بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ چیست؟

زمان مطالعه: 11 دقیقه فرض کنید تنها چیزی که برای کسب درآمد آنلاین نیاز داشتید یک وب سایت بود. دیگر مجبور نیستید محصولات مخصوص خود را بفروشید یا خدمات ارائه دهید. جالب است، نه؟ به بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ خوش آمدید. طبق آمار Statista، هزینه‌های تجاری برای بازاریابی وابسته در سال 2022 به 8.2 میلیارد دلار در ایالات

بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ چیست؟
زمان مطالعه: 11 دقیقه

فرض کنید تنها چیزی که برای کسب درآمد آنلاین نیاز داشتید یک وب سایت بود. دیگر مجبور نیستید محصولات مخصوص خود را بفروشید یا خدمات ارائه دهید. جالب است، نه؟ به بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ خوش آمدید.

طبق آمار Statista، هزینه‌های تجاری برای بازاریابی وابسته در سال 2022 به 8.2 میلیارد دلار در ایالات متحده رسیده و اینفلوئنسر مارکتینگ هاب تخمین می‌زند که این صنعت تا پایان سال 2024 به 15.7 میلیارد دلار رشد خواهد کرد.

پس از امروز شروع کنید و به آن موفقیتی که لایق آن هستید برسید!

بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ چیست؟

بازاریابی وابسته زمانی اتفاق می‌افتد که شما محصول یا خدمات شرکت دیگری را تبلیغ می‌کنید. وقتی شخصی از طریق لینک وابسته شما خرید می‌کند، کمیسیون دریافت می‌کنید. این پورسانت‌ها معمولاً درصدی از قیمت فروش یا مبلغی ثابت هستند.

برای مثال، لینکی به کتابی در آمازون را در تصویر می‌بینید:

فرض کنید تنها چیزی که برای کسب درآمد آنلاین نیاز داشتید یک وب سایت بود. دیگر مجبور نیستید محصولات مخصوص خود را بفروشید یا خدمات ارائه دهید. جالب است، نه؟ به بازاریابی وابسته یا افلیت مارکتینگ خوش آمدید.

طبق آمار Statista، هزینه‌های تجاری برای بازاریابی وابسته در سال 2022 به 8.2 میلیارد دلار در ایالات متحده رسیده و اینفلوئنسر مارکتینگ هاب تخمین می‌زند که این صنعت تا پایان سال 2024 به 15.7 میلیارد دلار رشد خواهد کرد.

پس از امروز شروع کنید و به آن موفقیتی که لایق آن هستید برسید!

بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ چیست؟

بازاریابی وابسته یا افیلیت مارکتینگ زمانی اتفاق می‌افتد که شما محصول یا خدمات شرکت دیگری را تبلیغ می‌کنید. وقتی شخصی از طریق لینک وابسته شما خرید می‌کند، کمیسیون دریافت می‌کنید. این پورسانت‌ها معمولاً درصدی از قیمت فروش یا مبلغی ثابت هستند.

برای مثال، لینکی به کتابی در آمازون را در تصویر می‌بینید:

عکس کتابی در آمازون

اگر روی این محصول کلیک کرده و آن را خریداری کرده باشید (15.45 دلار برای نسخه گالینگور)، اگر من وابسته بودم، 70 سنت درآمد کسب می‌کردم.

چرا باید به سراغ بازاریابی وابسته برویم؟

دو دلیل وجود دارد که چرا باید بازاریابی وابسته را مد نظر بگیرید:

  1. کم هزینه و کم خطر است

راه اندازی یک کسب و کار می‌تواند مخاطره آمیز و پرهزینه باشد؛ زیرا هزینه‌های اولیه برای محصولات، کارکنان، تجهیزات، اجاره و … را باید در نظر گرفت. با بازاریابی وابسته، تنها چیزی که نیاز دارید یک وب سایت است. اگر نشد هم، فقط زمان و کمی پول را تلف کرده‌اید.

  1. گسترش آن ساده است

یک فروشنده معمولی فقط محصولات یک شرکت را می‌فروشد. به عنوان یک بازاریاب وابسته، می‌توانید محصولات بسیاری از شرکت‌های مختلف را تبلیغ کنید و از همه آنها پورسانت بگیرید.

عملکرد بازاریابی وابسته چگونه است؟

پس از پیوستن به یک برنامه بازاریابی وابسته، یک لینک منحصربه‌فرد دریافت می‌کنید که حاوی شناسه ردیابی است. این به تامین کننده اجازه می‌دهد ردیابی کند که آیا مشتریان را به آنها ارجاع داده‌اید یا نه.

لینک منحصربه‌فرد

افرادی که روی لینک شما کلیک می‌کنند، یک فایل کوچک به نام کوکی در دستگاه خود ذخیره می‌کنند. این کوکی معمولاً تاریخ انقضا دارد، بنابراین حتی اگر خرید را برای مدتی به تاخیر بیندازند، شما هنوز هم سهم خود را دریافت می‌کنید.

بیایید با یک مثال عملکرد آن را بهتر توضیح بدهیم:

  • شخصی از پست شما در مورد بهترین کت‌های زمستانی بازدید می‌کند.
  • آنها برای یکی از توصیه‌های شما روی لینک وابسته مثلاً آمازون کلیک می‌کنند.
  • سپس مرورگر خود را می‌بندند تا مثلاً به دنبال فرزندشان از مدرسه ببرند.
  • روز بعد به آمازون برمی‌گردند تا دوباره محصول را بررسی کنند.
  • آنها محصول پیشنهادی را به همراه مقداری وسایل اسکی می‌خرند.

به لطف کوکی وابسته که در دستگاه این شخص ذخیره شده است، از محصول توصیه شده و تجهیزات اسکی کمیسیون دریافت می‌کنید!

بازاریابان وابسته چقدر درآمد دارند؟

اکثر بازاریابان وابسته در ایالات متحده کمتر از 10 هزار دلار در سال درآمد دارند. این بر اساس نظرسنجی اینفلوئنسر مارکتینگ هاب است.

بازاریابان وابسته چقدر درآمد دارند؟

با این حال تقریباً یک نفر از هر شش نفر (16.87٪) 50 هزار دلار یا بیشتر در سال درآمد دارد.

Matt Giovanisci نمونه خوبی از یک شرکت وابسته با درآمد بالا است. سایت او، دانشگاه شنا در سال 2021 مبلغ 149991 دلار در کمیسیون‌های وابسته درآمد داشت.

البته به خاطر داشته باشید که این افراد کار بسیار خوبی در برند سازی خود انجام داده‌اند و برای رسیدن به این سطح سال‌ها تلاش کرده‌اند.

شما بایستی انتظارات خود را مدیریت کنید و بدانید از همان ابتدا پول زیادی عایدتان نخواهد شد، اما اجازه ندهید این شما را دلسرد کند.

موفقیت دیگران به شما می‌گوید که با کار سخت، زمان و دانش مناسب شما نیز می‌توانید در نهایت به آن سطوح برسید.

چگونه بازاریابی وابسته را شروع کنیم؟

مرحله 1: جایگاه خود را انتخاب کنید

جایگاه شما مقوله‌ای است که می‌خواهید درباره آن صحبت و تبلیغ کنید.

برای متمایز شدن در میان وب سایت‌های بی‌شمار دیگر، توصیه ما این است که خاص باشید. به جای پرداختن به یک موضوع همگانی مانند غذا، به سراغ چیزهایی جزئی‌تر مانند کباب بروید. این به شما کمک می‌کند مخاطبان متمرکزتری ایجاد کنید و برای سئو نیز بسیار خوب است.

اما قبل از هر چیز چهار سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید تا بتوانید جایگاه خود را تشخیص دهید:

  • من در چه کاری خوب هستم؟
  • دوست دارم چه کار کنم؟
  • در مورد چه چیزی کنجکاو هستم؟
  • دیگران به من می‌گویند در چه چیزی خوب هستم؟

اغراق کردن در مورد اهمیت انتخاب چیزی که به آن علاقه دارید سخت است. برای موفقیت در بازاریابی وابسته، باید محتوای زیادی تولید کنید. اگر چیزی را انتخاب کنید که از آن متنفر هستید، در شرایط سخت تحت فشار زیادی قرار خواهید گرفت.

در مورد پلتفرم محتوایی خود تصمیم بگیرید

مرحله 2: در مورد پلتفرم محتوایی خود تصمیم بگیرید

شما می‌توانید بازاریابی وابسته را در هر پلتفرمی از جمله موارد زیر انجام دهید:

  • وب سایت
  • یوتیوب
  • شبکه‌های اجتماعی (مثلاً اینستاگرام)
  • خبرنامه
  • پادکست

روشی که انتخاب می‌کنید به ترجیح شما و گهگاه به جایگاه شما بستگی دارد. به عنوان مثال، افرادی که در حال یادگیری یک نوع رقص هستند ترجیح می‌دهند ویدیو تماشا کنند. بنابراین، حتی اگر نوشتن را ترجیح می‌دهید، راه اندازی یک کانال یوتیوب ممکن است گزینه بهتری باشد.

همانطور که گفته شد، توصیه می‌کنیم یک وب سایت هم داشته باشید و از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) برای رتبه بندی محتوای خود در گوگل استفاده کنید. نتیجه آن این است که می‌توانید ترافیک جستجوی غیرفعال را به طور مداوم ایجاد کنید که به معنای کلیک مداوم روی لینک‌های وابسته نیز هست.

مرحله 3: برنامه‌های بازاریابی وابسته را پیدا کنید

سه نوع اصلی برنامه بازاریابی وابسته برای انتخاب وجود دارد:

  • پردرآمد و کم حجم: محصولات خاص با خریداران کمتر. به عنوان مثال، HubSpot فقط به مشاغل می‌فروشد اما برنامه وابسته آنها پرداختی خوبی دارد (100٪ از ماه اول و 15٪ کمیسیون تکراری ماهانه).
  • کم درآمد، با حجم بالا: محصولات با جذابیت زیاد، مثلاً بازی‌های PS5. به عنوان مثال، آمازون فقط تا 10٪ کمیسیون پرداخت می‌کند. اما نکته خوب این است که آنها از کل ارزش خرید (و نه فقط محصولی که شما توصیه کرده‌اید) کمیسیون می‌دهند.
  • پردرآمد و با حجم بالا: محصولات گران قیمت با جذابیت زیاد، به عنوان مثال کارت‌های اعتباری. مسئله این است که این برنامه‌ها تمایل دارند تا بازاریاب‌های وابسته را با تخصص و جیب عمیق و تمایل به تاکتیک‌های کلاه سیاه جذب کنند.
انواع برنامه های افیلیت مارکتینگ

اما باید به سراغ کدام برنامه وابسته برروید؟ این بستگی به جایگاه و سطح تخصص شما دارد.

اگر مصرف کنندگان را هدف قرار می‌دهید، مدل دوم را دنبال کنید: کم درآمد و با حجم بالا. اگر کسب‌وکارها را هدف قرار می‌دهید، به سراغ اولین مورد بروید: پردرآمد، کم حجم. برنامه‌های محبوب شامل نرم افزار و محصولات مرتبط با میزبانی وب نیز هستند.

بهترین راه برای یافتن این برنامه‌های وابسته جستجو در گوگل است. البته بهتر است ابتدا یک سایت وابسته رقیب را در Ahrefs’ Site Explorer وارد کنید و به گزارش دامنه‌های لینک شده بروید.

مثلاً می‌دانیم که پت فلین چندین محصول نرم افزاری را در وب سایت خود، Smart Passive Income، تبلیغ می‌کند. بررسی گزارش نشان می‌دهد که پت اغلب به Aweber لینک می‌زند. و اگر دقیق‌تر شویم، خواهیم دید که پت یک شرکت وابسته است.

Aweber

برای یافتن فرم درخواست این برنامه فقط یک جستجوی سریع در گوگل لازم است.

اگر محصولی وجود دارد که می‌خواهید تبلیغ کنید، اما برنامه وابسته عمومی ندارید، با آن شرکت تماس بگیرید و بپرسید که آیا مایل به ایجاد یک رابطه وابسته با شما هستند یا خیر.

مرحله 4: محتوای عالی تولید کنید

اگر می‌خواهید سایت وابسته شما موفق شود، باید محتوای باکیفیت ایجاد کنید که لینک‌های وابسته شما به طور طبیعی در آن قرار گیرند. فقط کورکورانه محصولات را از بهترین فروشندگان آمازون انتخاب نکنید. قدم‌های بزرگتر بردارید و مطمئن شوید که محتوای شما مشکلات خوانندگان شما را حل می‌کند.

به عنوان مثال اگر در حال انجام بررسی هستید، در واقع باید محصول را خریداری کرده و آن را آزمایش کنید. برای مدتی از آن استفاده کنید و یافته‌های خود را گزارش دهید.

اگر بتوانید برای بررسی یافته‌های خود با کارشناسان همکاری کنید، خیلی بهتر هم می‌شود.

مرحله 5: ترافیک را به سایت وابسته خود هدایت کنید

شما محتوای عالی تولید کردید؛ اکنون گام بعدی این است که افراد بیشتری آن را بخوانند، بنابراین باید روی لینک‌های وابسته شما کلیک کنند.

سه استراتژی ترافیکی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • ترافیک پولی

به این معنی که باید برای ترافیک سایت خود هزینه پرداخت کنید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) انجام دهید.

مزیت ترافیک پولی این است که از لحظه‌ای که پرداخت را شروع می‌کنید، ترافیک دریافت می‌کنید.

با این حال این روش نقطه ضعف‌هایی هم دارد.

اول اینکه اجرای تبلیغات به این روش کمی از سود شما کم می‌کند. این کاملاً طبیعی است که تبلیغ‌کنندگان قبل از به دست آوردن پول، پول خود را از دست بدهند.  پس باید در مورد مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک کمپین ترافیک پولی را بهینه کنید، واقع بین باشید.

ثانیاً هنگامی که پرداخت برای تبلیغات را متوقف کنید، ترافیک شما نیز متوقف می‌شود. به طور کلی، اگر بخشی از یک برنامه وابسته پردرآمد باشید و بتوانید خوب هزینه کنید، تبلیغات یک استراتژی ترافیک عالی است.

اما اگر در بازاریابی پولی کاملاً تازه کار هستید و بودجه بازاریابی ندارید (یا با برنامه‌های کم هزینه مانند آمازون Associates کار می‌کنید)، شاید خیلی ایده خوبی نباشد.

سئو یعنی بهینه سازی صفحات برای کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو مانند گوگل.

تا زمانی که بتوانید در موتورهای جستجو برای کلمات کلیدی هدف خود به رتبه بالایی برسید، ترافیک ثابت و منفعل دریافت خواهید کرد. در ابتدایی ترین سطح، سئو به این موارد مربوط می‌شود:

  1. درک آنچه مشتریان هدف شما به دنبال آن هستند
  2. تولید محتوا پیرامون آن موضوعات
  3. اطمینان حاصل کنید که گوگل به وضوح متوجه شده که صفحه شما در مورد چیست
  4. به دست آوردن یا کسب لینک برای بالا بردن صفحات خود در موتورهای جستجو
  5. اطمینان از اینکه گوگل می‌تواند محتوای شما را پیدا کند، بخزد و ایندکس کند.

سئو چیست؟

یک لیست ایمیل بسازید
  • یک لیست ایمیل بسازید

لیست‌های ایمیل به شما این امکان را می‌دهد که در هر زمان با خوانندگان خود ارتباط برقرار کنید. از این لیست‌ها برای اطلاع رسانی به طرفداران در مورد محتوای جدید استفاده کنید و آنها را برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت خود ارجاع دهید. این کار منجر به کلیک و فروش وابسته بیشتر می‌شود.

حتی می‌توانید لینک‌های وابسته را در ایمیل‌ها به مخاطبان خود اضافه کنید.

برای ایجاد یک لیست ایمیل، باید خوانندگان سایت خود را متقاعد کنید که ثبت نام کنند. این به معنای ارائه چیزی ارزشمند است، مانند یک کتاب الکترونیکی رایگان، یک دوره آموزشی ایمیلی و سایر موارد.

مرحله 6: روی لینک‌های وابسته خود کلیک کنید

اینکه محتوای شگفت انگیزی دارید به این معنی نیست که افراد حتماً روی لینک‌های وابسته شما کلیک می‌کنند. چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

  1. جایگاه لینک

اگر همه پیوندهای وابسته شما در پایین صفحه قرار دارند که افراد به ندرت تا آن اسکرول می‌کنند، کلیک‌ها کم و زیاد خواهد بود. از طرف دیگر، اگر هر کلمه دیگری را به عنوان یک لینک در معرفی خود قرار دهید، محتوای شما اسپم به نظر می‌رسد. شما باید بین قرار دادن لینک با سایر عوامل زیر تعادل برقرار کنید.

  1. زمینه

فرض کنید در حال نوشتن مقاله‌ای در مورد بهترین چاقوهای آشپزخانه با قیمت کمتر از 50 دلار هستید.

احتمالاً معرفی شما نباید به این شکل باشد:

امروز در حال بررسی بهترین چاقوهای سرآشپز هستم.

لینک‌های خارج از زمینه، هرزنامه به حساب می‌آیند.

این منطقی‌تر است:

امروز، من در حال بررسی سه چاقوی سرآشپز مختلف هستم که می‌توانید در آمازون با قیمت کمتر از 50 دلار بخرید. اینها نام محصول 1، نام محصول 2 و نام محصول 3 هستند

  1. فراخوانی‌ها

استفاده از پیام‌هایی مانند دکمه، جداول و کادرها می‌تواند به جلب توجه خوانندگان شما کمک کرده و پست را قابل مشاهده‌تر کند.

به عنوان مثال، Wirecutter هر زمان که یک انتخاب برتر را به اشتراک می‌گذارد، از جعبه‌های چشم نواز با لینک‌های محصول استفاده می‌کند.

افیلیت مارکتینگ

مرحله 7: کلیک‌ها را به فروش تبدیل کنید

در بازاریابی وابسته، برای کسب درآمد شما باید دو تبدیل انجام شود:

اولین تبدیل کلیک به صفحه محصول است. شما کاملاً کنترل این اتفاق را در دست دارید. از تاکتیک‌های گفته شده در بالا برای بهبود شانس خود برای دریافت آن کلیک استفاده کنید.

دومین تبدیل، بازدید کننده‌ای است که محصول را خریداری می‌کند. در مورد بازاریابی وابسته، تاجر پرداخت را کنترل می‌کند و نرخ تبدیل آنها خارج از کنترل شما است.

ترفند این است که بازی را به نفع خود ادامه داده و با برنامه‌هایی که به خوبی به فروش منجر ممی‌شوند به دنبال تامین کننده بگردید.

چند راه برای پیدا کردن آنها وجود دارد:

  • گزارشات درآمد عمومی

اگر افراد از یک برنامه وابسته درآمد مناسبی کسب می‌کنند، احتمالاً آن محصول فروش خوبی دارد. اما چگونه متوجه می‌شوید که افراد در حال کسب درآمد هستند؟

به سراغ گزارش‌های درآمد عمومی بروید که در آن وبلاگ نویسان به طور عمومی نشان می‌دهند که چقدر از معاملات وابسته خود درآمد کسب می‌کنند. این گزارش‌ها را می‌توانید در گوگل پیدا کنید.

به عنوان مثال، اگر عبارت «گزارش درآمد وابسته آمازون» را جستجو کنید، به چند مقاله برمی‌خوردید که نشان می‌دهد صاحبان آن وبلاگ‌ها چگونه از شرکت‌های وابسته آمازون درآمد کسب کرده‌اند.

گزارش درآمد وابسته آمازون
  • سوال بپرسید

اگر اطلاعات زیادی در مورد برنامه وابسته‌ای که می‌خواهید به آن بپیوندید در دسترس نیست، ثبت نام کنید و سؤال بپرسید.

برای مثال، ممکن است بخواهید دریابید که میانگین نرخ تبدیل آنها چقدر است یا رقمی از کمیسیون ماهیانه پردرآمدترین آنها را ببینید. این می‌تواند به شما کمک کند بفهمید که آیا آن برنامه وابسته ارزش تبلیغ دارد یا خیر.

  • از شهود خود استفاده کنید!

گاهی اوقات بهتر است با احساس درونی خود پیش بروید. اگر برنامه یا محصولی که بررسی می‌کنید به نظر جالب نمی‌آید یا اگر شخصاً هرگز محصول را به یکی از دوستان یا اعضای خانواده توصیه نمی‌کنید، آن را تبلیغ نکنید.

معرفی ابزارهای افلیت مارکتینگ

ابزارها دوست شما در بازاریابی وابسته هستند. آنها به شما کمک می‌کنند کار خود را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهید. در ادامه به برخی از ابزارهای بازاریابی وابسته اشاره می‌کنیم:

  • Ahrefs – ابزار سئوی همه کاره که به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی را برای هدف‌یابی جستجو کنید، وب‌سایت خود را ممیزی کنید، درباره رقبای خود تحقیق کنید، ایده‌های محتوایی پیدا کنید و موارد دیگر.
  • Rank Math– افزونه وردپرس که تضمین می‌کند صفحات شما سئو داخلی بهینه‌ای دارند.
  • کنسول جستجوی Google – خطاهای فنی را در وب‌ سایت خود بیابید و برطرف کنید، نقشه‌های سایت را ارسال کنید، مشکلات داده‌های ساختاریافته را ببینید، Core Web Vitals خود را بررسی کنید و موارد دیگر.
  • Google Analytics – داده‌ها و تحلیل های مهمی را برای وب سایت وابسته شما ارائه می‌دهد.
  • Thirsty Affiliates – لینک‌های وابسته خود را پیگیری کنید، آمار را مشاهده کنید تا بدانید کدام لینک‌ها بیشترین کلیک را دارند و از کپی کردن آسان وب سایت شما و تعویض لینک‌ها با شناسه‌های وابسته خود توسط دیگران جلوگیری کنید.

سخن پایانی

هیچ روش بازاریابی وابسته در اینجا دوباره اختراع نشده است. موارد بررسی شده در اینجا اصول اولیه هستند و به کارگیری آنها شما را به راه راست هدایت می‌کند. فقط انتظار نداشته باشید که همان اول راه به درآمدی برسید که زندگی شما را تغییر دهد یا کار کارمندی خود را یک شبه ترک کنید. بازاریابی وابسته زمان می‌برد.

ابتدا روی اولین فروش وابسته خود تمرکز کنید. همانطور که سایت شما رشد می‌کند، اهداف جدیدی تعیین کنید و به تلاش ادامه دهید. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

برای بهره گیری از خدمات دیجیتال مارکتینگ تکنویک از سایت ما بازدید کنید یا با مشاوران ما تماس بگیرید. شما را در این مسیر به خوبی راهنمایی می‌کنیم.

 

منابع:

تیم تحقیق تکنویک

وبسایت Ahref

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *