نکات طلایی نوشتن تایتل و دیسکریپشن تگ

زمان مطالعه: 11 دقیقه تگ‌های عنوان و توضیحات مِتا نوعی ابرداده هستند. به بیان ساده ابرداده‌ها (یا متا تگ‌ها) تکه‌هایی از کد هستند که اطلاعات کلیدی وب سایت شما را به موتورهای جستجو می‌گویند. در این مقاله خواهید آموخت چگونه برچسب‌های عنوان و توضیحات متای خوبی بنویسید. همراه تکنویک باشید. ابرداده یا متادیتا چیست؟ ابرداده چیست؟ متادیتا یا متا

نکات طلایی نوشتن تایتل و دیسکریپشن تگ
زمان مطالعه: 11 دقیقه

تگ‌های عنوان و توضیحات مِتا نوعی ابرداده هستند. به بیان ساده ابرداده‌ها (یا متا تگ‌ها) تکه‌هایی از کد هستند که اطلاعات کلیدی وب سایت شما را به موتورهای جستجو می‌گویند. در این مقاله خواهید آموخت چگونه تایتل و دیسکریپشن تگ خوبی بنویسید؟ همراه تکنویک باشید.

ابرداده یا متادیتا چیست؟

ابرداده چیست؟ متادیتا یا متا تگ نوعی سئوی داخلی است که اطلاعات یک صفحه وب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و بر نحوه مشاهده یک وب سایت توسط موتورهای جستجو مانند گوگل تأثیر می‌گذارد. اگر چه ابرداده نوعی سئو داخلی است، اما در واقع نمی‌توانید این عناصر را در وب سایت یا وبلاگ خود مشاهده کنید.

متادیتا به کد HTML یک وب سایت اضافه می‌شود. اما نترسید! اکثر سازندگان وب سایت (Showit، Squarespace، وردپرس، Wix و غیره) به شما اجازه می‌دهند بدون نیاز به لمس هر بیت کد، متادیتا را برای بهینه سازی موتور جستجو اضافه و ویرایش کنید.

در واقع تایتل و دیسکریپشن تگ را در عمل مشاهده کرده‌اید! اگر تا به حال از گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری استفاده کرده باشید، عنوان سئو و توضیحات متا عناصری هستند که در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند.

اما برگردیم به این سوال که ابرداده چیست… فراداده یا ابرداده از 2 بخش تشکیل شده است:

  • برچسب عنوان (همچنین به عنوان عنوان صفحه شناخته می‌شود)
  • توضیحات متا (همچنین به عنوان توضیحات صفحه نیز شناخته می‌شود)

مثال ابرداده

بیایید به یک مثال ابرداده سریع نگاه کنیم. این هم یک اسکرین شات از جستجوی گوگل:

مثال از نتایج گوگل از تایتل و دیسکریپشن

متن آبی بزرگی که می‌بینید تگ عنوان (Title tag) است. به تگ‌های عنوان به عنوان اولین تاثیری که در صفحات وب سایت خود می‌گذارند فکر کنید.

به متن کوچک زیر تگ عنوان توضیحات متا (Description tag) گفته می‌شود. به توضیحات متا به عنوان مقدمه‌ای برای محتوای خود فکر کنید.

اگر چه تگ‌های عنوان و توضیحات متا هر دو عناصر فراداده هستند، شما به راحتی می‌توانید تفاوت بین برچسب‌های عنوان و توضیحات متا را از نقطه ‌نظر بصری از طریق آن مثال ابرداده مشاهده کنید.

اما بیایید با جزئیات بیشتر به تگ‌های عنوان و توضیحات متا بپردازیم و ببینیم که چگونه می‌توانید به راحتی تگ‌های عنوان و توضیحات متا را بهینه کنید تا ترافیک ارگانیک بیشتری را به وب ‌سایت خود بکشانید.

تگ عنوان سئو چیست؟

برچسب‌های عنوان سئو به کاربران و موتورهای جستجو موضوع یک صفحه وب را می‌گویند. آنها به کاربران کمک می‌کنند متوجه شوند که آیا محتوای شما همان چیزی است که می‌خواهند روی آن کلیک کنند یا نه، و موتورهای جستجو مانند گوگل می‌توانند مشخص کنند که آیا محتوای یک صفحه با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد یا خیر.

به همین دلیل باید برچسب‌های عنوان سئو شما تا حد امکان دقیق و مرتبط باشد. از خلاقیت در اینجا بگذرید و برچسب‌های عنوان را به عنوان نسخه‌ای دقیق‌تر از یک عنوان در نظر بگیرید؛ شما در حال ارائه مفهومی بدون پرگویی یا هر چیز اضافی هستید.

برچسب‌های عنوان در واقع در چند مکان مختلف ظاهر می‌شوند:

  • یکی از آنها در نتایج جستجوی گوگل است؛ این چیزی است که بیشتر افراد با دیدن آن آشنا هستند!
  • در تب مرورگر وب خود
  • در پست‌های شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و لینکدین، زمانی که لینک به صفحه‌ای از سایت شما در یک پست یا در یک کامنت به اشتراک گذاشته می‌شود.

نمونه برچسب عنوان سئو

اکنون که پیشینه‎ای در مورد تگ‌های عنوان دارید، بیایید به نمونه برچسب‌های عنوان سئو هم بپردازیم.

نمایش صفحه اصلی تکنویک در گوگل

همانطور که قبلا ذکر شد متن آبی بزرگی که در نتیجه جستجوی گوگل می‌بینید، تگ عنوان است. برچسب عنوان شما باید محتویات صفحه را توصیف کند، خواه یک صفحه عمومی وب سایت شما (به عنوان مثال خانه، درباره ما، خدمات) یا یک پست وبلاگ باشد.

این نمونه برچسب عنوان سئو برای صفحه اصلی وب سایت ما است. این صفحه‌ای است که توصیه می‌کنیم نام شرکت خود را در آن ذکر کنید زیرا صفحه اصلی شما اساساً پایگاه اصلی وب سایت شما است. لازم نیست برای هر صفحه و هر پست وبلاگی که دارید این کار را انجام دهید.

در این مثال تگ عنوان، می‌توانید ببینید که ما نام شرکت و شرح مختصری از کارهایی که انجام می‌دهیم را درج کرده‌ایم تا مخاطبانمان حتی قبل از کلیک کردن، بدانند که مجموعه تکنویک چه می‌کند: طراحی وب‌ سایت و استراتژی سئو.

اما چگونه می‌توانید برچسب‌های عنوان کلیک‌خور بنویسید؟ چه چیزی یک تگ عنوان سئو خوب را می‌سازد؟ بیایید با برخی از بهترین روش‌ها برای نوشتن برچسب عنوان خوب برای سئو آشنا شویم.

بهترین روش‌های نوشتن برچسب عنوان سئو

بهترین روش‌های نوشتن برچسب عنوان سئو

اکنون که نمونه‌ای از تگ‌های عنوان را دیدید، بیایید در مورد نحوه نوشتن تگ عنوان سئو شده صحبت کنیم. اگر چه تگ‌های عنوان یک عنصر به ظاهر کوچک به نظر می‌آیند، اما برای سئو فوق‌العاده قدرتمند هستند!

در ادامه بیایید نگاهی به بهترین نکات و روش‌های پیشنهادی ما برای نحوه نوشتن بهترین تگ‌های عنوان نگاهی بیندازیم.

  • کلمه کلیدی اصلی یا مهم خود را تا حد امکان زودتر در تگ عنوان قرار دهید.
  • از «کلمات محرک» برای کمک به افزایش کلیک استفاده کنید (مثلاً چگونه، چه چیزی، چرا، بهترین، نهایی و مشابه آن)
  • طول تگ عنوان سئو خود را بین 50 تا 60 کاراکتر نگه دارید.
  • هر صفحه از وب سایت شما به برچسب عنوان منحصر به فرد خود نیاز دارد. برچسب‌های عنوان تکراری استفاده نکنید!
  • از برچسب‌های عنوان عمومی، مبهم یا غیرکلیک‌خور مانند «صفحه اصلی» برای صفحه اصلی یا «سرویس‌ها» برای صفحه خدمات خود اجتناب کنید.
  • در صورت نیاز از خط تیره ( – ) به جای پیپ ( | ) استفاده کنید تا تگ‌های عنوان طبیعی‌تر و خواندن آنها آسان‌تر شود.
  • فقط برچسب عنوان را برای صفحه اصلی خود علامت گذاری کنید. این کمک می‌کند تا مطمئن شوید که برچسب‌های عنوان تکراری نیستند یا در نتایج جستجو با یکدیگر رقابت نمی‌کنند.
  • برای پست‌های وبلاگ، برچسب‌های عنوان شما باید با عنوان پست وبلاگ متفاوت باشد.

طول تگ عنوان سئو

آیا محدودیت کاراکتر برای برچسب عنوان وجود دارد؟ طول تگ عنوان ایده‌آل برای سئو چقدر است؟ اینها سوالاتی هستند که زیاد می‌شنویم. حالا بیایید به آنها پاسخ دهیم!

وقتی نوبت به نوشتن تگ‌های عنوان سئو شده می‌شود، بهتر است طول تگ عنوان خود را بین 50 تا 60 کاراکتر نگه دارید. این محدودیت کاراکتر برچسب عنوان کمک می‌کند تا از بریدهگی یا قطع شدن برچسب‌های عنوان در نتایج جستجو جلوگیری کنید. هدف شما این است که کل تگ عنوان در نتایج جستجو قابل مشاهده باشد.

این محدودیت کاراکتر برچسب عنوان از کجا می‌آید؟ به خصوص از آنجایی که گوگل دستورالعمل‌های شمارش کلمات را در مورد صفحات سایت شما ندارد.

از آنجایی که کاراکترها (حروف مستعار) همگی دارای عرض‌های متفاوتی هستند، گوگل محدودیت خاصی برای کاراکتر برچسب‌های عنوان ندارد. در عوض، محدودیت کاراکتر تگ عنوان بر اساس عرض پیکسل موجود در نتایج جستجو است و بیشتر توسط جامعه سئو بر اساس آنچه در نتایج جستجو در دسکتاپ و موبایل ظاهر می‌شود ایجاد شده است.

و از آنجایی که گوگل می‌تواند تگ‌های عنوان را بازنویسی کند، اطمینان یافتن از اینکه برچسب‌های عنوان شما در این محدودیت کاراکتر قرار می‌گیرند از وقوع آن جلوگیری می‌کند.

بنابراین می‌توانید از نظر فنی این توصیه را در مورد طول برچسب‌های عنوان انجام دهید. اما بر اساس تجربه، همچنان توصیه می‌کنیم که برچسب‌های عنوان خود را بین 50 تا 60 کاراکتر نگه دارید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

اکنون که برچسب‌های عنوان سئو را درک کرده‌اید، بیایید با جزئیات بیشتری از دنیای توضیحات متا بپردازیم.

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا چیست؟

به بیان ساده توضیحات متا محتوای یک صفحه وب را توصیف می‌کنند. همانطور که قبلاً گفتیم، اگر برچسب‌های عنوان اولین برداشت هستند، پس توضیحات متا به مثابه اطلاعات مختصر و مفید در مورد یک ایده یا کسب و کار عمل می‌کنند.

توضیحات متا به کاربران می‌گوید که محتوای صفحه در مورد چیست، اساساً برچسب عنوان را گسترش می‌دهد و به عنوان یک سیگنال مرتبط برای موتورهای جستجو مانند گوگل عمل می‌کند تا به رتبه بندی شما کمک شود.

گوگل توضیحات متا را اینگونه تعریف می‌کند:

 تگ توضیحات متا به طور کلی با خلاصه‌ای کوتاه و مرتبط از موضوع یک صفحه خاص، کاربران را آگاه کرده و آنها را علاقه مند می‌کند. این توضیحات مانند زمینی هستند که کاربر را متقاعد می‌کنند که این صفحه دقیقاً همان چیزی است که آنها به دنبال آن می‌گردند.

Google Search Central: اسنیپت‌های خود را در نتایج جستجو کنترل کنید

اکنون یک نمونه از توضیحات متا را مرور خواهیم کرد، اما چیزی که باید در نظر داشت این است که اگر متن انتخاب شده با کلمات کلیدی جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد، گوگل متن انتخابی را در توضیحات متا پررنگ می‌کند. این دلیل دیگری است که چرا نوشتن تمام محتوا برای انسان بسیار مهم است و نه صرفاً برای اهداف رتبه ‌بندی در گوگل.

مشابه تگ‌های عنوان، توضیحات متا می‌توانند در چند مکان مختلف ظاهر شوند:

  • در نتایج جستجوی گوگل؛ این چیزی است که بیشتر افراد با دیدن آن آشنا هستند و در عرض یک دقیقه به نمونه‌ای از آن خواهیم پرداخت!
  • در پست‌های شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و لینکدین، زمانی که لینک به صفحه‌ای از سایت شما در یک پست یا در یک نظر به اشتراک گذاشته می‌شود.

چرا توضیحات متا مهم هستند؟

توضیحات متا مهم هستند زیرا وقتی به صورت استراتژیک و با در نظر گرفتن مخاطب هدف شما نوشته می‌شوند، می‌توانند به افزایش کلیک و ترافیک به سایت شما کمک کنند.

اگر چه توضیحات متا یک فاکتور رتبه ‌بندی واقعی گوگل نیستند، اما بر CTR (نرخ کلیک) که یک فاکتور رتبه‌بندی است تأثیر می‌گذارند. بنابراین از طریق ارتباط می‌توانید توضیحات متا را به عنوان یک عامل رتبه بندی مشاهده کنید.

چگونه CTR خود را افزایش دهیم؟

اما مهم است که توجه داشته باشید همانطور که گوگل می‌تواند تگ‌های عنوان را بازنویسی کند، همچنین می‌تواند این کار را با توضیحات متا هم انجام دهد. گوگل توضیحات متا را از آنچه برای خود نوشته‌اید یا از نسخه روی صفحه شما استخراج می‌کند.

مطمئناً وقتی گوگل کپی را از صفحه شما در مقابل توضیحات متا بهینه‌سازی شده‌ای که نوشته‌اید بیرون می‌آورد کمی می‌ترسید، اما لطفاً بدانید که این اتفاق می‌افتد.

پس اگر توضیحات متا را وارد نکنید، گوگل به سادگی بخشی از متن را از صفحه سایت یا پست وبلاگ شما بیرون می‌کشد تا از آن به عنوان توضیحات متا استفاده کند. این بدان معناست که شما شانس گنجاندن کلمات کلیدی هدف خود و شخصی سازی توضیحات متا را برای مخاطبان خاص خود از دست می‌دهید.

نمونه توضیحات متا

اکنون که پیشینه‌ای در مورد توضیحات متا برای سئو دارید، بیایید به نمونه توضیحات متا در زندگی واقعی نگاهی بکنیم.

نمایش صفحه اصلی تکنویک در گوگل

همانطور که قبلاً گفتیم متن خاکستری کوچکتری که در زیر برچسب عنوان در نتیجه جستجوی گوگل مشاهده می‌کنید، توضیحات متا است. توضیحات متا شما باید جزئیات بیشتری را ارائه داده و برچسب عنوان را گسترش دهد.

این نمونه توضیحات متا برای صفحه اصلی وب سایت ما است. ما از توضیحات متا برای گسترش برچسب عنوان و ارائه جزئیات بیشتر به مخاطبانمان در مورد آنچه که تکنویک می‌تواند برای آنها انجام دهد استفاده کرده‌ایم، که به آنها کمک می‌کند تا برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنند.

اما چگونه توضیحات متا قابل کلیک بنویسید؟ توضیح متا سئو شده خوب چیست؟ بیایید تعدادی از بهترین روش‌ها برای نوشتن توضیحات متا سئو شده را بررسی کنیم.

نکات طلایی نوشتن تایتل و دیسکریپشن تگ

بهترین روش‌های نوشتن توضیحات متا

در ادامه 6 تا از بهترین روش‌های نوشتن توضیحات متا کلیک خور را به شما می‌آموزیم:

  1. کلمه کلیدی اصلی خود را تا حد امکان زودتر در توضیحات متا قرار دهید.
  2. توضیحات متا خود را بین 140 تا 160 کاراکتر نگه دارید تا از قطع شدن آنها در نتایج جستجو جلوگیری کنید.
  3. اطمینان حاصل کنید که توضیحات متا شما توصیفی و مرتبط با محتوای صفحه و تگ‌های عنوان هستند.
  4. از ایجاد جذابیت عاطفی، پرداختن به یک نقطه دردناک یا ارائه یک مزیت خاص که صفحه وب، محصول یا پست وبلاگ شما را منحصر به فرد و بهتر از نتایج دیگر می‌کند نترسید.
  5. هر صفحه از وب سایت شما به توضیحات متا منحصر به فرد خود نیاز دارد، توضیحات متا را تکراری ننویسید!
  6. کلمات کلیدی را بیش از حد استفاده نکنید! اگر منطقی است و اگر به طور طبیعی استفاده می‌شود، می‌توانید از چند کلمه کلیدی در توضیحات متا خود استفاده کنید.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که گوگل توضیحات متا شما را بازنویسی نمی‌کند یا به سادگی از آن صفحه وب‌ سایت شما کپی نمی‌گیرد، باید روی نوشتن توضیحات متا استراتژیک، شخصی‌سازی شده و بهینه‌ شده تمرکز کنید. اما چگونه می‌توان یک متا توضیحات خوب برای سئو نوشت؟

توضیحات متا مانند یک  ارائه 30 ثانیه‌ای هستند. آنها اساساً آنچه را که صفحه قرار است بفروشد بیان می‌کنند تا به کلیک‌های بیشتر و بیشتر روی سایت شما کمک کنند.

پس باید بگویید که چرا صفحه شما مفید خواهد بود، چه مزایایی دارد یا چه چیزی صفحه یا پست وبلاگ را منحصر به فردتر از دیگران می‌کند. شما حتی می‌توانید هدف خود را برای پاسخ دادن به یک سوال و ارائه بینشی در مورد اینکه چگونه محتوای شما می‌تواند به کاربر در مورد سوال یا مشکل خود کمک کند ارائه دهید.

مثلاً فرض کنید شخصی در حال جستجوی «کنسول جستجوی گوگل چیست» است و به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد این پلتفرم است. یک توضیحات متا به خوبی نوشته شده می‌تواند چیزی شبیه به این باشد: «کنسول جستجو یک ابزار رایگان است که عملکرد سایت و ترافیک سایت شما را از طرف گوگل اندازه گیری می‌کند. همه چیزهایی را که باید بدانید و همچنین نحوه استفاده از داده‌ها برای افزایش ترافیک وب سایت خود را از گوگل بیاموزید.»

بنابراین اگر چه هدف شما یک توضیحات متا استراتژیک و بهینه است، مطمئن شوید که کلمات کلیدی را بیش از حد استفاده نمی‌کنید. این برای کاربران و گوگل اسپم است.

در عوض تا حد امکان از کلمه کلیدی اصلی خود در توضیحات متا استفاده کنید. اگر بتوانید یک یا دو کلمه کلیدی ثانویه را به طور طبیعی وارد کنید، کاملاً می‌توانید این کار را انجام دهید؛ اما مطمئن شوید که مانند حرف زدن کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد.

نکات طلایی نوشتن تایتل و دیسکریپشن تگ

توضیحات متا چقدر باید باشد؟

آیا محدودیت کاراکتر برای توضیحات متا وجود دارد؟ توضیحات متا چقدر باید باشد؟ مشابه برچسب‌های عنوان، اینها هم سوالاتی هستند که زیاد می‌بینیم و می‌شنویم! حالا بیایید پاسخ آن را بررسی کنیم.

در نوشتن توضیحات متا سئو بایستی تعداد کاراکترهای توضیحات خود را بین 140 تا 160 کاراکتر نگه دارید. این محدودیت کاراکتر کمک می‌کند تا از کوتاه شدن یا قطع شدن توضیحات متا در نتایج جستجو جلوگیری کنید. هدف شما این است که کل توضیحات متا در نتایج جستجو قابل مشاهده باشد.

مانند عنوان، از آنجایی که کاراکترها همگی دارای عرض‌های متفاوتی هستند، گوگل محدودیت خاصی برای توصیف متا ندارد. اما محدودیت کاراکتر توضیحات متا بر اساس عرض پیکسل موجود در نتایج جستجو است. بنابراین می‌توانید از نظر فنی این توصیه را در مورد طول توضیحات متا هم به کار ببرید.

نحوه اضافه کردن متادیتا به صفحه وبلاگ در وردپرس

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، باید بدانید که چگونه برچسب عنوان و توضیحات متا را در آن اضافه کنید.

اما قبل از انجام این کار باید مطمئن شوید که یک افزونه سئو مانند Yoast را نصب دارید. یک نسخه رایگان Yoast و یک نسخه پریمیوم Yoast وجود دارد و نسخه رایگان تمام چیزی است که شما نیاز دارید!

حالا بیایید نحوه اضافه کردن برچسب عنوان و توضیحات متا در وردپرس را ببینیم:

  1. وارد حساب وردپرس خود شوید.
  2. مطمئن شوید که افزونه Yoast را نصب کرده‌اید.
  3. روی «نوشته‌ها» در پانل ناوبری سمت چپ کلیک کنید.
  4. نوشته‌ای را که می‌خواهید برچسب عنوان و توضیحات متا به آن اضافه کنید، انتخاب کنید.
  5. به پایین پست وبلاگ بروید تا ویرایشگر «Yoast SEO» را ببینید.
  6. عبارت کلیدی خود را اضافه کنید؛ این کلمه کلیدی اصلی است که می‌خواهید پست وبلاگ وردپرس برای آن رتبه بگیرد.
  7. عنوان سئو را تنظیم کنید؛ این نحوه اضافه کردن برچسب عنوان در وردپرس است. بهتر است حباب‌های تولید شده خودکار را که ظاهر می‌شوند حذف کنید و برچسب عنوان منحصربه‌فرد خود را بنویسید.
  8. فراموش نکنید که URL را تنظیم و یا اضافه کنید؛ آن را کوتاه و جذاب نگه دارید
  9. سپس توضیحات متا خود را در کادر موجود اضافه کنید.
  10. روی «به‌روزرسانی» کلیک کنید تا تغییرات فراداده وردپرس خود را انجام دهید.

انجام شد!

سخن آخر

در این مقاله به بررسی بهترین روش‌های نوشتن تگ عنوان و توضیحات متا برای سئو پرداختیم. ابتدا هر یک از این موارد را تعریف کرده و مثالی برای هر کدام زدیم. سپس از اهمیت هر یک و بهترین روش‌های نوشتن هر کدام گفتیم. در پایان نیز نحوه افزودن تگ عنوان و توضیحات متا را در وردپرس بررسی کردیم. امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.

ما در تکنویک فقط یک شرکت طراحی وب سایت و ارائه دهنده خدمات سئو نیستیم. ما شرکای شما در ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ هستیم؛ با سابقه‌ای درخشان از مشتریان راضی، ما اینجا هستیم تا راهنمایی‌های تخصصی متناسب با نیازهای خاص شما ارائه دهیم. برای مشاوره شخصی و هرگونه سوالی که ممکن است پاسخ داده باشید با ما تماس بگیرید.

منابع:

تیم متخصصین تکنویک

وبسایت thesmcollective

4 Comments

  1. استفاده از اعداد
    استفاده از کلماتی مثل (بهترین، بیشترین، جامع‌ترین…)
    استفاده از علامت‌های نگارشی مثل – _ |
    استفاده از عبارات (چگونه، چطور، …)

  2. نوشتن تایتل و دیسکریپشن بسیار میتونه روی‌ کلیک شدن سایتتون کمک‌‌ کننده باشه. من با استفاده از یک ایموجی رنگی کلی‌تونستم افزایش کلیک بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *