آشنایی کامل با گوگل آنالیتیکس

زمان مطالعه: 12 دقیقه به دنبال یک راهنمای کامل برای Google Analytics هستید؟ آیا می‌خواهید بدانید گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند؟ Google Analytics 4 (GA4) اطلاعات بسیار خوبی در مورد بازدیدکنندگان وب سایت شما ارائه می‌دهد. با این حال استفاده از آن ساده نیست و بسیاری از مبتدیان یادگیری آن را پیچیده و دشوار می‌دانند. باید بدانید که اگر

آشنایی کامل با گوگل آنالیتیکس
زمان مطالعه: 12 دقیقه

به دنبال یک راهنمای کامل برای Google Analytics هستید؟ آیا می‌خواهید بدانید گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند؟ Google Analytics 4 (GA4) اطلاعات بسیار خوبی در مورد بازدیدکنندگان وب سایت شما ارائه می‌دهد. با این حال استفاده از آن ساده نیست و بسیاری از مبتدیان یادگیری آن را پیچیده و دشوار می‌دانند. باید بدانید که اگر قصد دارید متخصص سئو حرفه‌ای باشید و یا اطلاعات مهمی از وبسایتتان داشته باشید آشنایی با گوگل آنالیتیکس از واجبات است.

بنابراین در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با اصول اولیه نحوه عملکرد Google Analytics آشنا کنیم.

فهرست مطالب

گوگل آنالیتیکس چیست؟

Google Analytics ابزاری رایگان برای بررسی رفتار کاربران در وب سایت شما است. با طیف وسیعی از معیارها برای بررسی، می‌توانید تصویری از نحوه استفاده افراد از وب سایت خود و نحوه ایجاد تغییرات برای افزایش فروش داشته باشید.

در سطح پایه می‌توانید تعداد بازدیدکنندگانی که دارید، نحوه پیدا کردن شما، تعداد بازدیدهایی که یک صفحه دریافت می‌کند و موارد دیگر را پیگیری کنید.

از بسیاری جهات گوگل آنالیتیکس مانند دریچه‌ای است که به شما امکان دسترسی به اطلاعات داخلی، بک اند و زنده آنچه را که کاربرانتان می‌خواهند می‌دهد.

گوگل آنالیتیکس (که به آن آنالیتیکس هم می‌گوییم) طیف وسیعی از ابزارهای تحلیلی را ارائه می‌دهد که شرکت‌ها را قادر می‌سازد نحوه رفتار مشتری را در دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف به دست آورند. با درک نحوه تعامل مشتریان با سایت‌ها و برنامه‌های شرکت در طول چرخه عمر آن، کاربران گوگل آنالیتیکس می‌توانند سفر مشتری را بهتر درک کنند، فرصت‌های بهبود تجربیات مشتری را شناسایی کنند و بازگشت سرمایه بازاریابی را بهبود بخشند.

۳۲ مورد از بهترین ابزارهای سئو برای نظارت (۲۰۲۴)

کارکرد گوگل آنالیتیکس به چه صورت است؟

برای جمع آوری داده‌های کاربر از هر بازدید کننده وب سایت، Google Analytics از تگ‌های صفحه استفاده می‌کند. تگ‌های صفحه جاوا اسکریپت به کد هر صفحه اضافه می‌شود. سرورهای جمع آوری داده‌های گوگل از طریق استفاده از این تگ که در مرورگر بازدیدکننده تعبیه شده است داده‌ها را از هر بازدیدکننده دریافت می‌کنند. سپس گزارش‌های قابل تنظیم توسط آنالیتیکس برای نظارت و نمایش داده‌ها در مورد ترافیک وب‌ سایت، میانگین طول سشن‌ها، سشن‌ها بر اساس مسیر، بازدید از صفحه و موارد دیگر تولید می‌شود.

برای جمع آوری اطلاعات بازدیدکنندگان، تگ صفحه به عنوان یک چراغ وب یا وب باگ در صفحه عمل می‌کند. با این حال سیستم نمی‌تواند داده‌ها را از کاربرانی که کوکی‌ها را غیرفعال کرده‌اند جمع‌آوری کند، چون به کوکی‌ها وابسته است.

گوگل آنالیتیکس قابلیت‌هایی دارد که به کاربران اجازه می‌دهد ببینند که بازدیدکنندگان چگونه با وب سایت‌هایشان در طول زمان تعامل دارند. جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل، ردیابی، تجسم، گزارش‌دهی و تعامل با سایر برنامه‌ها همگی از طریق استفاده از ویژگی‌ها امکان‌پذیر می‌شوند.

موارد زیر تنها چند نمونه هستند:

کارکرد گوگل آنالیتیکس
  • ابزارهایی برای تجسم و نظارت بر داده‌ها مانند داشبورد، کارت‌های امتیاز و نمودار فعالیت که تغییرات داده‌ها را در گذر زمان نشان می‌دهد.
  • فیلتر کردن، اصلاح و تجزیه و تحلیل قیف داده‌ها.
  • رابط‌های برنامه کاربردی (API) برای جمع آوری داده‌ها.
  • بینش عملی، هوش و شناسایی ناهنجاری‌ها.
  • تقسیم بندی به منظور تجزیه و تحلیل زیرمجموعه‌های داده‌ها مانند انواع تبدیل.
  • گزارشات سفارشی برای تبلیغات، جذب مخاطب، رفتار مخاطب و تبدیل.
  • اشتراک گذاری و گفتگو از طریق ایمیل
  • ادغام با Google Ads، Salesforce Marketing Cloud، Google Data Studio، Google Optimize 360، Google AdSense، Google Optimize 360، Google Display & Video 360، Google Search Ads 360، Google Search Console و Google Ad Manager.

برای هر وب ‌سایت، مجموعه‌ای از معیارها ممکن است در داشبورد Google Analytics نشان داده شود و گزینه‌ای برای کاربران جهت ذخیره نمایه‌ها برای استفاده در آینده وجود دارد. خلاصه محتوا، کلمات کلیدی، سایت‌های ارجاعی، بررسی بازدیدکنندگان، همپوشانی نقشه و نمای کلی جریان ترافیک برخی از دسته‌هایی هستند که ممکن است ردیابی شوند.

علاوه بر این گوگل انالیتیکس از طریق وب سایت خود قابل دسترسی است، افزونه یا ویجتی برای ادغام داشبورد در سایر وب سایت‌ها نیز وجود دارد. فروشندگان مستقل همچنین داشبوردهای سفارشی آنالیتیکس را هم دارند که ممکن است برای رفع نیازهای خاص مشتریان سفارشی شوند.

ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس دارای ویژگی‌های متعددی است که به کاربران کمک می‌کند اطلاعات بیشتری از مشتری به دست آورند. بیایید برخی از مهم‌ترین این موارد را بررسی کنیم:

  • اتوماسیون داخلی برای آشکارسازی بینش‌های عملی، پیش‌بینی اقدامات آینده، ایجاد تصویری کامل از سفرهای مشتری و کشف معیارها، گزارشات و اطلاعات مفید.
  • مدل‌های مبتنی بر یادگیری ماشین ایمن برای حفظ حریم خصوصی جهت بهبود درک رفتارهای مشتری و تبدیل‌ها بر اساس داده‌های مشاهده شده، دست اول و رضایت ‌بخش.
  • بررسی قیف برای تجسم نحوه انجام وظایف کاربران سایت یا برنامه و اینکه آیا آنها بخشی از مخاطبانی هستند که عملکرد بیش از حد دارند یا نه.
  • ابزارهای جمع آوری و مدیریت داده‌ها از جمله رابط‌های برنامه نویسی برنامه‌های کاربردی مجموعه (API) و API های مدیریت.
  • همپوشانی بخش‌ها جهت تعیین معیارهای جدید و شناسایی بخش‌های مشتری جدید که متناسب با آن معیارها هستند.
  • فضای کاری تبلیغات برای ارزیابی هزینه‌های رسانه چند کاناله و ایجاد بودجه تبلیغاتی.
آشنایی کامل با گوگل آنالیتیکس

معیار در گوگل آنالیتیکس به چه معنا است؟

متریک یا معیار یک واحد اندازه گیری کمی است که به طور کلی پذیرفته شده است. گوگل آنالیتیکس به کاربران خود اجازه می‌دهد تا حداکثر 200 معیار را برای ارزیابی عملکرد وب سایت خود نظارت کنند. با اینکه برخی از معیارها ممکن است برای برخی از شرکت‌ها سودمندتر از بقیه باشد، موارد زیر از جمله معیارهای رایج مورد استفاده هستند:

  1. کاربران

هر کاربر به عنوان یک بازدیدکننده منحصر به فرد یا فردی که برای اولین بار از یک وب سایت بازدید می‌کند تعریف می‌شود.

  1. نرخ پرش

تعداد بازدیدکنندگانی که فقط به یک صفحه نگاه کرده‌اند. سرورهای آنالیتیکس فقط یک درخواست از هر یک از این بازدیدکنندگان دریافت کرده‌اند.

  1. جلسات یا سشن‌ها

این مجموعه ای از واکنش‌های بازدیدکننده است که در طول یک دوره 30 دقیقه‌ای فعالیت رخ می‌دهد.

  1. میانگین مدت زمان جلسه

میانگین زمانی که هر بازدیدکننده در سایت می‌گذراند.

  1. درصد جلسات جدید

نسبت بازدیدکنندگانی که اولین بازدید خود را انجام می‌دهند.

  1. صفحات در هر جلسه

حداکثر تعداد دفعاتی که یک صفحه در طول یک جلسه دیده می‌شود.

  1. تکمیل اهداف

هر چند وقت یکبار یک بازدیدکننده یک فعالیت دلخواه را انجام می‌دهد. این به عنوان تبدیل شناخته می‌شود.

  1. بازدید از صفحه

تعداد صفحاتی که بازدید شده است.

آشنایی کامل با گوگل آنالیتیکس

معیار با ابعاد چه تفاوتی دارد؟

گزارش‌های گوگل آنالیتیکس از ابعاد و معیار تشکیل شده است. درک تفاوت بین آنها برای تفسیر مناسب گزارش‌ها اهمیت زیادی دارد.

ابعاد: ویژگی‌ها یا برچسب‌های کیفی هستند که برای توصیف و سازماندهی داده‌ها استفاده می‌شوند. اگر میانگین طول جلسه در چندین منطقه مختلف اندازه گیری شود، ابعاد آن Region خواهد بود. «میانگین طول جلسه» که یک اندازه گیری کمی است، نمونه‌ای از یک متریک است.

ابعاد را می‌توان در گوگل آنالیتیکس سفارشی کرد. نمونه‌هایی از ابعاد متداول عبارتند از:

  • زبان
  • نوع مرورگر
  • شهر و کشور
  • مدل‌های دستگاه‌ها
  • گروه سنی کاربر

معیار: همان طور که گفتیم اندازه گیری‌های کمی از یک نوع داده واحد هستند. نمونه‌هایی از معیار عبارتند از میانگین طول جلسه، بازدید از صفحه، صفحات در هر جلسه و میانگین زمان در سایت. معیارها برای مقایسه اندازه‌گیری‌ها در ابعاد مختلف استفاده می‌شوند.

تفاوت داده‌های جذب کاربر با داده‌های رفتار کاربر

امکان دارد کسب و کارها گوگل آنالیتیکس برای جمع آوری انواع مختلف داده‌ها به دلایل تبلیغاتی استفاده کنند.

  1. داده‌های جذب کاربر

امکان درک بهتر نحوه ورود بازدیدکنندگان به وب سایت را فراهم می‌کند. مشتریان ممکن است از مسیرهای متعدد از جمله نتایج موتور جستجوی اسپانسر شده، نتایج موتور جستجوی ارگانیک، لینک‌های شبکه‌های اجتماعی یا با قرار دادن آدرس اینترنتی مستقیماً در مرورگر وارد شوند. درک آمار جذب کاربر برای به حداکثر رساندن ترافیک وب سایت بسیار مهم است.

  1. داده‌های رفتار کاربر

نحوه تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت و سطح تعامل آنها را نشان می‌دهد. این زمان صرف شده در هر صفحه، تعداد صفحات بازدید شده و اینکه آیا آنها با ویدیوها و تصاویر در تعامل هستند یا نه را پوشش می دهد. این داده‌ها ممکن است برای توسعه لی اوت‌های وب به کار گرفته شوند که به طور مؤثرتری کاربران را به اطلاعاتی که می‌خواهند می‌رساند و در نتیجه تجربه کاربری موفق‌تری را به همراه دارد. بهینه سازی تجربیات کاربر بر اساس داده‌های رفتار کاربر، احتمال فروش و تبدیل را افزایش می‌دهد.

آشنایی کامل با گوگل آنالیتیکس

آشنایی با گوگل آنالیتیکس 4

Google Analytics 4 (GA4) جدیدترین نسخه این سرویس است که در اکتبر 2020 منتشر شد. بر خلاف نسخه قبلی (معروف به Universal Analytics یا UA)، GA4 از یک مدل داده مبتنی بر رویداد استفاده می‌کند؛ به این معنی که هر تعامل کاربر را به عنوان یک رویداد ردیابی کرده و همچنین جمع آوری داده‌های کل نگر را در چندین دستگاه و پلتفرم تسهیل می‌کند.

GA4 از اتکا به کوکی‌های شخص ثالث به سمت استفاده از یادگیری ماشینی برای دقت بهتر داده تغییر رویه داده است. GA4 همچنین از یادگیری ماشین برای ایجاد اطلاعات پیشبینی‌کننده از داده‌ها استفاده می‌کند. قابلیت‌های هوش مصنوعی آن نیز امکان مدل سازی رفتاری و تبدیلی را فراهم کرده‌اند. سایر ویژگی‌های کلیدی Google Analytics 4 شامل موارد زیر است:

  • ادغام عمیق‌تر با گوگل ادز
  • اندازه گیری مشتری محور در کل چرخه عمر مشتری
  • کنترل داده‌ها برای ساده سازی جمع آوری، نگهداری و استفاده از داده‌ها.
  • حفظ حریم خصوصی داده قوی‌تر (زیرا ویژگی پیشفرض ناشناس سازی IP در GA4 به این معنی است که گوگل آدرس IP کاربران را ذخیره نمی‌کند).

جدول مقایسه تفاوت‌های Universal Analytics با Google Analytics 4

 

Google Analytics 4

Universal Analytics

واسط

دارای تعداد کمتری از گزارش‌های سایدبار است. همچنین گزارش‌های تحلیلی را هم برای کاربران و هم برای رویدادها فراهم می‌کند.

سایدبار این ویژگی Google Analytics دارای گزارش‌های بیشتر است. هیچ تمایزی بین تحلیل کاربر و تحلیل رویداد ایجاد نمی‌کند.

ردیابی

نظارت مبتنی بر رویداد در Google Analytics 4 گنجانده شده است. هر برخوردی به عنوان یک رویداد شناخته می‌شود. مجموعه‌ای از معیارها مانند موارد زیر ممکن است توسط مدیر سیستم تنظیم شود:

  • شروع جلسه
  • اولین بازدید
  • بازدید از صفحه
  • ارسال فرم

تکنیک مبتنی بر ضربه توسط Universal Tracking Property استفاده می‌شود که شامل موارد زیر است:

  • بازدیدهای صفحه
  • بازدیدهای تجارت الکترونیک
  •  بازدیدهای رویداد
  • بازدیدهای شبکه‌های اجتماعی

رویدادها

Google Analytics 4 شما را از محدودیت‌های مقادیر، برچسب‌ها، اقدامات و دسته‌ها رها می‌کند. رویدادها انواع مختلفی دارند:

  • جمع آوری خودکار داده‌ها
  • اقداماتی که نیاز به پارامترهای دیگر برای اضافه شدن دارند
  • توصیه‌هایی مانند ورود به سیستم، اشتراک گذاری یا ثبت نام
  • رویدادهای سفارشی

همه بازدیدها به عنوان «رویداد» در Universal Analytics محاسبه نمی‌شوند. رویدادها انواع مختلفی دارند:

  • دسته بندی
  • برچسب
  • اقدام
  • مقدار

اهداف

در Google Analytics 4 هیچ سیستم اندازه گیری وجود ندارد. ممکن است برخی از رویدادها برچسب گذاری شوند و مقادیر آنها توسط مدیر تغییر کند. این به کاربران اجازه می‌دهد تا رویدادهای خود را طراحی کرده و داده‌هایی را که برای تصمیم گیری آگاهانه نیاز دارند جمع آوری کنند.

اندازه گیری رویدادها به عنوان تبدیل و اهداف در ویژگی Universal Analytics امکان پذیر است.

بازدید صفحه

رویداد page_view در Google Analytics برای نظارت بر 4 بازدید از صفحه استفاده می‌شود.

در یونیورسال آنالیتیکس بازدیدهای صفحه دارای ویژگی‌های متمایز هستند:

  • Page_path
  • Page_title
  • Page_attributes

سشن‌ها

شروع یک جلسه در Google Analytics 4 به عنوان یک رویداد در نظر گرفته می‌شود. طول رویداد بر اساس مدت زمانی که افراد طول می‌کشد بین اولین و آخرین رویداد جا به جا شوند تعیین می‌شود.

زمانی که کاربر در یک وب سایت صرف می کند در یونیورسال آنالیتیکس به عنوان «جلسه» در نظر گرفته می‌شود. امکان داشتن موارد زیر وجود دارد:

  • بازدید از صفحه
  • تبدیل
  • تعاملات

اگر کاربر همچنان فعالیتی را انجام دهد مهم نیست که برای مدت طولانی بیکار بوده است.

رابط اصلی Google Analytics چگونه است؟

پس از راه اندازی حساب گوگل آنالیتیکس، می‌توانید URL‌های مختلفی را به هم اتصال دهید و از فهرست کشویی انتخاب کنید که کدام یک را کاوش کنید.

اولین چیزی که Analytics نشان می‌دهد داده‌های ترافیکی اولیه از جمله تاریخ‌ها است. شما می‌توانید تاریخ‌ها را بر اساس نیاز خود تغییر دهید.

در سمت چپ صفحه آنالیتیکس لیستی از گزینه‌های گزارش را ارائه می‌دهد. اینجاست که می‌توانید کم‌کم وارد جزئیات شوید.

صفحه گزارشات گوگل آنالیتیکس

در سمت راست یک کادر آبی با معیارهای زنده وجود دارد که نشان می‌دهد چند نفر در سایت هستند، چند صفحه در دقیقه مشاهده می‌شوند و محبوب‌ترین صفحات برای مشاهده کدامند. سپس می‌توانید روی کادر آبی کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد داده‌ها کسب کنید.

اگر به دنبال چیز خاصی هستید، کافی است آن را در نوار جستجوی مفید تایپ کنید.

صفحه home اکانت گوگل آنالیتیکس

همانطور که به پایین می‌روید، می‌توانید آمارهای مختلف را بررسی کنید، از جمله اینکه کاربران شما از کجا آمده‌اند و از چه دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند.

معیارهای رایج بررسی شده در گوگل آنالیتیکس

همانطور که پیشتر گفتیم معیارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از گوگل آنالیتیکس ردیابی کنید.

مهم نیست که روی کدام نوع تمرکز دارید، باید یک چارچوب زمانی برای داده‌های خود انتخاب کنید. به این ترتیب می‌توانید یک بازه زمانی خاص را با بازه‌های قبلی مقایسه کنید تا ببینید چه چیزی در حال تغییر است و آیا کاری که انجام می‌دهید درست است یا نه.

در حین تجزیه و تحلیل داده‌ها سعی کنید اهداف بازاریابی خود را به خاطر بسپارید. در غیر این صورت ممکن است در گردبادی از اعداد غرق شوید!

اکنون بیایید برخی از محبوب‌ترین معیارها را فقط برای شروع کار بررسی کنیم.

ردیابی بازدیدکنندگان با گوگل آنالیتیکس

ردیابی بازدیدکنندگان نشان می‌دهد که چه کسانی از سایت بازدید می‌کنند، چه تعداد بازدیدکننده دارید و چه کاری در وب‌ سایت شما انجام می‌دهند. این شامل عواملی مانند نرخ پرش و مدت زمان جلسه است.

این معیارها ناشناس و مبهم هستند. شما نمی‌توانید اطلاعات شخصی را برای بازدیدکنندگان خاص وب سایت خود جمع آوری کنید.

برای بررسی عمیق‌تر می‌توانید به بخش Audience بروید.

ردیابی منابع ترافیک با گوگل آنالیتیکس

یکی دیگر از معیارهای قدرتمندی که گوگل آنالیتیکس می‌تواند ارائه دهد منابع ترافیک است. این معیار به این سوال پاسخ می‌دهد که «مردم چگونه وب سایت ما را پیدا می‌کنند؟» می‌توانید این اطلاعات را در برگه Acquisition بیابید.

به عنوان مثال می‌توانید متوجه شوید که چه میزان ترافیک از شبکه‌های اجتماعی، گوگل ادز و سرچ کنسول گوگل می‌آید. دانستن اینکه بازدیدکنندگان شما از کجا می‌آیند و وقتی به سایت شما می‌رسند چه می‌کنند، می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید باید اقدامات بازاریابی خود را کجا متمرکز کنید.

ردیابی محتوا با گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس با ردیابی رفتار کاربران می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که محتواهای مختلف چقدر خوب عمل می‌کنند. به عنوان مثال آیا آنها از صفحات خاصی بیشتر از صفحات دیگر بازدید می‌کنند؟ آیا زمان گذرانده داخل صفحه برای برخی از انواع محتوا بیشتر است؟ این می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید چه چیزی جواب می‌دهد یا جواب نمی‌دهد که می‌توانید از آن برای اطلاع رسانی در زمینه تولید محتوا و انتخاب‌های بازاریابی در آینده استفاده کنید.

می‌توانید این اطلاعات را در بخش Behavior بیابید.

ردیابی تبدیل‌ها با گوگل آنالیتیکس

بیایید ابتدا به یک سوال پاسخ دهیم: آیا مردم پس از ورود به وب سایت شما خرید می‌کنند (یا هر کار دیگری که شما می‌خواهید انجام می دهند)؟ این چیزی است که معیارهای تبدیل در Google Analytics می‌تواند به شما بگوید.

این معیارها به طور خودکار مانند موارد قبلی ایجاد نمی‌شوند. در عوض تجزیه و تحلیل تبدیل به شما نیاز دارد تا با استفاده از صفحاتی که بازدیدکنندگان پس از تبدیل به آن‌ها هدایت می‌شوند اهدافی را مشخص کنید. گفتن به گوگل آنالیتیکس برای دنبال کردن کاربران تا این صفحات نهایی می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در مورد نحوه دسترسی افراد به آنجا، تعداد افراد تبدیل کننده و موارد دیگر ارائه دهد.

ردیابی عملکرد موبایل

اکنون که استفاده از گوشی عادی شده است، شاید بخواهید ببینید که وب سایت شما روی گوشی‌های هوشمند چقدر خوب عمل می‌کند.

این معیارها را می‌توانید در بخش Audience زیر قسمت Mobile پیدا کنید. در اینجا می‌توانید معیارهای وب سایت را به تفکیک دسته بندی دستگاه‌ها مشاهده کنید. برای مثال اگر متوجه شدید که کاربران دستگاه‌های خاصی زمان یا پول کمتری را در سایت صرف می‌کنند، به نحوه ظاهر و رفتار سایت خود در آن نوع دستگاه نگاه کنید.

نحوه گرفتن گزارش‌های سفارشی در گوگل آنالیتیکس

با توجه به اینکه معیارهای وب سایت خود را دنبال می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که به گزارش‌های سفارشی نیاز دارید. گزارش‌های سفارشی می‌توانند به شما کمک کنند معیارهای خاص را با استفاده از مقایسه دقیق دوره‌ها، کمپین‌ها و موارد دیگر به طور موثرتری بررسی کنید.

این گزارش‌های سفارشی ممکن است هنگام ارائه اطلاعات به بخش، سازمان، رهبری یا سرمایه‌گذاران شما به لطف اعداد سنگینی که می‌توانید مقایسه کنید و گزارش‌های تصویری که می‌توانید اجرا کنید کمک کند. البته ممکن است همه به طور کامل متوجه کار شما نشوند، اما بسیاری احتمالاً مفاهیم اولیه این اعداد و نمودارها را درک می‌کنند.

آشنایی کامل با گوگل آنالیتیکس

سایر عملکردها و کاربردهای رایج گوگل آنالیتیکس

آنالیتیکس به طور مداوم ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف بازاریابی خود کمک کند. بیایید به چند مورد نگاهی بیندازیم:

  1. متوجه شوید که افراد در سایت شما به دنبال چه چیزی هستند

اگر محتوای زیادی در وب سایت خود دارید، ممکن است یک عملکرد جستجو در دسترس کاربران داده باشید. دانستن اینکه افراد چه چیزی را در آن تابع جستجو تایپ می‌کنند می‌تواند به شما در درک دلیل حضور بازدیدکنندگان در سایت شما کمک کند و این امکان را می‌دهد که برنامه ریزی و تولید محتوای مرتبط‌تری داشته باشید.

در قسمت Behavior ، روی Site Search کلیک کنید تا این اطلاعات را مشاهده کنید.

  1. بدترین صفحات خود را شناسایی کنید

آیا محتوایی در وب سایت شما وجود دارد که کارایی ندارد؟ پس می‌توانید به سراغ سئو آن صفحات، حذف محتوای بی‌فایده یا تولید محتوای کاملاً جدید بروید.

برای اطلاع از اینکه کدام صفحات کارایی ندارند، به Behavior و سپس Site Content بروید. از آنجا روی فلش کلیک کنید تا صفحات بر اساس محبوبیت دوباره مرتب شوند. این نشان می‌دهد که کدام صفحات کمترین بازدید را دارند. با این اطلاعات هر کاری که می‌خواهید انجام دهید؛ اگر چه شاید قبل از پرتاب صفحه به زباله دان، دلیل بد بودن آن را بیابید.

  1. متوجه شوید مردم کجا سبد خرید خود را رها می‌کنند

افرادی که هنگام خرید سبد خرید را رها می‌کنند بسیار زیادند. اگر بتوانید مکان این بازدیدکنندگان از وب سایت خود را پیدا کنید، می‌توانید برای کمک به تبدیل آنها تغییراتی ایجاد کنید.

ابتدا با استفاده از قیف فروش اهداف خود را تنظیم کنید. هر مرحله از فرآیند تسویه حساب خود از جمله سبد خرید، تسویه حساب، حمل و نقل و تأیید را در صفحاتی که قصد نظارت بر آن دارید بگنجانید. سپس روی visualize your funnels کلیک کنید تا ببینید افراد در حین حرکت در قیف چگونه رفتار می‌کنند.

ممکن است متوجه شوید که چه زمانی افراد سبد خریدها را رها می‌کنند و بر اساس آن به روز رسانی کنید.

  1. ابتدا مهم‌ترین تجزیه و تحلیل خود را ببینید

همانطور که در بالا در مورد آن صحبت کردیم Google Analytics بسیاری از رایج‌ترین تجزیه و تحلیل‌ها را در داشبورد قرار می‌دهد. با این حال می‌توانید یک داشبورد سفارشی داشته باشید تا دقیقاً آنچه را که نیاز دارید ببینید. در برگه «سفارشی‌سازی»، پیوند «داشبوردها» را پیدا کنید. می‌توانید از یک قالب داشبورد استفاده کرده یا قالب خود را ایجاد کنید.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم شما عزیزان را با گوگل آنالیتیکس آشنا کنیم. ابتدا مختصری آن را تعریف کردیم و از نحوه کارکرد آن گفتیم. سپس از ویژگی‌های آن صحبت کردیم و مفهوم معیار و ابعاد را بررسی کردیم. با GA4 آشنا شدیم و آن را با نسخه قبلی مقایسه کردیم. در نهایت رابط گوگل آنالیتیکس را بررسی کرده و از کارایی‌های آن گفتیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

شما عزیزان می‌توانید برای بهره گیری از خدمات تولید محتوا و سئوی تکنویک از سایت ما بازدید کنید یا با مشاوران ما تماس بگیرید. همچنین در این صفحه می‌توانید جزئیات بیشتری از خدمات سئو ما را مشاهده کنید.

منابع:

تیم تحقیق تکنویک

وبسایت neilpatel

وبسایت monsterinsights

وبسایت simplilearn

وبسایت hubspot

وبسایت techtarget

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *