نقشه حرارتی یا هیت مپ چیست؟

زمان مطالعه: 10 دقیقه احتمالاً در حال حاضر از چندین ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها و معیار برای سنجش نحوه تعامل کاربران با صفحه خود استفاده می‌کنید و نقشه حرارتی (Heat Map) یکی از موارد مهم برای افزودن به این لیست است. نقشه‌های حرارتی به بازاریابان کمک می‌کنند تا بفهمند بازدیدکنندگان در صفحات فرود خود چه کاری انجام می‌دهند؛

نقشه حرارتی یا هیت مپ چیست؟
زمان مطالعه: 10 دقیقه

احتمالاً در حال حاضر از چندین ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها و معیار برای سنجش نحوه تعامل کاربران با صفحه خود استفاده می‌کنید و نقشه حرارتی (Heat Map) یکی از موارد مهم برای افزودن به این لیست است.

نقشه‌های حرارتی به بازاریابان کمک می‌کنند تا بفهمند بازدیدکنندگان در صفحات فرود خود چه کاری انجام می‌دهند؛ تا چه اندازه پیمایش می‌کنند، کجا کلیک می‌کنند، روی کدام عناصر صفحه زمان بیشتری صرف می‌کنند و کدام عناصر را نادیده می‌گیرند. این داده‌ها به شما کمک می‌کند تا تصمیمات بهینه سازی را اتخاذ کنید که منجر به افزایش تبدیل صفحه می‌شود.

اکنون بیایید بررسی کنیم که نقشه حرارتی چیست، چگونه و چرا باید از آنها استفاده کنید و ابزارهای نقشه حرارتی برای شروع کار کدامند. همراه تکنویک باشید.

نقشه حرارتی چیست؟

نقشه حرارتی یا هیت مپ یک ابزار تجسم داده دو بعدی است که در آن از رنگ‌های مختلف برای نمایش نقاط داده استفاده میشود. در یک نقشه حرارتی رنگ‌هایی مانند سبز، نارنجی و قرمز نمایشی بصری از مجموعه داده‌های مختلف ارائه می‌دهند یا ممکن است از طیف‌های متفاوت یک رنگ برای شناسایی الگوهای رفتار کاربر استفاده شود.

نقشه‌های حرارتی شکلی از تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند که به کاربر اجازه می‌دهند فوراً اطلاعات را تجسم کنند تا بتوانند به سرعت بفهمند کدام نقاط داده مهم‌تر یا مرتبط‌تر هستند. به عنوان مثال نقشه حرارتی یک صفحه لندینگ فوراً به شما کمک می‌کند مناطقی از آن را شناسایی کنید که اغلب بر اساس جایی که نقشه حرارتی وب سایت روشن می‌شود، با آنها درگیر هستند یا روی آنها کلیک می‌شود.

دیجیتال مارکترها نقشه‌های حرارتی را به عنوان یک ابزار مهم در استراتژی بازاریابی خود حساب می‌کنند زیرا به آنها راهی برای تجسم داده‌های پیچیده در مقابل تجزیه و تحلیل و هضم نقاط داده موجود در اکسل یا فرمت‌های دیگر می‌دهد.

از نقشه حرارتی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

نقشه‌های حرارتی به طرق مختلف توسط بسیاری از تحلیلگران داده‌ در صنایع متعدد استفاده می‌شوند. به عنوان مثال هواشناسان ممکن است از نقشه‌های حرارتی برای ردیابی بارندگی در مناطق مختلف جهان استفاده کنند تا بتوانند پیشبینی‌های بهتری در مورد الگوهای آب و هوا انجام دهند.

تحلیلگران و خبرنگاران سیاسی در شب‌های انتخابات ریاست ‌جمهوری از نقشه‌های حرارتی استفاده می‌کنند تا نحوه رای‌دهی مناطق مختلف کشور را پیگیری کرده و پیشبینی کنند که چه کسی ممکن است انتخاب شود.

در بازاریابی نقشه‌های حرارتی وب سایت معمولاً برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • شناسایی مکان‌های کلیک
  • دیدن ترافیک وب سایت
  • تجزیه و تحلیل روند فروش
  • پیگیری حجم فروش
  • درک اندازه جمعیت

هنگامی که از یک نقشه حرارتی وب سایت برای صفحه فرود استفاده می‌کنید، یک دیجیتال مارکتر به سرعت تعامل کاربر و جایی که بالاترین ارزش املاک در صفحه است را مشاهده می‌کند. فراتر از آن، یک نقشه حرارتی نشان می‌دهد که آیا اصطکاکی در صفحه وجود دارد که باعث ایجاد مانع در روند تبدیل شود.

اصطکاکِ تبدیل به هر چیزی که مانعی در سفر مشتری ایجاد می‌کند و از انجام یک اقدام تبدیلی مانند خرید باز می‌دارد، تعریف می‌شود. اصطکاک ممکن است به دلایلی مانند موارد زیر روی دهد:

  • گزینه‌های پرداخت نامناسب
  • فرم‌هایی که بیش از حد طولانی هستند
  • اطلاعات ناکافی
  • UI/UX ضعیف
  • دکمه‌های CTA روح

نقشه حرارتی به شما یک نشانه بصری فوری می‌دهد که مشخص می‌کند در کجای صفحه اصطکاک رخ داده است. اگر مشکل یک دکمه CTA روح باشد، نقشه حرارتی فعالیت بسیار کمی را در اطراف آن دکمه نشان می‌دهد که مشخص می‌کند آن دکمه باید دوباره طراحی یا جابجا شود.

رابط کاربری (UI) چیست؟ و تجربه کاربری (UX) چیست؟

یا اگر بازدیدکنندگان روی عنصری کلیک می‌کنند که قابل کلیک نیست، رنگ متمرکز زیادی را روی عنصر می‌بینید که به شما نشان می‌دهد که باید این عنصر را حذف یا طراحی مجدد یا قابل کلیک کنید.

نمایش گرافیکی داده‌هایی مانند کلیک‌ها و تعامل کاربر، بینش‌های عملی را به بازاریابان می‌دهد که بر تصمیم‌گیری‌های مربوط به طراحی صفحه تأثیر می‌گذارد تا عناصر مختلف بهترین عملکرد را داشته باشند.

انواع نقشه حرارتی کدام است؟

گفتیم که نقشه‌های حرارتی شامل ابزارهای مختلفی هستند که برای ردیابی فعالیت وب سایت استفاده می‌شوند. انواع نقشه‌های حرارتی معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر کدام هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند و به شما کمک می‌کنند روی بخش خاصی از عملکرد وب ‌سایت خود تمرکز کنید.

در ادامه در مورد انواع این نقشه‌ها صحبت خواهیم کرد. همراهمان باشید.

نقشه حرارتی ردیابی کلیک

نقشه‌های حرارتی ردیابی کلیک به شما نشان می‌دهند که کاربران روی صفحه وب شما کجا را کلیک می‌کنند (در دسکتاپ) یا کجا (در گوشی) ضربه می‌زنند و معمولاً با رنگ نشان داده می‌شود (هر چه رنگ روشن‌تر باشد، کلیک‌های بیشتری روی لینک/CTA/بخش صفحه شما دریافت می‌کند).

نقشه‌های حرارتی کلیکی برای اندازه ‌گیری تاثیرگذاری لینک‌های شما عالی هستند و همچنین می‌توانند به شما بینشی در مورد قسمت‌هایی از صفحه فرودتان که بازدیدکنندگان تصور می‌کنند قابل کلیک هستند، بدهد.

اگر ناحیه‌ای دارید که کلیک‌های زیادی دریافت می‌کند و پیوند یا CTA در آن منطقه ندارید، ممکن است لازم باشد در اسرع وقت یک عنصر را به آن اضافه کنید. با نقشه‌های کلیکی که رفتار واقعی بازدیدکنندگان را ارائه می‌دهند، می‌توانید صفحه فرود خود را برای به حداکثر رساندن نتایج بهینه کنید.

نقشه حرارتی ردیابی کلیک

نقشه حرارتی ردیابی چشم

نقشه‌های حرارتی ردیابی چشم معمولاً دقیق‌ترین نوع داده‌های نقشه حرارتی را ارائه می‌دهند، اما به دلیل گران بودن و کمتر در دسترس بودن، سخت‌ترین هم هستند. نقشه‌های حرارتی ردیابی چشم به معنای واقعی کلمه چشم‌های بازدیدکننده شما را هنگام حرکت در صفحات وب شما پایش می‌کنند.

معروف است یک مطالعه گروهی نیلسِن نورمن در سال 2006 بر روی داده‌های نقشه حرارتی تحقیق کرد و کشف کرد که مردم تمایل دارند وب ‌سایت‌ها را با الگوی F شکل بخوانند. این کشف روشی را که افراد ساختار محتوای خود را در صفحات فرود قرار می‌دهند تغییر داد، زیرا اکنون می‌دانستند که بخش‌های خاصی از صفحه وجود دارد که تقریباً ارتباط چشمی را تضمین می‌کند.

نقشه حرارتی ردیابی چشم

نقشه اسکرول

یک نقشه اسکرول عمق وب سایت بازدیدکننده شما یا اینکه چقدر صفحه شما در حال پیمایش هستند را تجزیه و تحلیل می‌کند. با اسکرول کاربران فعالیت آنها ردیابی می‌شود. به طور معمول نقشه اسکرول درصد بازدیدکنندگانی را نشان می‌دهد که هر قسمت از صفحه شما را می‌بینند و با رنگ نشان داده می‌شود (هر چه آن قسمت قرمزتر باشد، درصد افرادی که آن را مشاهده کرده‌اند بیشتر است).

نقشه اسکرول

نقشه حرارتی ردیابی ماوس

نقشه‌های حرارتی ردیابی ماوس به دنبال جایی است که بازدیدکنندگان هنگام حرکت در یک صفحه ماوس خود را حرکت می‌دهند. نقاط داغ معمولاً با رنگ قرمز نشان داده می‌شوند و مشخص می‌کنند که کاربر مکان نمای خود را در کجا حرکت داده است.

تحقیقات ارتباطی بین حرکت چشم و موس پیدا کرده است، به این معنی که اکثر مردم موس خود را در جهت و الگوی چشم خود حرکت می‌دهند. اگر فقط از نقشه حرارتی ردیابی ماوس بدون نقشه ردیابی چشمی استفاده می‌کنید، ممکن است درک خوبی از جایی که مردم در صفحه شما نگاه می‌کنند داشته باشید.

نقشه حرارتی ردیابی ماوس

نقشه حرارتی کلیک خطا

کلیک‌های خطا زمانی اتفاق می‌افتند که کاربر روی عنصری از یک صفحه وب کلیک می‌کند که باعث ایجاد نوعی خطا می‌شود، مانند یک خطای جاوا اسکریپت سمت سرویس گیرنده یا یک خطای کنسول.

اگر چه کاربر ممکن است متوجه شود که خطا را ایجاد کرده است یا شاید هم متوجه نشود، اما می‌توانید از کلیک‌های خطا برای بررسی خاص خطاهای کنسول یا استثناهای کشف نشده استفاده کنید. سپس می‌توانید از ابزار Digital Experience Intelligence برای مشاهده تمام جلساتی که دارای خطای یکسانی هستند استفاده کرده و نحوه حل مشکل را تعیین کنید.

مواجه شدن با خطاها یا اشکالات سایت می‌تواند برای کاربران شما بسیار خسته کننده باشد. نقشه‌های خطای کلیک به شما امکان می‌دهند به سرعت باگ‌ها را کشف و رفع کنید — که تجربه کاربر را به ‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

نقشه حرارتی کلیک خطا

نقشه حرارتی Rage Click™

کلیک‌های خشم برای شناسایی مناطق اصطکاک یا ناامیدی با نشان دادن مناطقی که کاربران به سرعت روی یک عنصر در سایت شما کلیک می‌کنند (یا ضربه می‌زنند) استفاده می‌شود. این نوع کلیک ممکن است زمانی رخ دهد که کاربران یک عنصر ثابت را با یک دکمه اشتباه بگیرند و انتظار داشته باشند اتفاقی بیفتد، یا زمانی که یک دکمه به درستی کار نمی‌کند و باعث ایجاد خطا می‌شود.

نقشه‌های کلیک خشم همه مناطقی را نشان می‌دهد که کاربران با ناامیدی روی آنها کلیک می‌کنند. (آیا نمی‌خواهید بدانید که بیشترین عنصری که در وب سایت شما با خشم کلیک می‌شود دکمه «تأیید خرید» است؟)

گاهی اوقات پیش‌بینی اینکه کاربران کجا ناامید می‌شوند دشوار است، به همین دلیل است که استفاده از یک راه‌حل هوشمند تجربه دیجیتال برای نظارت بر کلیک‌های خشم می‌تواند بسیار مفید باشد.

با نقشه‌های کلیک خشم، می‌توانید باگ‌های غیرمنتظره را بازتولید کرده و رفع کنید تا سردرگمی CTA را شناسایی و اصلاح کنید و تبدیل‌ها و در نهایت ROI را افزایش دهید.

در تجزیه و تحلیل کلیک خشم خود مراقب موارد مثبت کاذب باشید، به عنوان مثال اگر کاربر به سرعت روی یک برنامه چند صفحه کلیک کند، ممکن است رخ دهد. همیشه بهترین کار این است که تجزیه و تحلیل کلیک خشم خود را با تماشای تکرار سشن‌ها همراه کنید.

نقشه حرارتی کلیک مرده

گاهی اوقات کاربران عناصر غیرقابل کلیک در یک وب سایت یا برنامه را با یک دکمه اشتباه می‌گیرند و انتظار دارند اتفاقی بیفتد؛ روی آن ضربه می‌زنند و منجر به کلیک مرده می‌شود. کلیک‌های مرده نشان می‌دهند که کدام عناصر ناکارآمد در سایت یا برنامه شما با دکمه‌ اشتباه گرفته می‌شوند، بنابراین می‌توانید بفهمید که چگونه سردرگمی و ناامیدی کاربر را کاهش دهید.

آنها همچنین می‌توانند به درک روندهای رفتاری در طول زمان برای شناسایی فرصت‌های جدید کمک کنند و به طور فعالانه سردرگمی کاربران را برای بهینه سازی تبدیل‌ها از بین ببرند.

نقشه‌های حرارتی تولید شده توسط هوش مصنوعی

این نوع نقشه حرارتی از هوش مصنوعی (AI) برای تولید بازنمایی بصری از داده‌های توجه کاربر ایجاد شده توسط الگوریتم‌های نرم افزاری استفاده می‌کند. یعنی شرکت‌هایی مانند EyeQuant و Attention Insight به‌جای اینکه نشان دهند کاربران واقعاً به چه چیزی در وب‌ سایت شما توجه می‌کنند، نقشه‌های حرارتی تولید شده توسط هوش مصنوعی را نشان می‌دهند.

به طور معمول نقشه‌های حرارتی تولید شده توسط هوش مصنوعی، رفتار کاربر در آینده را با تقلید از سه تا پنج ثانیه اول توجه کاربران در یک وب‌ سایت پیش‌بینی می‌کنند تا مشخص شود کدام عناصر بیشتر و کمترین نگاه را دارند. با پیش‌بینی اینکه کاربران برای اولین بار در یک وب ‌سایت به کجا نگاه می‌کنند، نقشه‌های حرارتی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی می‌توانند به شما کمک کنند تا بفهمید عناصر مهم را کجا قرار دهید و صفحات و سایت‌های آینده را بهبود ببخشید. علاوه بر این آنها تا 95٪ دقت دارند و مقرون به صرفه‌تر از فناوری ردیابی چشم هستند.

با این حال نقشه‌های تولید شده با هوش مصنوعی معمولاً در وب ‌سایت‌هایی با ترافیک یا تعامل کم مؤثر نیستند، زیرا اقدامات کمتری برای پیش‌بینی و یادگیری وجود دارد.

مزایای نقشه‌های حرارتی چیست؟

مزایای نقشه‌های حرارتی چیست؟

بازاریابان از نقشه‌های حرارتی برای درک تعاملات کاربر در صفحات لندینگ و جمع آوری اطلاعات در مورد رفتار کاربر استفاده می‌کنند که می‌تواند بر فعالیت تبدیل تأثیر مثبت بگذارد.

نقشه‌های حرارتی تصمیم گیری مبتنی بر داده را تقویت می‌کنند و می‌توانند برای موارد زیر استفاده شوند:

  • تبدیل داده‌های پیچیده به نمودارهای بصری

استفاده از نقشه‌های حرارتی می‌تواند در زمانی که مارکترها صرف تجزیه و تحلیل داده‌ها و درک پیامدهای آنها می‌کنند، صرفه جویی کند. به جای تکیه بر اکسل و اعداد، نقشه‌های حرارتی نمودارهای بصری رفتار کاربر را در قالبی قابل هضم و درک ارائه می‌دهند.

همچنین مشاهده و تحلیل رفتار کاربر در صفحه فرود واقعی، به پیشبرد تصمیمات طراحی بدون تکیه بر طراحان یا منابع اضافی برای ساختن سناریوهای مختلف کمک می‌کند.

  • بهبود تجربه کاربری

دریافت نشانه‌های بصری درباره مکان‌هایی که افراد با صفحه فرود شما درگیر می‌شوند در مقابل جایی که فعالیت کمی انجام می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند صفحه و محتوای خود را به گونه‌ای بازسازی کنید که با رفتار کاربر شما مطابقت داشته باشد و تجربه او را بهبود بخشد.

قرار دادن مهم‌ترین عناصر در جایی که کاربران از قبل به آن توجه کرده‌اند، این احتمال را می‌دهد که آنها آن محتوا را ببینند و با آن درگیر شوند و تبدیلی ایجاد کنند.

  • درک رفتار مخاطبان

سن، تنوع جمعیتی، جنسیت، تحصیلات، عادات خرید و موارد دیگر همگی در نحوه صحبت شما با مخاطبان هدفتان نقش دارند و نقشه‌های حرارتی می‌توانند به شما کمک کنند تا بیشتر هدفمند شوید.

درک رفتار مخاطبان و اولویت‌های پیمایش می‌تواند به شما کمک کند تا محتوای خود را مطابق با آن‌ها تنظیم کنید و صفحه فرود شخصی‌سازی شده‌ای را ارائه دهید. با بینش رفتار مخاطب می‌توانید تصمیمات هوشمندانه‌ای در مورد مکان قرار دادن دکمه CTA، تعداد عناصر طراحی صفحه، طول صفحه و غیره اتخاذ کنید.

  • ایجاد تغییرات در صفحات فرود

با اطلاعات دقیق در مورد تعامل کاربر در صفحه فرود خود، می‌توانید تصمیمات مبتنی بر داده اتخاذ کنید که احتمالاً بر عملکرد صفحه شما تأثیر می‌گذارد.

ردیابی حرکات چشم، کلیک‌های ماوس، عمق اسکرول و استفاده از نقشه‌های کلیکی می‌تواند به شما بگوید که در کجا باید تغییرات در صفحات شما انجام شود و احتمال ارسال پیام مناسب که منجر به تبدیل می‌شود را افزایش می‌دهد.

همچنین درک الگوهای مخاطبانتان می‌تواند همکاری با بخش‌های دیگر را سازنده‌تر کند؛ اگر اطلاعاتی دارید که به شما کمک می‌کند یک صفحه فرود با کارایی بالا بسازید، احتمالاً همکارانتان نیز از این اطلاعات سود خواهند برد.

معرفی 10 ابزار نقشه حرارتی

معرفی 10 ابزار نقشه حرارتی

اگر به دنبال استفاده از ابزار نقشه حرارتی هستید، گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. قبل از اینکه یک ابزار Heatmap را انتخاب کنید، مطمئن شوید که محدودیت‌های بودجه خود را درک کرده‌اید، به دنبال چه نوع اطلاعاتی هستید و چگونه نیاز به ادغام در ابزارهای فعلی شما دارد یا نخواهد داشت.

  1. Mouseflow

Mouseflow به بازاریابان کمک می‌کند تا رفتار کاربر را درک کنند و تجربه کاربری خود را بدون نیاز به تنظیم دستی نقشه‌های حرارتی بهینه کنند.

  1. Smartlook

Smartlook داده‌های کمی و کیفی را در یک واحد نشان داده و داده‌های 100٪ از جلسات کاربر را ارائه می‌دهد.

  1. Fullstory

Fullstory به شما امکان می‌دهد بازپخش‌های جلسه را تماشا کنید تا بتوانید رفتار کاربر را به صورت زنده درک کرده و تجربه کاربر را بهینه کنید.

  1. Looker

Looker یک محصول گوگل است که یک راهکار قوی هوش تجاری با پشتیبانی هوش مصنوعی، یک زیرساخت ابری و API ارائه می‌دهد.

  1. LiveSession

LiveSession به تیم‌های محصول کمک می‌کند تا رفتار کاربر را برای بهینه سازی UX و افزایش تبدیل تجزیه و تحلیل کنند.

  1. Lucky Orange

Lucky Orange نقشه‌های کلیکی و اسکرول را برای کمک به کاربران برای افزایش تبدیل و ادغام با بسیاری از ابزارهای محبوب فراهم می‌کند.

  1. MapBusinessOnline

MapBusinessOnline یک نرم افزار نقشه برداری هوش تجاری است که به کاربران اجازه می‌دهد مناطق را مدیریت کرده، تراکم جمعیت را ردیابی کنند، بازارهای مختلف را تجزیه و تحلیل کرده و لجستیک را بهینه کنند.

  1. Freshmarketer

Freshmarketer یک محصول تازه‌کار است و از اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی برای ارائه بینش استفاده می‌کند.

  1. ماتومو

Matomo خود را به عنوان یک جایگزین Google Analytics معرفی می‌کند که به کاربران 100٪ مالکیت داده‌های آنها را می‌دهد.

  1. Instapage

Instapage یک راه‌حل قدرتمند صفحه فرود است که برای افزایش تبدیل ساخته شده است و اطلاعات ارزشمندی از عملکرد صفحه را در یک مکان ارائه می‌دهد. Instapage نقشه‌های حرارتی عمق اسکرول، نقشه‌های کلیک و نقشه‌های حرارتی حرکت ماوس را برای کمک به کاربران در درک رفتار مخاطب و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی ارائه می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله به معرفی مفهوم هیت مپ یا نقشه حرارتی پرداختیم. ابتدا تعریفی از این مفهوم ارائه دادیم و سپس موارد استفاده و انواع آن را معرفی کردیم. در نهایت از مزایای آن گفتیم و چندین ابزار نقشه حرارتی برای استفاده را برشمردیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

برای بهره گیری از خدمات دیجیتال مارکتینگ تکنویک از سایت ما بازدید کنید یا با مشاوران ما تماس بگیرید. شما را در این مسیر به خوبی راهنمایی می‌کنیم.

منابع:

تیم نویسندگان تکنویک

وبسایت instapage

وبسایت fullstory

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *