هدف جستجو (Search Intent) چیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه هدف جستجو (Search Intent) دلیل پشت هر جستار است. به عبارت دیگر همان چیزی است که افراد هنگام استفاده از موتور جستجویی مانند گوگل به دنبال آن هستند. در این مقاله، تمام آنچه را که باید در مورد هدف جستجو و نحوه بهینه سازی محتوای خود برای همسویی با آن بدانید یاد خواهید گرفت. پس

هدف جستجو (Search Intent) چیست؟
زمان مطالعه: 8 دقیقه

هدف جستجو (Search Intent) دلیل پشت هر جستار است. به عبارت دیگر همان چیزی است که افراد هنگام استفاده از موتور جستجویی مانند گوگل به دنبال آن هستند. در این مقاله، تمام آنچه را که باید در مورد هدف جستجو و نحوه بهینه سازی محتوای خود برای همسویی با آن بدانید یاد خواهید گرفت. پس همراه تکنویک باشید.

هدف جستجو چیست؟

هدف جستجو (یا هدف کاربر) دلیلی است که کاربر یک جستار خاص را در موتور جستجو تایپ می‌کند. این عبارت نشان دهنده چیزی است که کاربر با جستجوی خود در تلاش برای رسیدن به آن است، خواه یافتن پاسخی برای یک سؤال، جستجوی یک وب سایت خاص، خرید یک محصول یا کاوش در یک موضوع باشد.

فرض کنید شخصی «بهترین غذای سگ» را در گوگل جستجو کرده است.

آنها سعی نمی‌کنند به یک صفحه خاص بروند و نمی‌خواهند محصول خاصی بخرند. (حداقل هنوز نه!) بلکه می‌خواهند قبل از خرید تحقیقات خود را انجام دهند.

این بدان معناست که کلمه کلیدی دارای هدف تجاری است و ما می‌توانیم از این دانش برای بهبود محتوای خود برای هدف گیری بهتر این کلمه کلیدی استفاده کنیم.

چرا هدف جستجو برای سئو مهم است؟

هدف اصلی موتورهای جستجو (مانند گوگل) ارائه نتایج مرتبط برای کاربران است. بنابراین درک هدف جستجو می‌تواند بر توانایی شما برای گرفتن رتبه در نتایج جستجو تأثیر بگذارد.

گوگل تلاش زیادی برای تفسیر هدف جستارهای مورد استفاده در جستجو انجام داده است. بنابراین اگر می‌خواهید در گوگل به رتبه خوبی برسید، باید مطمئن شوید که صفحات شما هدف جستجوی کلمات کلیدی مورد نظرشان را برآورده می‌کند.

درک کامل هدف جستجو می‌تواند به شما کمک کند:

  • استراتژی محتوای موثرتری داشته باشید: با هدف قرار دادن کلمات کلیدی که با نیازهای مخاطبان هدف شما هماهنگ هستند.
  • محتوای مرتبط تولید کنید: با درک نیازهای کاربران و تولید محتوایی که آنها را برآورده می‌کند
  • به رتبه بالاتر در نتایج جستجو برسید: با نشان دادن به موتورهای جستجو که محتوای شما با ارزش و مرتبط با کاربرانشان است.

بازاریابی و استراتژی محتوایی

چهار نوع هدف جستجو

چهار نوع هدف جستجو کدامند؟

معمولاً چهار نوع هدف جستجو وجود دارد:

  1. هدف ناوبری: کاربران می‌خواهند یک صفحه خاص را پیدا کنند (مثلاً ورود به سایت reddit)
  2. هدف اطلاعاتی: کاربران می‌خواهند درباره چیزی بیشتر بیاموزند (مثلاً سئو چیست؟)
  3. هدف تجاری: کاربران می‌خواهند قبل از تصمیم گیری برای خرید تحقیق کنند (به عنوان مثال بهترین قهوه ساز)
  4. هدف مبادله‌ای: کاربران می‌خواهند یک اقدام خاص معمولاً خرید (مثلاً خرید کفش نایکی) را انجام دهند.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به هر یک از آنها بیندازیم.

هدف جستجوی ناوبری

هدف ناوبری به این معنی است که کاربر می‌خواهد صفحه خاصی را پیدا کند. برخلاف سایر انواع هدف، جستجوگران از قبل می‌دانند که می‌خواهند چه چیزی را پیدا کنند.

چند نمونه از کلمات کلیدی با هدف ناوبری عبارتند از:

  • استارباکس
  • ورود به جیمیل
  • سیاست بازپرداخت ikea

همانطور که می‌بینید کلمات کلیدی ناوبری اغلب برنددار هستند. هدف آنها این است که اطمینان حاصل شود که مخاطبان هدف شما می‌توانند صفحات شما را به راحتی پیدا کنند.

هدف جستجوی اطلاعاتی

هدف جستجوی اطلاعاتی به این معنی است که کاربر می‌خواهد چیزی یاد بگیرد. این جستجوها اغلب به صورت پرسشی بیان می‌شوند و از کلماتی مانند چه کسی، چه چیزی، کجا، چرا و چگونه استفاده می‌کنند.

در اینجا چند نمونه از کلمات کلیدی با هدف اطلاعاتی آورده شده است:

  • فیلم‌های بروس ویلیس
  • سئو چیست
  • ساعت فعلی تهران
  • نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی

گوگل اغلب به سوالات خاص‌تر به طور مستقیم در SERP پاسخ می‌دهد:

هدف جستجو (Search Intent) چیست؟

اما برای اکثر جستجوهای اطلاعاتی نوع محتوای شماره 1 همچنان یک پست وبلاگ است. به همین دلیل است که نوشتن مقالات وبلاگ احتمالاً باید بخشی از استراتژی سئوی شما باشد.

مهمترین مزایای هدف قرار دادن کلمات کلیدی اطلاعاتی عبارتند از:

  • قابلیت مشاهده: جستارهای اطلاعاتی تعداد قابل توجهی از جستجوها را در گوگل تشکیل می‌دهند. اگر می‌خواهید دیده شوید، نمی‌توانید آنها را نادیده بگیرید.
  • ایجاد اعتماد: ارائه اطلاعات مفید و آموزش مخاطبان راهی عالی برای ایجاد اعتماد در تخصص شماست.
  • هدف قرار دادن سرنخ‌های جدید: محتوایی که کلمات کلیدی اطلاعاتی را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند سرنخ‌های جدیدی را وارد کند که می‌توانید بعداً آنها را تبدیل به مشتری کنید.

اگر چه گرفتن رتبه برای جستارهای اطلاعاتی احتمالاً تعداد زیادی تبدیل مستقیم برای شما به ارمغان نمی‌آورد، اما همچنان می‌تواند فرصتی ارزشمند برای رشد کسب و کار شما باشد.

هدف جستجوی تجاری

هدف جستجوی تجاری شامل کلمات کلیدی است که مخاطبان شما هنگام انجام تحقیقات خود قبل از خرید از آنها استفاده می‌کنند.

هدف تجاری جایی بین قصد اطلاعاتی و مبادله‌ای قرار دارد. کاربر به دنبال اطلاعات است، اما اطلاعات ارتباط نزدیکی با عمل دارد.

چند نمونه از کلمات کلیدی با هدف تجاری عبارتند از:

  • بهترین گیاهان آپارتمای برای نور کم
  • بررسی اپل واچ اولترا
  • جایگزین‌های mailchimp

نتایج جستجو برای جستارهای تجاری اغلب شامل صفحات شخص ثالث با بررسی مستقل از محصولات است. به همین دلیل است که رتبه گرفتن در برخی از کلمات کلیدی تجاری مرتبط با برند شما می‌تواند بسیار سخت (حتی غیرممکن) باشد.

خوشبختانه استراتژی‌های بازاریابی زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند در فرآیند تصمیم‌گیری مشتریان بالقوه‌تان قابل مشاهده باشید.

هدف جستجوی مبادله‌ای

هدف جستجوی مبادله‌ای

هدف جستجوی تراکنشی یا مبادله‌ای به این معناست که کاربران می‌خواهند کاری خاص انجام دهند، اغلب کاری که ممکن است به‌عنوان مالک یک کسب‌وکار انجام دهند.

علیرغم آنچه از نام آن پیداست، این فقط به خرید محدود نمی‌شود. برای مثال کاربری که یک جستجوی تراکنشی انجام می‌دهد ممکن است بخواهد در یک خبرنامه ثبت‌نام کرده یا نرم‌ افزار دانلود کند.

در اینجا چند نمونه از کلمات کلیدی با قصد تراکنشی را داریم:

  • قیمت آیفون 13 پرو
  • تست شخصیت آنلاین
  • تماشای سریال فرندز

کلمات کلیدی مبادله‌ای پولساز هستند. اینها کلمات کلیدی هستند که مشتریان آینده شما زمانی که آماده تبدیل هستند از آنها استفاده می‌کنند.

چگونه هدف جستجو را مشخص کنیم؟

مانند بسیاری از اقدامات سئو تعیین هدف جستجو ترکیبی از خلاقیت، دانش در حوزه، داده‌ها و فرآیندها است. این همان چیزی است که این کار را بسیار سرگرم کننده می‌کند. دو روش برای تعیین هدف جستجو برای هر موضوع یا کلمه کلیدی وجود دارد که قصد داریم با یکدیگر بررسی کنیم.

  1. مطالعه SERP ها

اولین و مهم‌ترین روش برای درک هدف پشت هر جستار این است که به SERP ها نگاه کنید. با تجزیه و تحلیل انواع نتایجی که رتبه گرفته‌اند متوجه می‌شوید که موتورهای جستجو چه چیزی را به عنوان هدف جستجو تعیین کرده‌اند. این به شما کمک می‌کند محتوای خود را با انتظارات جستجوگر و موتورهای جستجو هماهنگ کنید.

اگر کلمه کلیدی شیر را در گوگل جستجو کنید دو نوع نتیجه جستجو نشان داده می‌شود. جستجوگر می‌تواند به دنبال یک حیوان یا خوردنی باشد!

سرچ کلمه شیر در گوگل

این یک هدف ترکیبی SERP است که در آن هدف مشخص نیست و گوگل نتایج جستجوی مختلفی را برای برآورده کردن اهداف جستجو برای کلمه کلیدی ارائه می‌کند.

در همین حال وقتی نتایج جستجوی «شیر حیوان» را در گوگل بررسی می‌کنیم، این هدف از دیدگاه گوگل کاملاً واضح است. نتایج ارگانیک با رتبه برتر در درجه اول صفحات دسته بندی می‌آیند که نشان می‌دهد کاربران احتمالاً به دنبال اطلاعاتی در مورد این حیوان هستند.

سرچ کلمه حیوان شیر در گوگل
  1. از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید که هدف جستجو را برچسب گذاری می‌کنند

تحقیق دستی به خصوص در مقیاس بزرگ زمانبر است. خوشبختانه ابزارهای مختلفی برای پیشنهاد کلمات کلیدی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

چگونه محتوا را برای هدف جستجو بهینه کنیم؟

مهندسی معکوس محتوای رقابتی

هنگامی که نتایج جستجو را بررسی می‌کنید، متوجه الگویی برای نحوه ظاهر شدن عنوان صفحه، قالب محتوا، نوع محتوا و ساختار خواهید شد. از آنچه قبلاً رتبه گرفته به عنوان الهام بخش برای محتوای خود استفاده کنید. اما فراموش نکنید که تخصص منحصر به فرد خود را برای ارائه ارزش بیشتر و نشان دادن E-E-A-T برای موضوع اضافه کنید.

الگوریتم E-E-A-T چیست؟

یعنی به صورت زیر:

  1. نوع محتوا

اولین قدم تعیین نوع رتبه گیری محتوا برای کلمه کلیدی مورد نظرتان است. برخی از انواع محتوا که ممکن است با آنها آشنا باشید عبارتند از مقالات وبلاگ، صفحات لندینگ، صفحات محصول، راهنماها و محتوای ویدیویی. بنابراین توجه به آنچه برای جستجوهای مختلف ظاهر می‌شود برای اجرای آنچه در حال حاضر مدنظر است ضروری است.

آشنایی با انواع تولید محتوا

سرچ کلمه چه ماشین لباسشویی انتخاب کنیم

با نگاهی به مثال «چه ماشین لباسشویی انتخاب کنیم» در SERP ها، می‌بینید که با نتایج تصاویر زیادی رقابت خواهید کرد، بنابراین باید تصاویر ماشین لباسشویی را در محتوای خود بگنجانید زیرا گوگل این ویژگی را برای برآوردن درخواست جستجوی کاربر ضروری انتخاب کرده است.

سرچ کلمه در گوگل

همچنین باید محتوای خود را به عنوان راهنمای خرید ساختار دهید تا به سؤالات متداول در تصویر بالا پاسخ دهد (یا چیزهای مشابه آن).

  1. عنوان محتوا

بیایید از عبارت «نحوه انتخاب ماشین لباسشویی» استفاده کنیم.

الگوهای موجود برای سرچ کلمه

الگوهای موجود در عناوین شامل ذکر موارد زیر است:

  • چگونه
  • انتخاب
  • بهترین
  • خرید
  • ماشین لباسشویی

فرض کنید روی وب سایتی کار می‌کنید که ماشین لباسشویی می‌فروشد و می‌خواهید محتوایی را با هدف جستجوی تجاری ایجاد کنید. شما باید برخی از این موارد  را ذکر کنید، مانند «بهترین» یا «چگونه»، زیرا گوگل آنها را به عنوان مرتبط با عبارت جستجو انتخاب کرده است.

بنابراین عنوان ایده‌آلی که با سبک SERP ها مطابقت داشته باشد و در عین حال این موارد را هم در خود جای دهد «راهنمای خرید: نحوه انتخاب بهترین ماشین لباسشویی» است.

  1. فرمت محتوا

درک قالب محتوایی که قبلاً رتبه خوبی گرفته بسیار مهم است، چون شما دیگر می‌دانید که چگونه قالب خود را ساختار دهید.

گزینه‌هایی که ممکن است در SERP مشاهده کنید عبارتند از:

  • فهرست‌هایی مانند «7 تا از بهترین ماشین های لباسشویی برای خانه شما»
  • صفحات مقایسه مانند «مقایسه ماشین لباسشویی الجی با سامسونگ»
  • راهنماهایی مانند «چگونه ماشین لباسشویی مناسب برای نیازهای خود را انتخاب کنید؟»
  • محتوای تولید شده توسط کاربر در Reddit یا Quora (که نظرات افراد در آنها درج می‌شود)

محتوا را برای شکاف‌هایی که می‌توانید پوشش دهید تجزیه و تحلیل کنید

در حالی که می‌خواهید دقیقاً به آنچه که گوگل به عنوان هدف جستجو برای یک جستار شناسایی کرده است پایبند باشید، متمایز شدن از بقیه نیز مهم است.

اگر مقالات با رتبه برتر را برای جستارهایشان بررسی کنید، متوجه عناوین فرعی مکرر خواهید شد، نشانه‌ای از اینکه باید این موضوعات رایج را در محتوای خود پوشش دهید.

فرض کنید برای یک شرکت حقوقی محتوا می‌نویسید و فرصت‌هایی را برای کلمه کلیدی «هزینه وکیل چقدر است؟» شناسایی کرده‎اید.

نتایج سرچ کلمه هزینه وکیل چقدر است؟ در گوگل

پنج مقاله برتر را برای کلمه کلیدی مورد نظر خود باز کرده و به محتوای آنها نگاه کنید. نگاهی گذرا به پنج مقاله برتر برای «هزینه یک وکیل چقدر است» نشان می‌دهد که آنها هزینه‌های وکالت را با معیارهای مختلفی تعیین می‌کنند.

انجام تحقیق کلمات کلیدی برای موضوع نیز راهی عالی برای کشف شکاف‌هایی است که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

به عنوان مثال این کلمه کلیدی هزینه وکیل را در ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی بررسی می‌کنید. کلمات کلیدی ثانویه‌ای را مشاهده خواهید کرد که باید در مقاله شما گنجانده شوند، مانند «هزینه مشاوره وکیل چقدر است» و «نرخ ساعتی وکیل».

اما این کافی نیست. شما باید به طور جدی در مورد عبارت جستجو فکر کنید و به این سوالات پاسخ دهید:

  • کاربر از قبل چه چیزی می‌داند تا من آن را تکرار نکنم؟
  • چه اطلاعات جدیدی می‌توانم ارائه کنم تا هدف جستجو را برآورده کنم؟

برای پاسخ به این سؤالات، باید کاربر را عمیقاً درک کرده و با او همدردی کنید. قرار دادن خود به جای مشتری یا مخاطب هدف به شما این امکان را می‌دهد که محتوایی تولید کنید که نقاط درد رایج را حل کند، که احتمالاً عملکرد خوبی دارد و تبدیل می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی مفهوم هدف جستجو پرداختیم. ابتدا تعریفی از آن ارائه دادیم و سپس اهمیت آن را برجسته کردیم. در ادامه از انواع هدف جستجو گفتیم و هر یک را تعریف کردیم. سپس گفتیم چگونه می‌توانیم هدف جستجو را تعیین کنیم و محتوای خود را بر اساس آن بهینه کنیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

شما عزیزان می‌توانید برای بهره گیری از خدمات تولید محتوا و سئوی تکنویک از سایت ما بازدید کنید یا با مشاوران ما تماس بگیرید. همچنین در این صفحه می‌توانید جزئیات بیشتری از خدمات سئو ما را مشاهده کنید.

منابع:

تیم تحقیق تکنویک

وبسایت moz

وبسایت semrush

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *