بازاریابی محتوا چیست؟

زمان مطالعه: 14 دقیقه در این مقاله از تکنویک، به شما نشان خواهیم داد چگونه می‌توانید از بازاریابی محتوا برای جذب، آموزش، تعامل و جلب رضایت مخاطبان هدف خود استفاده کنید. بنابراین اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه بازاریابی محتوا می‌تواند به بهبود شناخت برند، افزایش تبدیل و کسب درآمد بیشتر منجر شود، این راهنما برای شماست. نگاهی به

بازاریابی محتوا چیست؟
زمان مطالعه: 14 دقیقه

در این مقاله از تکنویک، به شما نشان خواهیم داد چگونه می‌توانید از بازاریابی محتوا برای جذب، آموزش، تعامل و جلب رضایت مخاطبان هدف خود استفاده کنید.

بنابراین اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه بازاریابی محتوا می‌تواند به بهبود شناخت برند، افزایش تبدیل و کسب درآمد بیشتر منجر شود، این راهنما برای شماست.

فهرست مطالب

نگاهی به بازاریابی محتوا 

تعریف بازاریابی محتوا ساده است. بازاریابی محتوا انتشار مطالب نوشتاری و بصری به صورت آنلاین با هدف جذب مخاطبان بیشتر به سمت کسب و کار شما است.

این مطالب می‌تواند شامل پست‌های وبلاگ و مقاله، کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک، فیلم، صفحات وب و موارد دیگر باشد.

با این حال، بازاریابی محتوا صرفاً انتشار محتوایی نیست که ارزش کمی ارائه دهد. بلکه تمرکز بر روی ساختن مطالب ارزشمندی است که مخاطبان شما می‌توانند در حین مرور آن را کشف کنند.

امروزه، استراتژی‌های بازاریابی برون‌گرا در ایجاد همدلی و تبدیل مخاطبان موثر نیستند. اینجاست که بازاریابی درونگرا وارد می‌شود.

یک راه‌کار رایج برای استفاده از ورودی، ایجاد یک روایت برای محتوای خود یا گفتن یک داستان است. با انجام این کار، محتوای شما معتبرتر، جذاب‌تر و متناسب با مخاطبان شما احساس می‌شود.

اما چه چیزی بازاریابی محتوا را تعریف می‌کند؟

بازاریابی محتوا در اصل برنامه ریزی، ایجاد، توزیع، اشتراک گذاری و انتشار محتوا از طریق کانال‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌، وب سایت‌، پادکست، بیانیه‌های مطبوعاتی، نشریات چاپی و غیره است. هدف دستیابی به مخاطبان هدف و افزایش آگاهی از برند، فروش، تعامل و وفاداری است.

چرا بازاریابی محتوا اهمیت دارد؟

تحقیقات در سال 2024 نشان می‌دهد که 29٪ از شرکت‌ها از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند.

بیایید دلایلی این شرکت‌ها برای انجام این کار را بررسی کنیم.

  1. مصرف کنندگان مدرن محتوای اطلاعاتی را به تبلیغات مزاحم ترجیح می‌دهند.

سال‌ها پیش، مؤسسه بازاریابی محتوا دریافت که 70 درصد از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از طریق یک مقاله درباره یک محصول یا خدمات بیاموزند تا تبلیغ.

این موضوع امروزه نیز صادق است، زیرا 44 درصد از خریداران قبل از تعامل با یک فروشنده، سه تا پنج قطعه محتوا را بررسی می‌کنند.

این آمار نشان می‌دهد که مصرف کنندگانی مانند من از پیام‌های بازاریابی ناخواسته مانند تماس‌های تلفنی و تبلیغات پولی اجتناب می‌کنند.

برای مثال، خود من برای مسدود کردن تبلیغات مزاحم، اشتراک Spotify Premium خریده‌ام و من تنها نیستم!

یک مطالعه نشان داده که 290 میلیون نفر از مسدود کننده‌های تبلیغاتی روی دسکتاپ خود استفاده می‌کنند.

یک روش تولید سرنخ کم هزینه‌تر اما موثرتر است.

 

  1. یک روش تولید سرنخ کم هزینه‌تر اما موثرتر است.

Metric Demand نشان داد که بازاریابی محتوا بیش از سه برابر بیشتر از بازاریابی برون‌گرا سرنخ ایجاد می‌کند و به طور متوسط ۶۲ درصد هزینه کمتری دارد. شواهد نیز ثابت می‌کند که این ادعا درست است.

یک کارآفرین محبوب به نام الکس هُرمزی، اخیراً فاش کرده که او و همسرش لیلا، ماهانه حدود ۷۰ هزار دلار برای تولید ۱۶۰ قطعه محتوا هزینه می‌کنند. این محتوا باعث صرفه جویی بیش از 2 میلیون دلاری برای آنها می‌شود که فقط برای تبلیغات پولی برای رسیدن به سرنخ خرج می‌کردند.

علاوه بر هرمزی‌ها، 67 درصد از بازاریابان B2B می‌گویند بازاریابی محتوا یک استراتژی موثر تولید سرنخ در سال 2024 بوده است.

  1. شناخت برند را ایجاد می‌کند

بازاریابی محتوا دامنه دسترسی شما را افزایش داده و شانس شما را برای کشف شدن توسط مخاطبان جدید بهبود می‌دهد.

نتیجه؟ شما شناخت و یادآوری برند خود را میان افراد افزایش می‌دهید. البته برای به حداکثر رساندن این مزیت، باید محتوای خود را به طور مداوم منتشر و توزیع کنید.

  1. اعتماد و اعتبار برند ایجاد می‌کند

به اشتراک گذاری مداوم محتوای آموزشی، شما را به عنوان یک مشاور متخصص معرفی می‌کند و به مخاطب نشان می‌دهد که برای آنها ارزش قائل بوده و به موفقیت آنها علاقه مند هستید.

این باعث افزایش اعتماد به برند می‌شود، شما را در ذهن آنها نگه می‌دارد و باعث می‌شود که مخاطبان شما زمانی که آماده تصمیم‌گیری خرید هستند، به سراغ شما بیایند.

آمار بازاریابی محتوا

در سپتامبر 2023، HubSpot بیش از 1400 بازاریاب B2B و B2C را در 14 کشور و 23 صنعت مورد بررسی قرار داد. در ادامه به برخی از این آمارها نگاهی می‌کنیم:

  • 30 درصد از بازاریابان از سال 2024 شروع به استفاده از ویدیوهای کوتاه خواهند کرد.
  • 56 درصد از بازاریابان که از TikTok استفاده می‌کنند، سرمایه گذاری خود را در سال آینده افزایش می‌دهند که بالاترین میزان در هر پلتفرم است.
  • 45 درصد از بازاریابان از هوش مصنوعی برای ایده و الهام گرفتن استفاده می‌کنند، 31 درصد سرفصل‌ها را ایجاد می‌کنند، 18 درصد برای پیش نویس محتوای خود و 6 درصد از هوش مصنوعی برای نوشتن محتوا استفاده می‌کنند.
  • 14 درصد از بازاریابان می‌گویند تولید محتوایی که منجر به تولید سرنخ شود یکی از چالش‌های اصلی آنهاست.
  • 87 درصد از فروشندگان شبکه‌های اجتماعی می‌گویند این نوع فروش موثر است و 59 درصد می‌گویند که فروش بیشتری در شبکه های اجتماعی در سال 2023 نسبت به سال 2022 داشته‌اند.
  • 24 درصد از بازاریابان با استراتژی‌های موثر در سال 2023 افزایش درآمد و فروش را به عنوان هدف اصلی خود برای سال 2024 معرفی می‌کنند.
  • 16 درصد از بازاریابان قصد دارند بازاریابی تجربی (درگیر کردن مخاطبان در زندگی واقعی) را با پاپ آپ‌ها، رویدادها و اینفلوئنسر مارکتینگ برای اولین بار امتحان کنند.
انواع بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی محتوا چیست؟

انواع مختلفی از بازاریابی محتوا وجود دارد که می‌توانید آنها را در استراتژی خود بگنجانید. در ادامه به برخی از رایج‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • بازاریابی محتوای آنلاین

بازاریابی محتوای آنلاین به هر مطلبی که به صورت آنلاین منتشر می‌کنید گفته می‌شود، اما به طور خاص به صفحات وب شما اشاره دارد.

یک استراتژی قوی بازاریابی محتوای آنلاین به شما کمک می‌کند در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بالاتری کسب کنید. نتیجه چیست؟ شما در زمان مناسب در مقابل افراد مناسب قرار می‌گیرید.

  • بازاریابی محتوای شبکه‌های اجتماعی

با بیش از 4.5 میلیارد کاربر جهانی شبکه‌های اجتماعی، به راحتی می‌توان درک کرد که چرا بسیاری از مشاغل در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی سرمایه گذاری می‌کنند.

پلتفرم‌های زیادی برای این کار وجود دارد، از جمله فیس بوک، اینستاگرام، پینترست، ایکس، لینکدین و اسنپ چت. هر پلتفرم راه‌های مختلفی را برای تولید و اشتراک‌گذاری محتوا، مانند عکس‌، ویدیوهای زنده، ویدیوهای از پیش ضبط‌شده و استوری ارائه می‌کند.

  • بازاریابی محتوای اینفوگرافیک

اینفوگرافیک‌ها محتوا، اطلاعات و داده‌ها را در قالب گرافیکی قابل درک نمایش می‌دهند. اینفوگرافیک‌ها با ترکیبی از جمله بندی ساده، عبارات کوتاه و تصاویر واضح راهی عالی برای برقراری ارتباط موثر با محتوای شما هستند. اگر بخواهید یک موضوع آموزشی یا پیچیده را ساده کنید تا همه مخاطبان بتوانند آن را درک کنند، اینفوگرافیک واقعاً جواب است.

بازاریابی محتوای بلاگ

 

  • بازاریابی محتوای وبلاگ

وبلاگ‌ها نوع قدرتمندی از محتوای ورودی هستند که به شما امکان می‌دهند در انتخاب موضوع و نوشتن خود خلاق باشید.

با یک وبلاگ، می‌توانید محتوای مرتبط خود را با انواع لینک تبلیغ کنید، دکمه‌های اشتراک گذاری اجتماعی اضافه کنید و اطلاعات محصول را در آن بگنجانید.

  • بازاریابی محتوای پادکست

کارشناسان پیشبینی کرده‌اند که بیش از 71 میلیون نفر در سال 2025 به پادکست گوش خواهند داد.

این 10 میلیون بیشتر از شنوندگان فعلی در پلتفرم‌های Spotify و Apple Podcast هستند. به همین دلیل، بسیاری از مشاغل و رسانه‌ها پادکست‌های خود را تولید کرده و به اشتراک می‌گذارند.

پادکست‌ها به شما خلاقیت زیادی می‌دهند، زیرا می‌توانند در مورد هر موضوعی که انتخاب کنید باشند.

همچنین شما در مورد سایر عوامل مرتبط با پادکست تصمیم می‌گیرید. این عوامل شامل آهنگ قسمت‌ها، مهمانان پادکست، جایی که پادکست را تبلیغ می‌کنید و طول هر قسمت است.

  • بازاریابی محتوای ویدیویی

طبق تحقیقات Wyzowl ،91٪ از کسب و کارها از ویدیو به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده می‌کنند.

بازاریابی ویدیویی می‌تواند به ایجاد پیوند قوی با مخاطبان، افزایش تبدیل و بهبود ROI کمک کند. می‌توانید محتوای ویدیویی خود را در شبکه‌های اجتماعی، صفحات لندینگ یا در وب سایت یک بازاریاب مشترک به اشتراک بگذارید.

  • بازاریابی محتوای تبلیغاتی پولی

تبلیغات پولی می‌تواند به شما کمک کند تا به مخاطبان گسترده‌ای دست پیدا کنید و در همه مکان‌هایی که می‌خواهید دیده شوید قرار بگیرید. تبلیغات پولی به ‌ویژه زمانی که با بازاریابی ورودی همراه می‌شوند، بسیار سودمند هستند.

جاهای زیادی وجود دارد که می‌توانید تبلیغات پولی را به اشتراک بگذارید، از جمله شبکه‌های اجتماعی، صفحات لندینگ، بنرها و محتوای اسپانسر شده.

بازاریابی محتوا و سئو

 

بازاریابی محتوا و سئو

در بحث تولید محتوا برای وبلاگ، شروع سودمند اولین نکته مهم است.

با این حال، «محتوای مفید» برای تضمین دیده شدن آنلاین کافی نیست. گزارش سال 2023 Ahrefs نشان می‌دهد که 96.55٪ از محتوا هیچ ترافیک جستجوی ارگانیکی از گوگل دریافت نمی‌کند.

برای پیوستن به 3.45% برنده، ممکن است نیاز به سرمایه گذاری روی سئو داشته باشید. سئو بهینه سازی یک وب سایت برای نمایش آن در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ است.

پیاده سازی سئو برای محتوای شما مفید است زیرا 85.19٪ از کل ترافیک وبلاگ از جستجوی ارگانیک می‌آید. وضعیت بازاریابی ما همچنین نشان می‌دهد که سئو (16٪) و بازاریابی محتوا (14٪) دو کانال برتر هستند که بیشترین ROI را ایجاد می‌کنند.

سئو چیست؟ (مقاله کامل)

برای جذب ترافیک از جستجوی ارگانیک، توصیه می‌کنیم یاد بگیرید که چگونه یک استراتژی سئو ایجاد کنید. با این حال، در ادامه به چند نکته برای بهبود تلاش‌های بازاریابی محتوایی با استفاده از سئو اشاره می‌کنیم:

  • یک وبلاگ شروع کنید. داشتن یک وبلاگ در وب سایت باعث افزایش صفحات ایندکس شده می‌شود که شانس شما را برای گرفتن رتبه در گوگل افزایش می‌دهد.
  • انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی عبارات یا عباراتی را که مخاطبان هدف شما در جستجوی اطلاعات از آنها استفاده می‌کنند، جدی بگیرید.
  • محتوای باکیفیت تولید کنید. گوگل محتوایی را در اولویت قرار می‌دهد که برای کاربران ارزش ارائه می‌کند. چنین محتوایی باید هدف جستجوی کاربر را نیز برآورده کند. توصیه ما چیست؟ سعی کنید محتوایی تولید کنید که انبوهی از تحسین خوانندگان را برای شما به ارمغان آورد. سپس، کلمات کلیدی مرتبط را به صورت استراتژیک ترکیب کنید و سئوی داخلی را برای بهبود شانس رتبه بندی خود انجام دهید.
  • بک لینک بسازید. بک لینک به لینک‌هایی از سایر وب سایت‌ها اشاره دارد که به سایت شما لینک می‌دهند. آنها از لحاظ تاریخی به عنوان یک عامل اصلی رتبه بندی گوگل در نظر گرفته می‌شوند. گوگل اخیرا ادعا کرده که تاکیدی بر بک لینک‌ها به عنوان یک عامل رتبه بندی ندارد. با این حال، یک مطالعه جدید Backlinko نشان داده که صفحات با بک لینک‌های زیاد (هنوز هم) بالاتر از صفحات با بک لینک کمتر قرار می‌گیرند.
بازاریابی محتوا و شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی محتوا و شبکه‌های اجتماعی

غیر از سئو، شبکه‌های اجتماعی کانال دیگری است که برندها برای انتشار محتوای خود از آن استفاده می‌کنند. داده‌های گزارش وضعیت بازاریابی 2024 ما نشان می‌دهد:

  • ابزارهای خرید شبکه‌های اجتماعی (مثلاً فروشگاه‌های اینستاگرام) 16٪ ROI را افزایش می‌دهند.
  • 14 درصد از بازاریابان مایل به فروش مستقیم در شبکه‌های اجتماعی هستند.
  • فیسبوک (29%)، اینستاگرام (29%)، یوتیوب (26%) و تیک تاک (24%) قوی‌ترین بازگشت سرمایه را دارند.

مانند وبلاگ نویسی، راه اندازی شبکه‌های اجتماعی آسان است. اما متأسفانه، بسیاری از برندها راه اشتباه را می‌روند.

در ادامه به چند نکته اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود موفق باشید.

  1. از شبکه‌های اجتماعی فقط برای تبلیغ آشکار محصولات استفاده نکنید.

بازاریابان هوشمند از شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با مخاطبان خود استفاده می‌کنند. آنها همچنین از آن برای ایجاد یک جامعه آنلاین حول نام برند خود بهره می‌گیرند.

هدف شما هر چه باشد، به یاد داشته باشید که باید به اصول بازاریابی محتوا پایبند باشید و همواره محتوای آموزشی مفید را بر محتوای تبلیغاتی مزاحم اولویت دهید.

  1. روی چند کانال با تاثیر بالا تمرکز کنید.

از پلتفرم‌های مبتنی بر متن مانند لینکدین و فیس‌بوک گرفته تا پلتفرم‌های مبتنی بر ویدیو مانند یوتیوب و تیک تاک، بیش از ده‌ها شبکه اجتماعی در بازار وجود دارد و تمرکز روی همه آنها وسوسه انگیز است. اما این روش ناکارآمد خواهد بود مگر اینکه بودجه و تیم زیادی داشته باشید.

پس در مورد پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی که مخاطبان هدف شما اغلب از آنها استفاده می‌کنند، تحقیق کنید. سپس به سراغ تنها 3 مورد از آنها بروید.

  1. شوخ طبعی و شخصیت خود را در محتوا بگنجانید.

مخاطبان تشنه محتوای خنده دار هستند.

بر اساس گزارش وضعیت مصرف کننده ما، این نوع محتوا در صدر محتوایی قرار دارد که مخاطبین از برندهای مورد علاقه خود بیشتر می‌خواهند.

اضافه کردن طنز به مقالات طولانی با حفظ حرفه‌ای بودن دشوار است. با این حال، دستیابی به این امر در شبکه‌های اجتماعی آسان‌تر است.

حال بیایید در مورد نحوه عملکرد بازاریابی محتوا صحبت کرده و به چند نمونه بازاریابی محتوا نگاهی بیندازیم.

عملکرد بازاریابی محتوا چگونه است؟

عملکرد بازاریابی محتوا چگونه است؟

بازاریابان محتوا با داستان‌های جذاب و به اشتراک گذاری اطلاعات ارزشمند، مخاطب را جذب می‌کنند. آنها همچنین از کانال‌های محتوایی برای ایجاد یک جامعه یکدست بهره می‌برند.

بنابراین، بازاریابی محتوا برای کسب و کار فقط یک تکنیک یا استراتژی نیست، بلکه یک شکل منحصر‌به‌فرد ارتباط است. با در نظر گرفتن این موضوع، افراد در مراحل مختلف فرآیند خرید نیازهای متفاوتی دارند.

برای اطمینان از اینکه محتوای شما در هر مرحله نیاز را برآورده می‌کند، باید به قیف تبدیل توجه کنید.

بالای قیف (TOFU)

بالای قیف این است که با محتوای خود آگاهی ایجاد کنید.

در این مرحله، مخاطبان هدف شما ممکن است بدانند که مشکلی دارند، اما مطمئن نیستند که چگونه آن را حل کنند. به این ترتیب، می‌توانید روی نقاط درد گسترده و سوالات رایج تمرکز کنید.

محتوای TOFU باید مشتریان بالقوه را جذب کند تا به آنها در درک بهتر یک مشکل خاص کمک کند. این به شما فرصت مناسبی می‌دهد تا آنها را با راه حل خود آشنا کنید.

چالش‌های رایج برای محتوای TOFU شامل رقابت، متعادل کردن محتوای آموزشی و تبلیغاتی و ردیابی بازگشت سرمایه است.

برای رسیدگی به این مسائل، یک استراتژی محتوایی ایجاد کنید که توجه مخاطب خاصی را به خود جلب کند. این استراتژی همچنین به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ای ایجاد کنید که موضوعات و قالب‌های محتوا را با اهداف تجاری هماهنگ کند.

سپس، فهرستی از KPIها برای ردیابی عملکرد محتوای خود ایجاد کنید.

انواع محتوای مفید در بالای قیف عبارتند از: 👇

محتوای عالی برای بالای قیف

وسط قیف (MOFU)

وقتی مشتری به وسط قیف رسید، محصول شما را در نظر می‌گیرد. آنها ممکن است بیش از یک بار از سایت شما بازدید کرده یا با حساب‌های شبکه‌های اجتماعی شما درگیر شده باشند. حتی ممکن است برای خبرنامه ایمیل شما ثبت نام کرده باشند.

محتوای MOFU باید با آن شخص ارتباط برقرار کند. در این مرحله، آنها مشکل خود را درک کرده و راه حل‌های ممکن را با هم مقایسه می‌کنند.

بنابراین، محتوای شما باید آنها را در مورد ویژگی‌های آن راه حل آموزش داده و نشان دهد که چگونه نیازهای منحصربه‌فرد آنها را برآورده می‌کند.

این نیز یک لحظه مهم برای ایجاد اعتماد است. ممکن است مشتری برای خرید آماده نباشد، بنابراین به تغییرات در رفتار کاربر توجه کنید.

همچنین وسوسه‌انگیز است که فرضیه بسازید یا به دنبال تغییر سریع باشید، اما این می‌تواند به رابطه شما با مخاطب آسیب برساند. در عوض، اطلاعات عمیق و باارزشی را برای پرورش او ارائه دهید.

انواع محتوای عالی برای میان قیف عبارتند از: 👇

محتوای عالی برای میان قیف

شاید شنیده باشید که شبکه‌های اجتماعی فقط محتوای بالای قیف هستند. اما کاربران بیشتری در شبکه‌های اجتماعی خرید می‌کنند و همچنین کانالی محبوب برای خدمات و پشتیبانی به مشتریان است.

بنابراین، حتماً پست‌های اجتماعی MOFU ایجاد کنید و به مشتریان احتمالی اطلاع دهید که آماده کمک به آنها در این کانال هستید.

پایین قیف (BOFU)

محتوای پایین قیف به مشتری بالقوه شما کمک می‌کند تصمیم بگیرد و در حالت ایده‌آل، به مشتری واقعی تبدیل شود.

این مرحله بر تبدیل تمرکز دارد. محتوای BOFU باید آزمایش یک محصول، درک قیمت و خرید را آسان کند. محتوایی که تبدیل‌شوندگان باید اقدامی را انجام دهند و احساس فوریت ایجاد کنند. برای پاسخ به اعتراضات رایج و سایر مسدودکننده‌هایی که می‌توانند بر فروش محتوای شما تأثیر بگذارند، آماده باشید.

شخصی سازی می تواند به تأثیر محتوای شما در این مرحله بیافزاید. ایجاد CTAهای قدرتمند نیز مهم است.

انواع محتوای پایین قیف عبارتند از:👇

محتوای پایین قیف

اکنون، بیایید استراتژی بازاریابی محتوایی را پوشش دهیم.

پیاده سازی یک استراتژی تلاش‌های بازاریابی محتوای شما را تاثیرگذار می‌کند. نتیجه آن چیست؟ شما به مخاطبان هدف خود می‌رسید، سرنخ‌ها را تبدیل کرده و فروش ایجاد می‌کنید.

استراتژی بازاریابی محتوا (چگونه بازاریابی محتوا را شروع کنیم؟)

اکنون بیایید به مراحلی بپردازیم که بایستی برای ایجاد یک استراتژی محتوای مؤثر به کار ببندید.

  1. مخاطب هدف خود را پیدا کنید.

تولید محتوا برای مخاطبان گسترده ایده خوبی به نظر می‌رسد. اما سخت است که با محتوایی که برای همه جذاب باشد متمایز شوید.

در عوض، روی گروهی از افراد با علایق و نیازهای خاص تمرکز کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا با محتوای خود یک جامعه بسازید. برای شروع، به شخصیت‌های خریدار خود نگاه کنید.

سپس، به سوالات زیر در مورد مخاطب هدف خود پاسخ دهید تا به شما کمک کند محتوای مناسب را برای آنها محدود کنید:

  • آنها از شما چه می‌خواهند؟
  • آنها به دنبال غلبه بر چه چالش‌هایی هستند؟
  • چرا آنها به محصول یا خدمات شما نیاز دارند؟
  • چگونه می‌توانید به موفقیت آنها کمک کنید؟
  • وقت خود را کجا می‌گذرانند؟
  1. اهداف SMART تعیین کنید.

بخش بعدی استراتژی بازاریابی محتوا تعیین اهداف هوشمندانه است. اینها باید مختص کسب و کار شما باشد که احتمالاً مکمل استراتژی بازاریابی و اهداف شرکت شما خواهند بود.

  1. KPI های خود را تعیین کنید.

در مرحله بعد، شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را برای اهداف SMART خود تنظیم کنید. KPI ها نقاط داده قابل اندازه گیری هستند که می‌توانید از آنها برای اندازه گیری عملکرد واقعی خود در برابر اهداف استفاده کنید.

هدف SMART

KPI مرتبط

شناخت برند

ترافیک سایت، فالوورهای شبکه‌های اجتماعی، ثبت نام در اشتراک، منشن (توسط مشتریان و شرکا)

درآمد

فروش روزانه، ترافیک سایت

تبدیل‌ها

نرخ تبدیل، نرخ رها شدن سبد خرید، روند نرخ حمل و نقل مرتبط، روند قیمت رقابتی

وفاداری برند

مشتریان بازگشتی، تبلیغ کنندگان، بررسی محصول، ارجاعات

مشارکت مشتری

لایک، شیر، فالو، منشن، بک لینک

ارتباط و اعتماد

مشتریان بازگشتی، تبلیغ کنندگان، فالوورها، منشن‌ها

شرکای استراتژیک

مشارکت‌های جدید، منشن‌ها، بک لینک‌ها

 

  1. در مورد نوع و قالب‌های محتوا تصمیم بگیرید.

در مرحله بعد بایستی نوع محتوایی که تولید می‌کنید و قالب‌های محتوای برتر خود را انتخاب کنید.

انواع محتوا دسته‌های متنوعی از محتوایی هستند که قصد تولید آن را دارید. فرمت‌های محتوا روش‌های خاص ارائه در یک نوع محتوا هستند.

به عنوان مثال، پست‌های وبلاگ یک نوع محتوا هستند. اما یک وبلاگ می‌تواند شامل قالب‌های محتوایی مختلفی مانند فهرست‌، روش‌، رهبری فکری، بررسی محصول و موارد دیگر باشد.

برای شروع، یک ممیزی محتوا انجام دهید تا مشخص شود چه نوع محتوایی در حال حاضر نظر مشتریان شما را جلب کرده است. همچنین ممکن است بخواهید تحلیل رقابتی انجام دهید و به ترندهای حوزه حود نگاهی کنید. این تحقیق می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه استراتژی محتوایی برای کسب و کار شما بهتر عمل می‌کند.

سپس، به محتوای مختلفی که قبلاً بررسی کردیم و تحقیقات مخاطبان هدف خود برای تصمیم گیری در مورد انواع و قالب‌های محتوا نگاه کنید.

  1. کانال‌های محتوای خود را انتخاب کنید.

وقتی در مورد نوع محتوایی که با آن بازاریابی می‌کنید تصمیم گرفتید، وقت آن شده که کانال‌های محتوای خاص خود را انتخاب کنید. محتوای خود را کجا به اشتراک می‌گذارید؟ این محتوا قرار است از کجا به اشتراک گذاشته شود؟

برای برخی از انواع محتوا، کانالی که باید با آن کار کنید واضح است. به عنوان مثال، اگر محتوای فیسبوک ایجاد می‌کنید، کانال شما خود آن پلتفرم اجتماعی خواهد بود.

بازاریابی محتوا چیست؟
  1. بودجه تعیین کنید.

اکنون بودجه خود را تنظیم کنید. در مورد نوع محتوایی که تولید می‌شود و کانال‌هایی که آن محتوا را در آن بازاریابی می‌کنید بیاندیشید.

سپس سوالات زیر را برای تعیین بودجه خود از خود بپرسید:

  • آیا برای تولید محتوا نیاز به خرید نرم افزار یا فناوری دارید؟ به ابزارهایی مانند Adobe Photoshop، اشتراک Canva یا دوربینی برای گرفتن عکس‌ها و فیلم‌های با کیفیت بالا فکر کنید.
  • آیا نیاز به استخدام بازاریاب یا طراح محتوا (مانند هنرمندان، نویسندگان، ویراستاران، طراحان) دارید؟
  • آیا نیاز به پرداخت هزینه برای فضای تبلیغاتی دارید؟
  • آیا برای تقویت یا اندازه گیری نوع خاص محتوای خود نیاز به دسترسی به ابزار یا منابع خاصی دارید؟

توجه داشته باشید که پاسخ‌های شما چگونه بر بودجه شما تأثیر می‌گذارد؛ چه افزایش یا کاهش در آنچه قبلاً تخمین زده‌اید.

  1. یک برنامه زمان بندی انتشار محتوا ایجاد کنید.

برای اطمینان از اینکه به طور مداوم محتوا تولید می‌کنید و آن را با مشتریان احتمالی و مشتریان دائمی خود به اشتراک می‌گذارید، از یک تقویم شبکه‌های اجتماعی یا یک تقویم محتوای سرمقاله استفاده کنید.

تقویم محتوایی برای شبکه‌های اجتماعی

این به تیم شما کمک می‌کند تا از تمام محتوایی که کل تیم تولید می‌کند مطلع باشد و همچنین به شما امکان می‌دهد بتوانید آن را زودتر از موعد برنامه ریزی کنید.

از یک تقویم سرمقاله رایگان برای برنامه ریزی و بهینه سازی محتوای بازاریابی خود و کمک به افزایش تبدیل استفاده کنید.

  1. محتوا را تولید و منتشر کنید.

محتوای خود را تولید و منتشر کنید تا مخاطبان شما بتوانند آن را مصرف کنند – و احتمالاً به مشتری تبدیل شوند.

این مرحله چیزی فراتر از تولید محتوای باکیفیت است. به یادگیری ادامه دهید تا محتوای خود را مفید و جذاب کنید. نوشتن عنوان‌ها را تمرین کنید، از آخرین ترندهای محتوایی نهایت استفاده را ببرید و مهارت‌ها را در رسانه‌ای که مخاطبان شما دوست دارند ایجاد کنید.

در مرحله بعد، محتوای خود را بهینه کنید تا مخاطبان شما به راحتی آن را پیدا کنند. سئو یک مهارت مفید برای جستجو است و هر پلتفرم شبکه اجتماعی منحصربه‌فرد است، بنابراین نکات موفقیت در اینستاگرام، تیک تاک و لینکدین را بررسی کنید.

در نهایت، محتوای خود را در ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر تبلیغ کنید. با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنید، شراکت‌های بازاریابی مشترک ایجاد کنید و تبلیغات بفرستید تا به بهترین محتوای خود برسید.

  1. نتایج را تجزیه و تحلیل و بررسی کنید.

در پایان نتایج خود را تجزیه و تحلیل و بررسی کنید. بفهمید چه چیزی جواب نمی‌دهد و اقداماتی را برای افزایش تلاش‌های بازاریابی محتوای خود و دستیابی به مخاطبان انجام دهید.

برای ردیابی موفقیت استراتژی بازاریابی محتوای خود، به اهداف هوشمند و KPI خود نگاه کنید. آیا به اهداف و KPI های خود دست یافتید؟ آیا نزدیک بود به آنها برسید یا از نظر تخمینی ناامید بودید؟

در ادامه به چند ابزار برای کمک به تجزیه و تحلیل استراتژی بازاریابی محتوا و نتایج شما اشاره می‌کنیم:

حالا بیایید به چند نمونه بازاریابی محتوا نگاهی بیندازیم.

سخن آخر

با بازاریابی محتوای موثر، می‌توانید به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید و تبدیل‌ها را افزایش دهید. راه‌های مختلفی برای بازاریابی محتوا برای افزایش درآمد، افزایش آگاهی و شناخت برند و ایجاد روابط با مشتریان بالقوه وجود دارد. فراموش نکنید که از هر محتوایی که تولید می‌کنید، ارزش بیشتری استخراج کنید.

برای شروع، تصمیم بگیرید که کدام نوع محتوا برای کسب و کار و مخاطبان شما بهترین کارایی را دارد و یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید تا از امروز سود خود را افزایش دهید.

برای بهره گیری از خدمات دیجیتال مارکتینگ تکنویک از سایت ما بازدید کنید یا با مشاوران ما تماس بگیرید. شما را در این مسیر به خوبی راهنمایی می‌کنیم.

منابع:

تیم تکنویک
وبسایت Hubspot

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *