبا

در این مرحله باید بیاموزید که چگونه رقبا محتوای خود را تبلیغ و توزیع می‌کنند و همچنین چه کسی مالک استراتژی محتوای رقبای شماست. بازاریابان اغلب می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی جلب توجه کنند که فرصتی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رقبا و به طور کلی استراتژی جستجو است. این همچنین به شما کمک می‌کند تعیین کنید که یک رقیب در واقع تا چه حد یک تهدید بزرگ است.

در مرحله بعد وقت بگذارید تا بفهمید رقبا چگونه محتوای خود را تبلیغ می‌کنند و آیا در آن مهارت دارند یا نه. آیا توییت‌ در مورد محتوای جدید تعامل قابل توجهی دارد؟ آیا آنها نقل قول یا عکس‌العملی از سوی افراد برجسته دارند؟ آیا در روابط عمومی خوب هستند؟ آیا با یک شرکت روابط عمومی کار می کنند؟ همه این سؤالات به شما کمک می‌کند تا به استراتژی‌های رقبایتان نزدیک‌تر شوید، بنابراین می‌توانید تصمیم بگیرید از چه چیزی تقلید کنید و کجا را می‌توانید بهبود بخشید تا عقب نیافتید.

4- استراتژی SERP رقبا

در این مرحله به این فکر کنید که رقبای شما در کجای SERP ظاهر می‌شوند و این جایگاه در مورد استراتژی بزرگتر آنها چه می‌گوید. آیا اغلب در اسنیپت‌های برجسته ظاهر می‌شوند؟ آیا طرحواره پرسش و پاسخ را در مقالات خود به کار می‌برند؟ آیا آنها در کاروسل‌های تصویری ظاهر می‌شوند؟ کشف مجدد این اطلاعات به شما نشان می‌دهد که رقبا روی چه چیزی متمرکز شده‌اند تا بتوانید استراتژی خود را برای پیشرفت یا اجتناب از اشتباهات آنها تغییر دهید.

5- استراتژی بک لینک رقبا

در این مرحله این سوالات را از خود بپرسید: چگونه رقبای من بک لینک می‌گیرند؟ آیا فکر می‌کنید آنها در حال خرید لینک هستند؟ آیا پست مهمان ارسال می‌کنند؟ آیا آنها سوپر طرفدار دارند که به شدت با آنها همکاری می‌کنند؟ آیا سایت‌هایی را خریداری می‌کنند که لینک‌های زیادی دارند و آنها را به سایت خود منتقل می‌کنند؟ جمع آوری لینک به سایت‌های باکیفیت و معتبر بخشی از ستون فقرات سئوی قوی است. هرچه بک لینک‌های شما بهتر باشد، احتمالاً در SERP ها رتبه بالاتری خواهید داشت. به آنچه رقبای شما با لینک‌های خود انجام می‌دهند نگاهی بیندازید تا ببینید آیا جایی برای بهبود وجود دارد یا نه.

11 روش گرفتن بک لینک

تجزیه و تحلیل چشم انداز رقابتی معمولاً مستلزم تلاش‌های اولیه زیادی است. تجزیه و تحلیل رقبای سئو یک فرآیند مداوم است که باید به طور مرتب تکمیل شود زیرا SERP ها بسیار پویا هستند. هر چه بیشتر بر تجزیه و تحلیل رقبای سئو تمرکز کنید، بهتر می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فرصت‌های ارتقای رتبه خود را از دست نمی‌دهید.

شکاف محتوایی خود را با رقبا ایجاد کنید

مرحله چهارم: شکاف محتوایی خود را با رقبا ایجاد کنید

سپس باید کلمات کلیدی را پیدا کنید که رقبا برای آنها رتبه می‌گیرند و شما نمی‌گیرید. به این تحلیل شکاف محتوای رقابتی می‌گویند. برای هر یک از رقبای خود این کار را انجام دهید تا شکاف محتوا را بر اساس کلمات کلیدی که می‌خواهید دنبال کنید، هدف جستجوی آنها و محتوای مورد نیاز برای برآورده کردن آن هدف پیدا کنید. از خود بپرسید که برای پر کردن شکاف باید به چه موضوعاتی بپردازید. با این حال، به خاطر داشته باشید که رقبای شما برای کلمات کلیدی رتبه می‌گیرند و موضوعاتی را پوشش می‌دهند که به شما مرتبط نیستند، بنابراین احتمالاً می‌توانید از آن‌ها صرف نظر کنید.

این سه مرحله را دنبال کنید تا شکاف‌های محتوایی خود را با رقبا درک کرده و بفهمید چه کاری می‌توانید برای بهبود انجام دهید:

  1. تجزیه و تحلیل شکاف محتوایی خود را کامل کنید
  2. تجزیه و تحلیل مشابهی از محتوای رقیب را انجام دهید
  3. مشخص کنید که برای پر کردن این شکاف چه کاری باید انجام شود تا بتوانید محتوای لازم برای سایت خود تولید کنید، محتوایی ایجاد کنید که رقبای شما ندارند یا برای آن رتبه نگرفته‌اند یا محتوایی تولید کنید که رقیب را شکست دهد.

مرحله پنجم: شکاف لینک خود را با رقبا ایجاد کنید

با پیروی از سه مرحله ذکر شده در بالا، اکنون باید نگاهی به پروفایل‌های لینک رقبای خود و محل‌ شکاف در لینک‌های خود بیندازید. هنگامی که در حال انجام تجزیه و تحلیل شکاف رقبا هستید این برای شما روشن می‌شود، اما واقعاً روی سایت‌هایی که رقبای شما به آنها لینک می‌دهند تمرکز کنید و بیاندیشید که چگونه می‌توانید محتوایی تولید کنید که بک لینک‌های قوی مشابهی بگیرد.

به یاد داشته باشید الگوریتم گوگل به صورت دوره‌ای تغییر می‌کند. رتبه بندی صفحات در صفحه 1 در این ماه برای یک کلمه کلیدی ممکن است به صفحه دوم برود یا در روز بعد بدتر شود. همانطور که گفته شد بک لینک از سایت‌های مرتبط، باکیفیت و معتبر همیشه راه طولانی را در جهت بهبود رتبه و ترافیک ارگانیک شما انجام می‌دهد.

مرحله ششم: سلامت فنی وب سایت خود را درک کنید

در نهایت برای اینکه بیشترین بهره را از تجزیه و تحلیل رقبای سئو خود ببرید، باید سلامت فنی وب سایت خود را درک کنید. سئوی فنی و سلامت ضعیف وب سایت می‌تواند تفاوت بین رتبه شما در 5 رتبه برتر در SERP و 50 رتبه برتر در SERP باشد. گوگل می‌خواهد بهترین و سریع‌ترین تجربه ممکن را به کاربران ارائه دهد. بنابراین اگر سایت شما به کندی لود می‌شود یا به اندازه رقبای شما سازگار با موبایل نیست، تقریباً مطمئن باشید که سایت شما در SERP ها نزول رتبه دارد.

20 تکنیک طلایی سئو تکنیکال (فنی)

اشتباه نکنید، استراتژی سئوی فنی و سلامت وب سایت شما برای رتبه بندی، ترافیک ارگانیک و استراتژی کلی سئو بسیار مهم است.

سخن آخر

به طور خلاصه باید گفت تجزیه و تحلیل رقبای سئو گامی حیاتی در جهت بهبود رتبه و ترافیک ارگانیک شما است، اما این مرحله‌ای است که در واقع هرگز تمام نمی‌شود. انجام تجزیه و تحلیل رقبا در سئو از طریق یک فرآیند عمیق و مستمر می‌تواند به سئوی شما مزیت رقابتی بدهد و کمکتان کند تا اطلاعات خوبی در مورد تجارت اصلی خود کسب کنید. امیدواریم لذت برده باشید.

شما عزیزان می‌توانید برای بهره گیری از خدمات تولید محتوا و سئوی تکنویک از سایت ما بازدید کنید یا با مشاوران ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید جزئیات بیشتری از خدمات سئو ما را مشاهده کنید.

منابع:

تیم تحقیق تکنویک

وبسایت backlink

وبسایت conductor

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *