بازاریابی پیامکی چیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه آیا می‌دانستید که یک روش آسان برای دستیابی به میلیون‌ها مخاطبان بالقوه وجود دارد؟ با بازاریابی پیامکی می‌توانید با مشتریان خود در کانالی که بیشتر می‌خواهند از آن استفاده کنند ارتباط برقرار کنید. مشتریان هر روز بیشتر از قبل وقت خود را روی گوشی‌های هوشمند خود می‌گذرانند و دوست دارند از طریق پیامک از کسب

بازاریابی پیامکی چیست؟
زمان مطالعه: 8 دقیقه

آیا می‌دانستید که یک روش آسان برای دستیابی به میلیون‌ها مخاطبان بالقوه وجود دارد؟ با بازاریابی پیامکی (SMS Marketing) می‌توانید با مشتریان خود در کانالی که بیشتر می‌خواهند از آن استفاده کنند ارتباط برقرار کنید. این مدل از دیجیتال مارکتینگ را برای فروش بیشتر جدی بگیرید!

مشتریان هر روز بیشتر از قبل وقت خود را روی گوشی‌های هوشمند خود می‌گذرانند و دوست دارند از طریق پیامک از کسب و کارها بشنوند. در واقع 89 درصد از مردم می‌گویند که به جای صحبت با تلفن، یک گفتگوی دو طرفه از طریق کانال‌های پیام رسانی و برنامه‌ها را ترجیح می‌دهند.

در این مقاله به این خواهیم پرداخت که بازاریابی پیامکی چیست، مزایای آن چیست و چگونه می‌تواند برای استراتژی بازاریابی شما مفید باشد. همراه تکنویک باشید!

بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی سرویس پیام کوتاه (SMS) عمل ارسال محتوای بازاریابی از طریق پیام‌های کوتاه متنی است. با بازاریابی پیامکی یک کسب و کار می‌تواند انواع محتوای بازاریابی و فروش را با مشتریان به اشتراک بگذارد از جمله:

  • تبلیغات
  • اخبار
  • عرضه محصولات جدید
  • اطلاعات حمل و نقل

بیایید چند مثال برای استفاده از بازاریابی پیامکی بزنیم: اگر مشتری درخواست کرده باشد، هر هفته یک پیامک برای او ارسال کنید تا اجناس ویژه هفتگی خود را به او یادآوری کنید. لینک به وب سایت یا برنامه خود اضافه کنید تا مشتری بتواند محصولات شما را بیشتر کاوش کند و سفارش دهد.

یا بعد از اینکه مشتری سفارشی را ثبت کرد، از پیامک برای ارسال اطلاعات محصول، به‌روزرسانی‌های ارسال و درخواست بررسی خرید برای او استفاده کنید.

اگر این روش به درستی انجام شود می‌تواند برند شما را بهبود داده و روابط شما را با مشتریان تقویت کند.

برندسازی یا برندینگ چیست؟

کارکرد بازاریابی پیامکی چگونه است؟

در بازاریابی پیامکی برندها با یکدیگر تعامل دارند و با استفاده از پیامک به مشتریان بالقوه دسترسی دارند. در واقع، دو سوم (66٪) از کل مشتریان در سراسر جهان می‌گویند که از پیام کوتاه برای تعامل با شرکت‌ها استفاده می‌کنند.

نمودار

برای اجرای یک کمپین بازاریابی پیامکی، به یک نرم افزار برای مدیریت مخاطبین و ارتباطات نیاز دارید. از نظر قیمت گذاری بازاریابی پیامکی، Statista تخمین می‌زند که برندهای سراسر جهان تا پایان سال 2024، 790،000،000 دلار برای بازاریابی پیامکی هزینه خواهند کرد.

با چنین اعدادی درک روش‌های مختلف استفاده از پیام‌های متنی برای بازاریابی ضروری است.

3 نوع کمپین بازاریابی پیامکی (به همراه مثال)

  1. بازاریابی پیامکی تبلیغاتی

این احتمالاً اولین چیزی است که وقتی به بازاریابی پیامکی فکر می‌کنید به ذهنتان می‌رسد. یک برند تخفیف، پیشنهادات تبلیغاتی یا هر انگیزه دیگری را برای تشویق مشتریان به شرکت در پیامک‌های تبلیغاتی خود ارائه می دهد.

بازاریابی پیامکی تبلیغاتی

برای تشویق واقعی مشتری، پیشنهاد شما باید واقعاً خوب باشد. پیامک یک مسیر مستقیم به گوشی‌های مصرف کنندگان است، بنابراین آنها بدون انگیزه خوب پیامک‌های شما را نخواهند خواند.

با این حال هنگامی که مصرف کنندگان پیام‌های هدفمند را انتخاب می کنند، تمایل دارند کاملاً به پیشنهادات پاسخ دهند: 82٪ خواندن پیامک از یک نام تجاری را ارزشمند می‌دانند. مشترکین پیامک خود را به عنوان علاقه‌مندترین مشتریان (و مشتریان بالقوه) خود در نظر بگیرید و تبلیغات خود را بر این اساس هدف قرار دهید.

  1. به روز رسانی و تایید تراکنش

پیامک یک روش ارتباطی موثر برای به‌روزرسانی‌های فوری است که نمی‌خواهید مشتریان آن را از دست بدهند. رسیدها، به‌روزرسانی‌های تحویل، یادآوری‌های قرار و سایر جزئیات تراکنش‌ها همگی موارد خوبی برای ارسال هستند.

با این حال، این یک شکل کم استفاده از بازاریابی پیامکی است. گارتنر دریافت که تنها 10 درصد از مشتریان در یک تجربه خرید جدید پیامک دریافت کردند، حتی اگر 87 درصد گفتند پیامک‌های مربوط به خرید ارزشمند هستند.

ارائه‌ دهنده پرداخت شما ممکن است یک سرویس رسید دیجیتالی را ارائه دهد که شامل انتخاب گزینه پیام‌های SMS از پایانه نقطه فروش شما است. این یک راه آسان برای شروع بدون استفاده از ابزارهای بازاریابی پیامکی اختصاصی است.

  1. خدمات و رضایت مشتری

پیامک همچنین کانالی موثر برای نظرسنجی رضایت مشتری است. برای مثال، Shaw Mobile پاسخگویی مشتریان را با ارسال تنها یک شماره واحد آسان می‌کند.

پیامک تبلیغاتی

بیش از نیمی (52.3٪) از بازاریابان ایالات متحده که از بازاریابی پیامکی استفاده می‌کنند می‌گویند که این روش کارآمدترین کانال آنها برای خدمات مشتری یا پشتیبانی فنی است. این یک راه خوب برای مصرف کنندگان برای دریافت کمک فوری است.

مزایای بازاریابی پیامکی چیست؟

مارکترهایی که پیام متنی ارسال می‌کنند، سرعت و توجه فوری مشتری را دوست دارند. فروش لحظه آخری دارید؟ یک پیامک ارسال کنید و مشترکین شما در چند لحظه از آن مطلع می‌شوند. معرفی محصول جدید؟ یک پیامک برنامه ریزی کنید تا در زمان مناسب به دست مخاطب برسد.

خیلی‌ها فکر می‌کنند که این نوع بازاریابی هزینه زیادی دارد و خیلی طول می‌کشد تا با سیستم‌های دیگر ادغام شود، اما اینطور نیست. پیامک آنقدر خوب با سایر کانال‌های بازاریابی ادغام می‌شود که به سختی می‌توانید کارهای قبلی را به خاطر بسپارید! و مشتریان شما نیز همینطور. در ادامه چند دلیل وجود دارد که چرا استفاده از پیامک برای بازاریابی موبایلی شما ضروری است.

  1. دسترسی فوری

اگر بخواهید حدس بزنید مردم هر روز چند بار تلفن همراه خود را چک می‌کنند، می‌گویید ده‌ها بار؟ شاید 50 یا 60 بار؟

بیش از 140 بار در روز! و هنگامی که پیامک توسط هر دستگاه تلفن همراه در جهان پشتیبانی می‌شود (یعنی 7.3 میلیارد نفر!)، واقعاً بهترین راه برای دسترسی سریع و مطمئن به مخاطبان شماست.

  1. KPIهای سوپرشارژ

کمپین‌های بازاریابی پیامکی از نظر شاخص‌های کلیدی عملکرد با نتیجه بالا، با نرخ باز بودن کمپین‌های متنی 98 درصد در مقایسه با 20 درصد برای کمپین‌های بازاریابی ایمیلی، در صدر جدول قرار دارند.

سایر انواع کانال‌های بازاریابی با عملکرد خوب، نرخ کلیک در حدود دارند. با توجه به مقایسه پیامک، بازاریابی پیامکی میانگین CTR 19 درصدی دارد. واضح است که وقتی نوبت به جذب، ارتباط و درگیر کردن مشتریان می‌رسد بازاریابی پیامکی برتر است!

  1. مقیاس پذیر و مقرون به صرفه

پیامک به بازاریابان این امکان را می‌دهد که بدون موانع زیاد پیام ارسال کنند. بر خلاف تبلیغات شلوغ، پرداخت به ازای کلیک یا تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، پیامک، دید و خوانایی محتوای بازاریابی شما را تضمین می‌کند. چه چیزی از این بهتر؟ با پیامک می‌توانید نقطه نظرات خود را به دو مشتری یا کل لیست مشترکین پیامک خود برسانید؛ برای کنترل هزینه‌ها فقط به تعداد مورد نیاز پیام ارسال کنید.

بهترین روش های بازاریابی پیامکی

بهترین روش‌های بازاریابی پیامکی چیست؟

  1. یک انتخاب واضح داشته باشید

احتمالاً قبلاً شماره تلفن‌های مشتریان خود را جمع آوری کرده‌اید. اما این بدان معنا نیست که می‌توانید بازاریابی پیامکی انبوه را شروع کنید. بازاریابی پیام کوتاه مانند بازاریابی ایمیلی نیاز به یک انتخاب واضح دارد.

می‌توانید از مشتریان بخواهید پیام‌های متنی را در وب ‌سایت یا کانال‌های دیگر انتخاب کنند. اما قبل از شروع ارسال، باید تأییدیه متنی دریافت کنید که آنها واقعاً می‌خواهند مشترک شوند یا نه.

یکی از راه‌های انجام این کار این است که یک پیامک (و فقط یک پیامک) بفرستید و از آنها برای اشتراک تشکر کنید و بخواهید با یک بله یا خیر ساده اشتراک خود را تأیید کنند. اگر پاسخ ندادند، دیگر به آنها پیامک ندهید. و اگر پاسخ «نه» دادند، دیگر به آنها پیامک ندهید!

  1. دستورالعمل‌هایی را برای انصراف در نظر بگیرید

این بهترین روش (و اغلب یک الزام قانونی) برای همه ارتباطات بازاریابی است. اما این به ویژه برای یک روش شخصی‌تر مانند پیامک مهم است. ارسال پیامک مکرر به افرادی که نمی‌خواهند از شما بشنوند بیشتر از اینکه منجر به فروش شود، مشتریان را فراری می‌دهد.

شما باید اطلاعات لغو اشتراک را حتی برای پیام‌های تراکنشی مانند به‌روزرسانی‌های حمل و نقل یا یادآوری‌های قرار درج کنید. همه نمی‌خواهند این نوع جزئیات را با متن دریافت کنند.

از آنجایی که نرخ باز شدن پیامک به طور مداوم بسیار بالاتر از نرخ ایمیل است، نرخ لغو اشتراک شما نیز بالاتر خواهد بود. (پیامک‌ها دارای نرخ باز شدن 98 درصد هستند!) اگر پس از انتشار پیام تعداد لغو اشتراک‌ها افزایش پیدا کرد، وحشت نکنید.

اما نرخ لغو اشتراک خود را در طول زمان تجزیه و تحلیل کنید. هنگامی که استراتژی بازاریابی پیامکی خود را به طور کامل اجرا کردید، می‌توانید یک خط پایه لغو اشتراک ایجاد کنید.

همه پیام‌های آینده را بر اساس آن خط پایه بررسی کنید و به دنبال نتایج دور از ذهن باشید. اگر لغو اشتراک به طور غیرمعمول زیاد یا کم است، پیام را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید آیا می‌توانید تشخیص دهید که چه چیزی منجر به تغییر در نتیجه شده است یا نه.

  1. قوانین حفظ حریم خصوصی را رعایت کنید

بازاریابی پیامکی مشمول مقررات حفظ حریم خصوصی و سایر دستورالعمل‌های انطباق است. در ایالات متحده، این مقررات و دستورالعمل‌ها در قانون حمایت از مصرف کننده تلفن (TCPA) و کتابچه راهنمای نظارت بر کد کوتاه انجمن صنعت ارتباطات سلولی یافت می‌شود.

قوانین می‌توانند کاملاً دقیق باشند، اما بر اساس اصول عقل سلیم هستند:

  • یک فراخوان برای اقدام (CTA) واضح را در انتخاب خود بگنجانید تا مردم بفهمند برای چه نوع پیام‌هایی ثبت‌نام می‌کنند.
  • پیام‌ها را فقط به شماره‌هایی ارسال کنید که شرکت کرده‌اند.
  • نام برند خود را وارد کنید تا مردم بدانند پیام از چه کسی می‌آید.

یک گزینه انصراف واضح در هر پیام اضافه کنید.

در زمان مناسب ارسال کنید
  1. در زمان مناسب ارسال کنید

انتخاب بهترین زمان برای هر پیام بازاریابی مهم است. اما برای پیامک حتی مهم‌تر نیز هست. این به این دلیل است که افراد به احتمال زیاد اعلان‌های پیام متنی را روشن می‌کنند و با اینکه برخی از افراد گوشی‌های خود را روی Do Not Disturb قرار می‌دهند، نمی‌خواهند قطع شود.

با تشخیص ماهیت صمیمی پیام‌های متنی بهتر است متن‌های مربوط به کسب‌وکار را فقط بین ساعت 8 صبح تا 9 بعد از ظهر ارسال کرد. پس به جای ارسال انبوه پیام های بازاریابی پیامکی برای همه، زمان مناسب را انتخاب کنید و پیام‌های خود را به صورت مرحله‌ای ارسال کنید.

اگر یک کسب و کار حضوری دارید، ارسال پیامک بلافاصله بعد از قرار ملاقات گزینه عالی دیگری است. شما در حال حاضر در ذهن مشتری هستید و می‌دانید که آنها آماده هستند.

نکته حرفه‌ای: ایده خوبی است که آزمایش کنید تا ببینید چه زمان‌هایی بهترین پاسخ و کمترین نرخ لغو اشتراک را دریافت می‌کنند.

  1. خودتان را بشناسانید

شناساندن کسب و کار شما از الزامات قوانین ارسال پیامک است. همچنین این بهترین روش است زیرا در غیر این صورت مصرف کنندگان نمی‌دانند چه کسی از شماره ناشناس برای آنها پیامک ارسال می‌کند.

ممکن است از مشترکین پیامک بخواهید که شما را به مخاطبین خود اضافه کنند یا کار دیگری انجام بدهند.

  1. تعداد کاراکترهای خود را بدانید

حداکثر 70 کاراکتر پیامک. شما باید دقیقاً بدانید که چه می‌خواهید بگویید و هیچ کاراکتری را هدر ندهید.

سریع به اصل مطلب برسید و از لینک (و کوتاه کننده‌های لینک) برای تکمیل جزئیات پیام خود استفاده کنید.

  1. کاری کنید که پیامکتان برای مشتریان ارزش داشته باشد

81 درصد از مصرف کنندگان ایالات متحده زمانی که فکر می‌کنند برندها پیام‌های زیادی ارسال می‌کنند، اشتراک خود را لغو می‌کنند. و این فقط به معنای پیامک نیست؛ این به معنای پیام در تمام کانال‌ها است.

پیامک نوعی تماس مستقیم است که باید شامل پیشنهادات منحصر به فرد یا حساس به زمان باشد تا مشترکین احساس کنند ارزش نفوذ را دارد.

این پیشنهاد همچنین باید به گونه‌ای شخصی‌ سازی شود که مصرف‌ کنندگان آن را در کانال‌های غیرفعال‌تری مانند وب ‌سایت یا کانال‌های اجتماعی شما نبینند. به این ترتیب می‌توانید گزینه خرید هدایت شده در زمان واقعی را تسهیل کنید.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی بازاریابی پیامکی پرداختیم. ابتدا تعریفی از آن ارائه دادیم و سپس از کارکرد و انواع آن گفتیم. در ادامه مزایای آن را برشمردیم و با بهترین روش‌های بازاریابی پیامکی آشنا شدیم. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

شما عزیزان می‌توانید برای بهره گیری از خدمات تولید محتوا و سئوی تکنویک از سایت ما بازدید کنید یا با مشاوران ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید جزئیات بیشتری از خدمات سئو ما را مشاهده کنید.

منابع:

تیم متخصصین تکنویک

وبسایت sinch

وبسایت hootsuite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *