محتوای مفید چیست؟

زمان مطالعه: 11 دقیقه خوانندگان باید برای مطالعه مطالب وبلاگ شما، بازگشت به وب سایت و تبدیل شدن به مشتریان وفادار، ارزشی در محتوای شما پیدا کنند؛ یعنی آن محتوا برایشان مفید باشد. اما چه چیزی محتوا را ارزشمند و مفید می‌کند؟ محتوای مفید چیست؟ اینها سوالاتی هستند که پاسخشان تا حدودی به حوزه کاری شما بستگی دارد، اما

محتوای مفید چیست؟
زمان مطالعه: 11 دقیقه

خوانندگان باید برای مطالعه مطالب وبلاگ شما، بازگشت به وب سایت و تبدیل شدن به مشتریان وفادار، ارزشی در محتوای شما پیدا کنند؛ یعنی آن محتوا برایشان مفید باشد. اما چه چیزی محتوا را ارزشمند و مفید می‌کند؟ محتوای مفید چیست؟ اینها سوالاتی هستند که پاسخشان تا حدودی به حوزه کاری شما بستگی دارد، اما محتواهای مفید معمولاً ویژگی‌های مشترکی نیز دارند.

در این مقاله از تکنویک توضیح خواهیم داد که محتوای مفید چیست و چگونه بفهمیم محتوایی که تولید می‌کنیم مفید است یا خیر. همراه ما باشید.

بازاریابی محتوایی چیست؟

قبل از اینکه وارد بحث مفید بودن محتوا شویم، باید مطمئن شویم که درک متقابلی از بازاریابی محتوایی و محتوا داریم.

بازاریابی محتوا تولید و به اشتراک گذاری محتوایی است که به شما کمک می‌کند با تامین نیازهای اطلاعاتی مخاطبان هدف خود با آنها ارتباط برقرار کنید. یعنی به جای تبلیغ صریح برند خود، محتوای مفید و مرتبط با کسب و کار و صنعت را برای تحریک علاقه به اشتراک می‌گذارید.

بازاریابی محتوا دیده شدن کسب و کار شما در فضای آنلاین را افزایش داده و به شما کمک می‌کند تا روابط خود را با مشتریان بالقوه توسعه دهید. اگر محتوای شما موثر باشد، به یک متخصص قابل اعتماد در زمینه خود تبدیل خواهید شد.

محتوایی که در بازاریابی محتوا استفاده می‌شود به شکل‌های مختلفی است. این شامل پست‌های وبلاگ یا مقالات، صفحات خدمات، فیلم، اینفوگرافیک، مطالعات موردی (کیس اِستادی)، پادکست، وبینار و پست‌های شبکه‌های اجتماعی است.

صرف نظر از قالب، شما می‌خواهید محتوایتان ارزشی برای مخاطبانتان ایجاد کند تا آنها را تشویق ‌کند بیشتر به شما سر بزنند، شما را به عنوان یک متخصص در ذهنشان تثبیت کند و آنها را ترغیب کند تا مشتریان وفادار برند شما شوند.

محتوای مفید چه محتوایی است؟

محتوای مفید همان چیزی است که خواننده شما می‌گوید. محتوایی است که به آنها خدمت کرده و نیازهای آنها را برآورده می‌کند، هر چه که باشد. این ارزش می‌تواند یک هدف متحرک باشد زیرا برای همه یکسان نیست، اما به همین دلیل است که شما برای هر کسی محتوا تولید نمی‌کنید. تمرکز شما باید بر روی ارزش دادن به محتوای خود برای مخاطبان هدف باشد. هر کس دیگری که آن را ارزشمند می‌داند، فقط ظاهر محتوا را می‌بیند.

ویژگی‌های محتوای ارزشمند

ویژگی‌های محتوای ارزشمند:

  1. مفید. آیا مخاطب هدف شما می‌تواند از این اطلاعات در زندگی خود استفاده کند؟ آیا این محتوا می‌تواند به مخاطب در تصمیم گیری یا حل مشکل کمک کند؟
  2. سرگرم کننده. حتی محتوای مفید هم اگر خسته کننده باشد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به این فکر کنید که چگونه می‌توانید در حین کمک به مخاطبان خود، آنها را سرگرم کنید.
  3. به موقع. هیچ چیز قدیمی‌تر از اخبار دیروز نیست. محتوای شما باید به‌روز باشد و در شرایط فعلی به مخاطبان شما خدمت کند. خوانندگان اطلاعات منسوخ شده را همان طور که هستند مشاهده خواهند کرد. منسوخ شده!
  4. متمرکز. مخاطبان شما محتوایی می‌خواهند که روی آنها متمرکز باشد. باید با آنها و نیازهایشان صحبت کند.
  5. معتبر. اگر مخاطبان به شما در ارائه محتوا اعتماد نداشته باشند، نمی‌توانید به آنها کمک کنید. محتوای شما باید از محل دانش و تخصص باشد.
  6. واضح. آیا تا به حال سعی کرده‌اید چیزی را سر هم کنید و متوجه شده‌اید که به راهنمای دیگری برای دستورالعمل‌های آن کار نیاز دارید؟ به نظر می‌رسد که یک سری مراحل موجود نباشند یا نمی‌توانید نحوه بیان آنها را درک کنید. محتوای شما باید واضح و قابل ارتباط باشد تا به مخاطبان شما خدمت کند. آنها باید بتوانند آن را درک کنند تا از آن استفاده کنند.

4 نوع محتوای مفید که مخاطب شما به دنبال آن است!

هنگام تولید محتوا برای وبلاگ خود، همیشه باید نوع اطلاعاتی را که مخاطبان می‌خواهند و نیاز دارند در نظر داشته باشید. خبر خوب این است که مخاطبان در مورد محتوایی که مصرف می کنند خواسته‌ها و نیازهای مشابهی دارند. آنها اساساً در محتوایی که می‌خوانند به دنبال چهار چیز هستند. اگر محتوای شما به هر چهار امتیاز برسد، واقعاً عالی است.

  1. محتوای آموزشی

افراد اغلب برای اطلاعات در گوگل جستجو می‌کنند زیرا می‌خواهند موضوعی را بهتر بفهمند یا یاد بگیرند که چگونه کاری را انجام دهند. معمولاً آنها به دنبال پشتیبانی اطلاعاتی برای کمک به حل یک مشکل هستند. محتوای آموزشی به مخاطبان شما کمک می‌کند تا با یادگیری بیشتر و درک یک موضوع، به اهداف خود دست یابند. روشهایی مانند آنچه در زیر نشان داده شده برخی از محبوبترین محتوای آموزشی آنلاین هستند.

عکس مقاله
  1. محتوای سرگرم کننده

افراد می‌خواهند با محتوایی که به صورت آنلاین می‌خوانند سرگرم شوند، حتی زمانی که سعی در یادگیری چیزی دارند. در مورد آن فکر کنید؛ در غیر این صورت، آنها ممکن است فقط به یک کتابچه راهنمای کاربر نگاه کنند. افراد می‌خواهند محتوایی به آنها ارائه شود که علاقه آنها را برانگیزد و حفظ کند. محتوای تعاملی یک راه عالی برای سرگرم نگه داشتن مخاطب و درگیر کردن با برند شما است.

به عنوان مثال، اگر از وب ‌سایت The Vida Bars بازدید می‌کنید چون ممکن است به خرید محصولات مراقبت از موی آن‌ها علاقه داشته باشید، با یک مسابقه پاپ آپ گونه مواجه می‌شوید. این مسابقه تعاملی به شما کمک می‌کند تا با سایت تعامل داشته باشید و بفهمید کدام صابون‌ها برای نوع موهای شما مناسب هستند. این سوالات کوتاه، سرگرم کننده و متقاعد کننده هستند.

محتوای سگرم کننده
  1. محتوای الهام بخش

محتوای الهام‌بخش به افراد کمک می‌کند تا ببینند با دانش یا اطلاعاتی که به صورت آنلاین می‌آموزند به چه قابلیت‌هایی مجهز خواهند شد. خواه تغییر دکوراسیون خانه باشد که کاملاً متناسب با شماست یا ترک عادت سیگار کشیدن، محتوای الهام بخش به شما امکان می‌دهد نگاهی اجمالی به آینده داشته باشید.

  1. محتوای قانع کننده

مهم نیست که وب سایت شما چقدر جذاب است یا برند شما چقدر خوب است، اگر محتوا برای مخاطب جالب نباشد، آنها در سایت شما باقی نمی‌مانند یا دوباره از آن بازدید نمی‌کنند. مردم می‌خواهند متقاعد شوند. آن‌ها می‌خواهند در محتوای سایت شما اعتبار ببینند و ‌بدانند که می‌توانند به شما اعتماد کنند تا برای رفع هر مشکلی به آنها کمک کنید. به همین دلیل است که آنها به دنبال محتوای قانع کننده هستند.

پاسخ به سوال چرا مانند مقاله زیر، راه بسیار خوبی برای تولید محتوای قانع کننده است.

عکس مقاله

بهترین بازاریابی محتوا هر چهار مورد از این موارد است و مستقیماً با خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان شما صحبت می‌کند. این نوع محتوا شما را به عنوان یک مرجع متخصص در صنعت خود و نام تجاری شما را به عنوان کلیدی برای نتایج مورد نظر آنها معرفی می‌کند.

ده قدم تا تبدیل شدن تولیدکننده محتوای حرفه‌ای!

چگونه محتوای مفید تولید کنیم؟

اکنون که فهمیدید چرا به محتوا نیاز دارید و چه چیزی به محتوا ارزش می‌دهد، روی تولید محتوای مفید تمرکز کنید. در ادامه به مواردی که شما باید بدانید و درک کنید تا این اتفاق بیفتد می‌پردازیم.

مخاطب خود را درک کنید

اگر به وضوح درک نکنید که آنها چه کسانی هستند و به چه چیزی نیاز دارند، نمی‌توانید محتوایی تولید کنید که به مخاطبان ارزش بدهد. برای درک مخاطبان هدف بازاریابی دیجیتال خود، درباره آنها تحقیق انجام دهید. بدانید که آنها چه کسانی هستند، از کجا آمده‌اند، چگونه برای خرید تصمیم می‌گیرند، چه سوالات یا نگرانی‌هایی دارند و زمانی که به دنبال راه حل هستند در اینترنت به دنبال چه چیزی می‌گردند. شما هرگز نمی‌توانید اطلاعات زیادی در مورد مخاطبان خود داشته باشید. همچنین، از نزدیک بدانید چرا و چگونه برند شما مشکلات آنها را حل می‌کند. پس باید بتوانید این ارتباط را به راحتی در ذهن آنها ایجاد کنید.

حوزه کاری خود را بشناسید

مردم به دنبال اطلاعاتی هستند که ندارند. شما باید درک روشنی از صنعت و تجارت خود داشته باشید. باید محصولات یا خدمات خود را بهتر از هر کس دیگری از جمله رقبای خود بشناسید و بتوانید بین نیازهای مخاطب هدف و محصول یا خدمات خود ارتباط برقرار کنید.

فراموش نکنید که اعتبار برند خود را در ذهن مخاطبانتان تأیید کنید. یادتان می‌آید وقتی والدینتان گفتند: «چون من می‌گویم» چقدر ناراحت شدید؟ هرگز مخاطبان خود را مجبور نکنید که حرف شما را قبول کنند. از اطلاعاتی که ارائه می‌کنید با داده‌ها، مثال‌ها و نقل قول‌های درست پشتیبانی کنید.

به سادگی ارتباط برقرار کنید

به سادگی ارتباط برقرار کنید

صرف نظر از نحوه ارائه محتوا، باید اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما می‌توانند آن را درک کنند. یعنی واضح بنویسید و صحبت کنید. همچنین به این معنی است که شما باید به زبان ساده با هم ارتباط برقرار کنید و قبل از اینکه مخاطبان بتوانند سؤالات خود را بپرسند، آنها را پیش‌بینی کنید. هر چه محتوای شما قابل درک‌تر و مفیدتر باشد، برای مخاطبان شما ارزشمندتر است.

جامعیت داشته باشید

افراد نمی‌خواهند چند مقاله مختلف را بخوانند یا ویدیوهای مکرر را تماشا کنند تا به پاسخ سؤالات خود برسند. آنها می‌خواهند به یک مکان بروند و همان جا تمام اطلاعات لازم را دریافت کنند. به همین دلیل است که هر چه بتوانید در مورد یک موضوع جامع‌تر باشید، بهتر است. در مورد هر موضوعی که در مورد آن می‌نویسید، پست وبلاگ خود را به منبعی تک مرحله‌ای تبدیل کنید.

روی خوانایی تمرکز کنید

هر مقاله یک کتاب نیست. مردم می‌خواهند اطلاعات مورد نیاز خود را به روشی ساده و خوانا به صورت آنلاین به دست آورند. یک فرد به طور متوسط ​​حدود 50 ثانیه را صرف خواندن یک پست وبلاگ می‌کند. بله، شما بیش از چهار ساعت برای نوشتن آن وقت صرف می‌کنید، اما تنها در صورتی موثر است که بتوانند آن را سریع اسکن کنند.

برای خوانایی بیشتر پست‌های وبلاگ:

  • یک عنوان جذاب بنویسید. عنوان مشخص می‌کند که آیا آنها حتی روی پست کلیک می‌کنند یا نه.
  • در حالت معلوم بنویسید. صدای فعال جذاب‌ترین است.
  • از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید. پاراگراف‌های خود را کوتاه کنید. یک پاراگراف آنلاین می‌تواند حتی فقط یک جمله باشد. در هر جمله یک فکر و در هر نمودار یک مفهوم بنویسید. هر بلوک بزرگی از متن را با سرفصل‌ها، فهرست‌ها یا تصاویر جدا کنید.
  • از بولت پوینت استفاده کنید. ببینید چقدر خواندن آنها آسان است؟ مثل همین نکات!
  • سرفصل‌های فرعی ارائه دهید. سرصفحه‌ها به شکستن متن کمک کرده و اسکن را برای خوانندگان آسان‌تر می‌کنند.
چشم انداز ارائه دهید

چشم انداز ارائه دهید

احتمالاً در مورد چیزی در وبلاگ خود نمی‌نویسید که قبلاً در مورد آن مطلبی نوشته نشده است. بنابراین، چه چیزی باید پست‌های شما را منحصر به فرد کند؟ دیدگاه شما! نوشتن از دیدگاه شما به مقالاتتان کمک می‌کند تا از بقیه متمایز شود و باعث می‌شود خوانندگان ترجیح دهند از شما اطلاعات دریافت کنند.

دیدگاه نیز مثل شخصیت است. اگر مردم می‌خواستند یک مدخل دایره‌المعارف در مورد موضوعی را بخوانند، خوب به سراغ آن می‌رفتند. در عوض آنها به دنبال چشم انداز شما هستند، با مثال‌ها و تصاویر مخصوص خودتان. این را از آنها دریغ نکنید.

تصاویر مختلف استفاده کنید

تصاویر فقط به محتوای شما تنوع نمی‌دهند، اگر چه این یک هدف مهم است. آنها همچنین باعث می‌شوند افراد به آنچه شما نوشته‌اید توجه بیشتری نشان دهند. بیش از 40 درصد از وبلاگ نویسان می‌گویند که قوی‌ترین نتایج را از پست‌هایی با بیش از 10 تصویر می‌گیرند. همان وبلاگ گزارش می‌دهد که پست‌هایی با بیش از هفت تصویر 116٪ ترافیک ارگانیک بیشتری نسبت به پست‌های بدون عکس دارند.

به سئو توجه کنید

به نظر می‌رسد محتوای مفید باید این باشد که «اگر آن را تولید کنید، مخاطبان به سویش می‌آیند»، اما اینطور نیست. شما همچنان باید بهترین شیوه‌های بازاریابی محتوایی سئو را دنبال کنید تا به افراد کمک کنید پست‌های شما را پیدا کنند. اگر به سئو توجه نکنید، در واقع فقط نیمی از کار را انجام می‌دهید. در واقع به جای هدایت مخاطب، این را به شانس می‌سپارید که آنها خودشان محتوای شما را پیدا کنند.

سئو چیست؟

نمودار

این نمودار نمونه‌ای از اهمیت جستجوی ارگانیک است.

محتوای خود را تبلیغ کنید

صحبت از سپردن همه چیز به شانس است. برای جذب خوانندگان به وب سایت خود فقط به روبات‌ها تکیه نکنید. با تبلیغ محتوای خود در شبکه‌های اجتماعی، خبرنامه و از طریق ایمیل سهم خود را برای رسیدن به آنها انجام دهید. هر کاری می‌توانید انجام دهید تا به محتوای خود کمک کنید دیده شود.

5 چیزی که هنگام تولید محتوای ارزشمند باید از آن اجتناب کنید!

در مورد تولید محتوای مفید و نحوه انجام آن به درستی مفصل صحبت کردیم. حالا بیایید در مورد کارهایی که نباید انجام دهیم صحبت کنیم. هنگام ایجاد محتوای ارزشمند از این پنج چیز اجتناب کنید:

  1. نوشتن برای مخاطب اشتباه

ممکن است وسوسه انگیز باشد که برای مخاطبانی که آرزو دارید داشته باشید یا شاید حتی رقیب شما داشته باشد، بنویسید. در این دام نیفتید که برای مخاطب ایده آل برند خود بنویسید. برای یک مخاطب معمولی یک پرسونا بسازید و در هر قطعه‌ای که تولید می‌کنید آنها را خطاب قرار دهید.

  1. استفاده از اصطلاحات تخصصی هر صنعت

اگر نمی‌توانید آن را به زبان ساده بیان کنید که هر کسی بتواند بفهمد، پس آن را به اندازه کافی خوب درک نمی‌کنید. زمانی که با همکاران و همصنفان خود صحبت می‌کنید، اصطلاحات تخصصی ممکن است معمول باشند، اما زمانی که برای مخاطبان عمومی می‌نویسید جالب نیست. استفاده از کلمات فانتزی و اصطلاحات روشنفکرانه ممکن است به شما احساس باهوش بودن بدهد، اما مخاطب شما را گیج می‌کند. نتیجه این است که آنها به شما اعتماد نکرده یا فکر نمی‌کنند محصول یا خدمات شما برای آنهاست.

ربط دادن محتوا به خودتان
  1. ربط دادن محتوا به خودتان

محتوای وب سایت شما مربوط به شما نیست. همچنین مربوط به محصولات یا خدمات شما هم نیست. این مربوط به مخاطبان شماست. فقط برای آنها بنویسید. ربط دادن محتوا به خودتان یا تمرکز بر چیزهای شگفت انگیز در مورد برند شما، تمرکز را از مخاطبان و نیازهای آنها می‌گیرد. آنها برند دیگری را پیدا خواهند کرد که مستقیماً با آنها صحبت می‌کند و به نقاط دردشان می‌پردازد.

  1. فدا کردن کیفیت

پایبندی به برنامه انتشار برای سئوی قوی و برقراری ارتباط منظم با مخاطبان حیاتی است، اما فقط به این دلیل محتوا تولید نکنید. اگر فقط بر تقویم محتوایی خود تمرکز کنید، ممکن است در نهایت پست‌هایی را منتشر کنید که با نیازهای مخاطبان شما مطابقت نداشته باشد یا برند شما را به خوبی نشان ندهد. درست است که قرار نیست هر پستی در نتایج جستجوی گوگل در رتبه اول قرار گیرد، اما شما می‌خواهید به هر پستی که منتشر می‌کنید افتخار کنید. کیفیت را فدای کمیت نکنید.

  1. ایمن ماندن

گاهی اوقات شما فقط باید یک چیز جدید را امتحان کنید. تغییر قالب پست، موضوعات یا حتی نویسندگان می‌تواند به تازگی وبلاگ شما کمک کند و ایده‌های جدیدی را به سایت شما بیاورد. خوانندگان شما می‌خواهند وقتی از سایت شما دیدن می‌کنند با آنچه که به دست می‌آورند راحت باشند، اما این به معنای پست کردن همان موارد قدیمی نیست. ایده جدیدی دارید؟ آن را امتحان کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد! ممکن است متوجه شوید که ویدیویی که به جای محتوای طولانی پست کرده‌اید، محتوای ارزشمند شما تا به امروز است.

چگونه برای سایت‌تان تولید محتوا کنید!

چگونه ارزش محتوا را تعیین کنیم؟

شما فکر می‌کنید محتوایی که تولید کرده‌اید ارزشمند است، اما واقعاً چطور مطمئن می‌شوید؟ اثبات چنین چیزی در داده‌ها است. اینکه چقدر محتوا در سایت شما خوب عمل می‌کند، بازتاب مستقیمی از ارزش آن برای مخاطبان شماست.

برای اندازه گیری ارزش محتوا به موارد زیر توجه کنید:

  • ترافیک وب سایت. چند نفر پست را خوانده‌اند؟ تعداد بازدیدکنندگان محتوای شما نشان دهنده محبوبیت آن است. شما می‌توانید معیارهایی مانند بازدید از صفحه، بازدیدکنندگان منحصر به فرد و سشن‌ها را برای سنجش ترافیکی که محتوای شما جذب می‌کند ردیابی کنید.
  • تعامل کاربر. می‌توانید از معیارهایی مانند زمان سپری شده در صفحه، نرخ پرش و صفحات در هر جلسه برای درک نحوه تعامل کاربران با محتوای خود استفاده کنید. نرخ پرش بالا ممکن است نشان دهنده این باشد که بازدیدکنندگان فکر نمی‌کنند محتوای شما مفید است. مدت زمان طولانی‌تر در صفحه نشان می‌دهد که کاربران عمیق‌تر با محتوای شما درگیر هستند.
  • نرخ‌های تبدیل. اگر هدف محتوای شما افزایش تبدیل (به عنوان مثال خرید محصول، ثبت نام، دانلود و غیره) است، نرخ تبدیل یک معیار ارزشی مهم است.

راه‌های افزایش CTR (نرح تبدیل)

  • مشارکت اجتماعی و اشتراک‌گذاری‌های مختلف می‌تواند نشان دهد که مخاطبان شما چقدر محتوای شما را ارزشمند می‌دانند. اگر بخواهند آن را با شبکه خود به اشتراک بگذارند، احتمالاً آن را مفید یا جذاب دانسته‌اند. تعداد و ماهیت نظرات و سایر تعاملات همچنین می‌تواند بینشی در مورد ارزش محتوای شما ارائه دهد.
  • رتبه سئو. اگر محتوای شما در رتبه بالایی قرار دارد، موتورهای جستجو فکر می‌کنند که ارزشمند و معتبر است.
  • بک لینک‌ها. اگر سایت‌های دیگر به محتوای شما لینک می‌دهند، این یک سیگنال قوی از ارزش است. این نشان می‌دهد که افراد دیگر محتوای شما را به اندازه کافی مفید و مرتبط می‌دانند تا از سایت‌هایشان به آن لینک دهند.

بک لینک چیست؟ (راه‌های گرفتن بک لینک)

سخن آخر

در این مقاله به طور کامل در مورد محتوای مفید و ارزشمند صحبت کردیم. ابتدا مختصری در مورد محتوای مفید و ویژگی‌های آن توضیح دادیم، سپس گفتیم مخاطب به دنبال چه نوع محتوایی است. در ادامه در مورد نحوه تولید محتوای مفید حرف زدیم و در پایان گفتیم باید از چه چیزهایی در راه تولید محتوای ارزشمند اجتناب کنیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

شرکت دیجیتال مارکتینگ تکنویک آماده ارائه انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ اعم از طراحی وب سایت‌، سئو، هاست و دامنه، تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی به شما عزیزان می‌باشد. برای اطلاع بیشتر از شرایط همکاری با ما می‌توانید به وب سایت‌مان مراجعه کنید.

منابع:

تیم تحقیق تکنویک
وبسایت contentjourney

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *