کیورد کلاسترینگ (خوشه بندی کلمات کلیدی) چیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه اخیراً و با دلایل موجه مطالب زیادی در مورد خوشه‌های محتوا نوشته می‌شود. تولید محتوا با تمرکز بر «خوشه بندی کلمات کلیدی» یا کیورد کلاسترینگ کار می‌کند. اما کیورد کلاسترینگ (Keyword Clustering) چیست؟ در این مقاله از تکنویک مفهوم خوشه‌ بندی کلمات کلیدی یا کیورد کلاسترینگ را بررسی می‌کنیم، یک تکنیک قدرتمند بازاریابی محتوایی که

کیورد کلاسترینگ (خوشه بندی کلمات کلیدی) چیست؟
زمان مطالعه: 8 دقیقه

اخیراً و با دلایل موجه مطالب زیادی در مورد خوشه‌های محتوا نوشته می‌شود. تولید محتوا با تمرکز بر «خوشه بندی کلمات کلیدی» یا کیورد کلاسترینگ کار می‌کند. اما کیورد کلاسترینگ (Keyword Clustering) چیست؟

در این مقاله از تکنویک مفهوم خوشه‌ بندی کلمات کلیدی یا کیورد کلاسترینگ را بررسی می‌کنیم، یک تکنیک قدرتمند بازاریابی محتوایی که می‌تواند به طور قابل ‌توجهی دید ارگانیک وب ‌سایت شما را افزایش دهد.

البته قبل از خواندن این مقاله برای درک بیشتر توصیه می‌کنیم ابتدا مقاله آشنایی با انواع کلمات کلیدی را مطالعه بفرمایید. اکنون همراه ما شوید تا شروع به کاوش در دنیای هیجان انگیز خوشه بندی کلمات کلیدی کنیم!

خوشه بندی کلمات کلیدی چیست؟

خوشه بندی کلمات کلیدی فرآیند گروه بندی کلمات کلیدی مشابه بر اساس هدف جستجوی کاربر است. این کار به شما این امکان را می‌دهد که کلمات کلیدی مرتبط را به جای پخش کردن آنها در چندین صفحه و قطعات مختلف محتوا، در یک صفحه هدف قرار دهید.

به این ترتیب می‌توانید دیده شدن صفحه را در موتورهای جستجو به حداکثر برسانید و به طور همزمان در کلمات کلیدی مختلف رتبه بگیرید.

می‌توانید کلمات کلیدی مشابهی را که هدف جستجوی یکسانی دارند، مترادف هستند و کلمات کلیدی دم بلندی که از کلمه کلیدی اصلی مشتق شده‌اند، گروه‌بندی کنید.

به عنوان مثال لیست کلمات کلیدی زیر می‌تواند یک خوشه تشکیل دهد.

  • بهترین سیستم‌های CRM
  • برترین نرم افزار CRM
  • بهترین نرم افزار CRM در سال 2024

علیرغم تفاوت جزئی در کلمات – که در آن دو مورد از «نرم افزار» و دیگری از «سیستم» استفاده می‌کنند – همه آنها قصد تجاری یکسانی دارند: کاربران به دنبال توصیه‌هایی از راهکارهای CRM هستند که بهترین موارد موجود در بازار در نظر گرفته شده‌اند، که آخرین مورد متمرکز بر یک زمان خاص یعنی 2024 است.

به جای هدف قرار دادن این کلمات کلیدی در صفحات جداگانه، می‌توانید آنها را در یک خوشه کلمات کلیدی گروه بندی کنید.

با خوشه بندی کلمات کلیدی، می‌توانید آن عبارات مشابه را با هم گروه بندی کنید. ممکن است به با کمی تعجب متوجه شوید که فهرست عظیم 10000 کلمه کلیدی شما در واقع تنها در 300 صفحه گنجانده شده است. چرا؟ چون بسیاری از کلمات کلیدی دارای معنای مشابهی هستند. این تکنیک گروه بندی و هدف قرار دادن کلمات کلیدی مشابه است که خوشه بندی کلمات کلیدی را تعریف می‌کند.

مزایای خوشه بندی کلمات کلیدی

مزایای خوشه بندی کلمات کلیدی چیست؟

  • بهبود رتبه سئو: با خوشه بندی کلمات کلیدی، می‌توانید محتوای جامع‌تر و با موضوع خاص تولید کنید. این می‌تواند رتبه وب سایت شما را در موتورهای جستجو بهبود بخشد زیرا محتوای شما به طور کامل به سوالات کاربران پاسخ می‌دهد.
  • تجربه کاربری پیشرفته: خوشه بندی کلمات کلیدی می‌تواند به شما کمک کند محتوای ارزشمندتری برای کاربران خود ایجاد کنید. با پوشش گسترده یک موضوع، می‌توانید به طور موثر نیازها یا سوالات مختلف بازدیدکنندگان سایت خود را برآورده کنید و تجربه مرور آنها را بهبود دهید.
  • تولید محتوای ساده‌تر: تولید حجم قابل توجهی از محتوا حول یک کلمه کلیدی می‌تواند چالش برانگیز باشد. با خوشه‌ بندی کلمات کلیدی، شما کلمات کلیدی مرتبط متعددی دارید که می‌توانید روی آنها تمرکز کنید، که تولید محتوای منحصربه‌فرد و مرتبط را آسان‌تر می‌کند.
  • ساختار سایت بهتر: خوشه ‌بندی کلمات کلیدی ساختار سایت سازمان‌ یافته‌تری را ترویج کرده و آن را کاربرپسندتر می‌کند. هر خوشه می‌تواند به یک دسته یا زیرمجموعه جدید در سایت شما تبدیل شود و کاربران را به سمت محتوای مورد علاقه هدایت کند و ناوبری را بهبود بخشد. همچنین می‌توانید خوشه‌های مشابه را با هم گروه‌ بندی کنید تا آنچه را که ما «خوشه‌های موضوعی» می‌نامیم تشکیل دهند که کمی بعد در مورد آن صحبت می‌کنیم.

محتوای مفید چیست؟

انواع خوشه بندی کلمات کلیدی

انواع خوشه بندی کلمات کلیدی کدام است؟

دو نوع اصلی خوشه بندی کلمات کلیدی وجود دارد:

خوشه بندی معنایی

خوشه بندی معنایی کلمات کلیدی با NLP شامل گروه بندی کلمات کلیدی بر اساس شباهت معنایی آنها است، به این معنی که معانی آنها چقدر با یکدیگر ارتباط نزدیک دارند. NLP، زیر شاخه هوش مصنوعی به تعامل بین کامپیوتر و زبان انسان می‌پردازد. این به درک، تفسیر و تولید زبان انسانی به روشی ارزشمند کمک می‌کند.

هنگامی که در خوشه بندی کلمات کلیدی استفاده می‌شود، ابزار NLP معانی کلمات کلیدی مختلف را تفسیر، تجزیه و تحلیل و به یکدیگر مرتبط می‌کند. این به تحلیلگران سئو اجازه می‌دهد تا کلمات کلیدی مشابه را بر اساس ارتباطات معنایی آنها گروه بندی کرده و خوشه‌های کلمات کلیدی را تشکیل دهند که حول یک مفهوم اصلی می چرخند.

خوشه بندی SERP

از سوی دیگر خوشه بندی کلمات کلیدی بر اساس نتایج SERP شامل گروه بندی کلمات کلیدی است که URL های مشابهی را در نتایج جستجو می‌آورند. ایده این است که اگر کلمات کلیدی خاصی اغلب با هم در SERP ظاهر می‌شوند، احتمالاً ارتباط نزدیکی دارند و باید با هم در یک محتوای واحد هدف قرار گیرند.

این رویکرد به شدت بر تفسیر موتور جستجو از اتصال کلمات کلیدی، همانطور که در نتایج جستجوی آن آشکار می‌شود متکی است.

فایل خوشه بندی معنایی کلمات کلیدی

به طور خلاصه باید بگوییم خوشه ‌بندی معنایی کلمات کلیدی با استفاده از NLP بر درک و تفسیر معانی ذاتی و ارتباطات بین کلمات کلیدی متمرکز است. در مقابل خوشه بندی کلمات کلیدی بر اساس نتایج SERP، ارتباطات را بر اساس جفت شدن کلمات کلیدی در نتایج موتورهای جستجو استوار می‌کند.

البته هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مزایا و معایب خوشه بندی معنایی

مزایای اصلی خوشه بندی معنایی عبارتند از:

  • معمولاً ارزان یا رایگان است. تعداد زیادی اسکریپت پایتون به صورت آنلاین وجود دارد که می‌توانید برای بهره گیری از کتابخانه‌های NLP که کلمات را بر اساس شباهت معنی آنها گروه بندی می‌کند استفاده کنید.
  • یکی دیگر از مزایای آن این است که نتایج ممکن است گاهی کمتر از زمانی که از یک برنامه خوشه بندی مبتنی بر SERP استفاده می‌کنید گیج کننده باشد.

با این حال بزرگترین اشکال و یک مشکل بزرگ این است که:

ما در دنیای گوگل فعالیت می‌کنیم. اگر می‌خواهیم محتوایی تولید کنیم که بازدیدکنندگان را به سایت خود جذب کنیم، ایجاد هیچ صفحه‌ای را از دست نمی‌دهیم. خوشه‌ بندی معنایی اغلب کلمات کلیدی به ظاهر مشابه را گروه ‌بندی می‌کند، اما موتورهای جستجو ممکن است نتایج متفاوتی را برای هر کدام نشان دهند. این اختلاف نشان می‌دهد که امکان از دست دادن تولید طیف وسیع‌تری از محتوا وجود دارد که می‌تواند اهداف جستجوی مختلف را به طور موثرتری بررسی کند.

این مثال را در نظر بگیرید. اکثر وب‌ سایت‌های فروش زیروکلاینت دارای یک صفحه هستند که «زیروکلاینت چیست» و «خرید زیروکلاینت» را هدف قرار می‌دهد. این منطقی است. منظور هم همین است مگر نه؟ بسته به تنظیمات دقیق، بیشتر برنامه‌های خوشه‌ بندی مبتنی بر NLP این دو عبارت را نیز گروه ‌بندی می‌کنند که از نظر معنایی بسیار شبیه هستند.

کیورد کلاسترینگ (خوشه بندی کلمات کلیدی) چیست؟

با این حال می‌توانیم ببینیم با استفاده از یک برنامه خوشه‌ بندی مبتنی بر SERP، نتایج بسیار متفاوت هستند (در واقع فقط 11.8٪ شباهت وجود دارد). بنابراین برای این مشتری (و اکثر وب‌ سایت‌های فروش ویپ) توصیه می‌کنیم 2 صفحه جداگانه ایجاد کنید تا این دو جستار با حجم بالا را هدف قرار دهید، اگر می‌خواهید برای هر دو قابل مشاهده باشد.

نحوه انجام خوشه بندی کلمات کلیدی

در ادامه به نحوه انجام خوشه بندی کلمات کلیدی و گسترش محتوای وب نگاهی می‌اندازیم:

فهرستی از کلمات کلیدی ایجاد کنید

گام اول در هر استراتژی کلمه کلیدی، یافتن کلماتی است که می‌خواهید استفاده کنید. اگر از ابزاری مانند Ahrefs یا KeywordsFX برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده می‌کنید، این روند آسان‌تر هم می‌شود.

ابزار کلمات کلیدی

اگر یک کلمه کلیدی هسته دارید، می‌توانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی برای یافتن کلمات کلیدی اضافی برای خوشه خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر کلمه کلیدی شما «خدمات سئو» است، می‌توانید آن را در ابزار وارد کرده و موتور جستجوی خود را انتخاب کنید:

سرچ کلمه خدمات سئو در کیوورد پلنر

از آنجا، یک نمای کلی از معیارهای کلمه کلیدی از جمله فراوانی، دشواری رتبه بندی و (مهمتر از همه) کلمات کلیدی توصیه شده برای هدف دریافت خواهید کرد.

تحلیل رقبا

بخش دیگری از فرایند یافتن کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل رقبا در صفحات با رتبه برتر است. برای یافتن عبارات مرتبط می‌توانید به رتبه بندی حال حاضر نگاه کنید.

اگر URL را در اکسپلورر سایت Ahrefs وارد کنید، می‌توانید ببینید که صفحات با رتبه برتر از چه اصطلاحاتی استفاده می‌کنند. با کلیک بر روی Position در صفحه نتایج، موقعیت‌ها از بالاترین به پایین‌ترین لیست می‌شوند:

تحلیل رقبا در ahref

SERP های گوگل

در نهایت اگر روش دیگری برای یافتن خوشه‌های کلمات کلیدی می‌خواهید، به اصطلاحات، خطوط کلی و موضوعات در صفحاتی که در SERP رتبه خوبی دارند نگاه کنید. یک جستجو و مرور سریع در گوگل به شما ایده می‌دهد که چه موضوعاتی را باید پوشش دهید تا در صفحه اول قرار بگیرید.

به عنوان مثال یک نمونه موضوع برای «بهترین چمدان هواپیما» ممکن است چیزی شبیه موارد زیر باشد:

  • 10 مورد از بهترین چمدان‌های بازار
  • هنگام بستن چمدان به چه نکاتی باید توجه کرد
  • الزامات خطوط هوایی / مقاصد مختلف

کلمات کلیدی خود را مرتب کنید

اکنون که فهرستی طولانی‌ از کلمات کلیدی دارید، می‌توانید آن‌ها را در چندین گروه مرتب کنید. استانداردترین گروه بندی‌ها عبارتند از:

  • اطلاعاتی: به دنبال اطلاعات
  • پیمایشی: به دنبال یک وب سایت خاص
  • تجاری: به دنبال اطلاعات قبل از خرید هستید
  • معاملاتی: به دنبال تکمیل خرید هستید

به SERP برای هر کلمه کلیدی نگاه کنید تا ببینید که کلمات کلیدی شما به طور طبیعی در کجا قرار می‌گیرند. حتی اگر کلمات کلیدی مشابه باشند، هر کدام هدف خاصی خواهند داشت.

به عنوان مثال SERP ها برای «بهترین کفش برای دویدن» قصد اطلاعات بیشتری را نشان می‌دهند:

سرچ کلمه بهترین کفش دویدن

با این حال، اصطلاح «کفش دویدن» بیشتر جنبه معاملاتی یا تجاری دارد زیرا بیشتر صفحات لینک مستقیمی برای خرید کفش دویدن هستند:

سرچ کلمه کفش دویدن در گوگل

تعیین اینکه چه کلماتی را با هم گروه بندی کنید و در یک صفحه قرار دهید ممکن است سخت باشد. در این صورت SERP ها را با دقت بیشتری در نظر بگیرید. آیا صفحات یکسان برای کلمات کلیدی مختلف رتبه بندی می‌شوند؟ پس آن کلمات کلیدی در یک خوشه قرار خواهند گرفت.

همچنین به این فکر کنید که چه مقدار محتوا می‌توانید برای هر کلمه ایجاد کنید. در برخی موارد، ایجاد دو صفحه منسجم در یک صفحه دشوارتر است. اگر صفحات به تنهایی خیلی سبک هستند آنها را ترکیب کنید. اگر کسی درباره دو موضوع با هم بخواند، می‌توانید موضوعات را نیز ترکیب کنید.

استراتژی خود را برنامه ریزی کنید

اکنون که فهرستی از خوشه‌های مختلف دارید، باید برای هر گروه یک کلمه کلیدی مورد نظر انتخاب کنید. برای انجام این کار چگالی و سختی کلمه کلیدی را در ابزاری مانند Ahrefs، SEMrush یا هر چیز دیگری بررسی کنید. شما باید نقطه مطلوب یک حجم به اندازه کافی بالا و نه خیلی پیچیده را پیدا کنید.

ممکن است مجبور شوید یک مورد با حجم کم را انتخاب کنید، فقط به این دلیل که رتبه گرفتن برای آن آسان‌تر خواهد بود. بقیه کلمات کلیدی در آن خوشه گزینه‌های ثانویه خواهند بود.

می‌توانید شروع به ایجاد صفحات بر اساس خوشه محتوا کنید یا ببینید آیا از قبل صفحه‌ای دارید که می‌توانید دوباره آن را بهینه کنید یا نه. یک استراتژی ترکیبی با نوشتن و کار مجدد برای راه اندازی صفحات در سراسر سایت خود در نظر بگیرید. ایجاد خوشه‌های موضوعی با کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند در حین برنامه ‌ریزی سازماندهی هم انجام دهید.

سپس می‌توانید شروع به کار در صفحات و راه اندازی محتوای جدید خود کنید!

رتبه بندی کلمات کلیدی خود را پیگیری کنید

هنگامی که صفحات و تغییرات شما فعال شدند، باید استراتژی خوشه بندی کلمات کلیدی خود را برای اطمینان از اثربخشی آن کنترل کنید. اگر متوجه هیچ تغییری نشدید یا صفحات شما کمتر از آنچه می‌خواهید رتبه گرفتند، می‌توانید کلمات کلیدی، محتوا و استراتژی خود را تغییر دهید.

ایجاد یک برنامه زمان بندی برای نگهداری محتوا می‌تواند این فرآیند را آسان‌تر کرده و تضمین کند که هیچ یک از صفحات خود را نادیده نگیرید.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی مفهوم کیورد کلاسترینگ یا خوشه بندی کلمات کلیدی پرداختیم. ابتدا تعریفی از آن ارائه دادیم و سپس برخی از مزایای آن را برشمردیم. سپس انواع آن را بررسی کردیم و هر یک را به جزئیات شناختیم. در نهایت با نحوه انجام خوشه بندی کلمات کلیدی آشنا شدیم. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

منابع:

تیم تحقیق تکنویک

وبسایت webfx

وبسایت keywordinsights

وبسایت surferseo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *