تفاوت SEO و SEM چیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه تفاوت SEO و SEM چیست؟ خیلی اوقات افراد تصور می‌کنند بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و بازاریابی موتور جستجو (SEM) مفاهیم مشابهی هستند و آنها را به جای هم به کار می‌برند. با این حال، هر دوی آنها از مفاهیم اساسی در بازاریابی دیجیتال هستند.   آنها به وب سایت شما کمک می‌کنند تا در موتورهای

تفاوت SEO و SEM چیست؟
زمان مطالعه: 8 دقیقه

تفاوت SEO و SEM چیست؟ خیلی اوقات افراد تصور می‌کنند بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و بازاریابی موتور جستجو (SEM) مفاهیم مشابهی هستند و آنها را به جای هم به کار می‌برند. با این حال، هر دوی آنها از مفاهیم اساسی در بازاریابی دیجیتال هستند.  

آنها به وب سایت شما کمک می‌کنند تا در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشد، اما از چندین جنبه با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله، به این تفاوت‌ها می‌پردازیم و به شما کمک می‌کنیم درک کنید که چگونه می‌توان از مزایای SEO و SEM بهره برد. همراه تکنویک باشید.

سئو چیست؟

حتماً می‌دانید که SEO مخفف بهینه سازی موتور جستجو است و نشان دهنده عمل بهبود یک وب سایت است، به گونه‌ای که موتورهای جستجو بتوانند آن را به سادگی پیدا کنند.

اما «بهبود یک وب سایت» واقعاً به چه معناست؟

این فرآیند شامل افزودن کلمات کلیدی و لینک‌های مرتبط، بهبود کیفیت محتوا و افزایش کاربرپسندی است. همه اینها در حالی است که صفحاتی با کیفیت بالا در موضوعات مرتبط ایجاد کنید که خوانندگان آنها را مفید می‌دانند.

اساساً سئو همه چیزهایی را پوشش می‌دهد که وب سایت شما را برای بازدیدکنندگان بهتر و جذاب‌تر می‌کند.

اما کیفیت بالای وب سایت شما فقط برای بازدیدکنندگان جذاب نیست. گوگل و سایر موتورهای جستجو از الگوریتم‌های خاصی برای بررسی و رتبه بندی وب سایت‌ها استفاده می‌کنند.

اگر وب‌سایت شما تمام نیازمندی‌های سئو را برآورده کند، الگوریتم‌ها آن را انتخاب کرده و در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) بالاتر می‌برند. به این ترتیب، مشتریان بالقوه می‌توانند آن را به راحتی پیدا کنند، که هدف نهایی یک استراتژی سئو است.

آشنایی با تمام الگوریتم‌های گوگل

مهم است که به این نکته اشاره کنیم که سئو حول ترافیک ارگانیک می‌چرخد. به عبارت دیگر، فقط با سئو نمی‌توانید راه خود را به صفحه اول موتورهای جستجو باز کنید.

در عوض باید روی جنبه‌هایی تمرکز کنید که ترافیک وب سایت شما را بهبود می‌بخشند و توجه موتورهای جستجو را به خود جلب می‌کنند.

یک استراتژی سئو معمولاً شامل موارد زیر است:

  1. سئوی خارجی یا Off-page که بر ایجاد اعتبار وب سایت شما متمرکز شده و شامل افزودن لینک‌های مرتبط به وب سایت‌های دیگر است. با این کار بازدیدکنندگان وب سایت شما را قابل اعتماد دانسته و موتورهای جستجو با رتبه بالاتر به شما پاداش می‌دهند.
  2. سئو داخلی یا On-page که شامل بهبود عناصر صفحه وب مانند URL ها، توضیحات متا، عناوین و بهینه سازی کلمات کلیدی است. این به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا وب سایت شما را درک کرده و زمینه را برای رتبه بندی مناسب فراهم می‌کند.
  3. سئو فنی (Technical) که بر سرعت سایت، خزش، کاربر پسند بودن، ایجاد پروفایل، ساختار و سایر عناصر تمرکز دارد. اینها تجربه بهتری را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند و به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند صفحات شما را درک کنند.
  4. نوشتن محتوا که ایجاد پست‌های مرتبط وبلاگ، به صورت اصیل و دقیق از طریق تحقیق در مورد کلمات کلیدی و برنامه‌های محتوایی است.
SEM چیست؟

SEM چیست؟

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) به وب سایت شما کمک می‌کند تا با بهره گیری از تبلیغات پولی رتبه بالاتری در موتورهای جستجو کسب کند. البته هدف اصلی ایجاد ترافیک است.

امروزه SEM بر تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) تمرکز دارد. این تبلیغات را از پلتفرم‌های تبلیغاتی مانند Google Ads یا Microsoft Ads (که قبلاً به عنوان تبلیغات بینگ شناخته می‌شد) خریداری می‌کنید تا مطمئن شوید وب سایت‌تان در مکان‌های بسیار قابل مشاهده در SERP ها دیده می‌شود.

طبیعتاً این امر مستلزم بودجه‌ای برای تبلیغات پولی است. با توجه به اینکه بحث پول مطرح است، باید استراتژی‌های SEM را برای مقرون به صرفه بودن بررسی کنید.

شما باید مخاطبان هدف خود را با دقت بسیار مشخص کنید و تحقیقات کلمات کلیدی و رقبا را انجام دهید. با تبلیغات دقیق، می‌توانید مطمئن شوید که تبلیغات شما در زمان مناسب برای افراد مناسب نمایش داده شده و از بودجه بازاریابی خود به خوبی استفاده می‌کنید.

زیبایی SEM در کارایی آن نهفته است؛ لازم نیست ماه‌ها دیدن نتایج بمانید.

همچنین شما در نقش راننده هستید و می‌توانید تغییراتی را برای بهینه سازی استراتژی SEM و کمپین‌های PPC خود ایجاد کرده و ترافیک را به وب سایت خود هدایت کنید.

تبلیغات خرید، تبلیغات جستجو، تبلیغات نمایشی یا هر چیز دیگر، انتخاب با شماست. استراتژی را پیدا کنید که با اهداف شرکت شما مطابقت داشته و به سوالات جستجوی مخاطبان هدف شما پاسخ دهد.

تفاوت‌ SEO و SEM

SEO و SEM اهداف مشابهی دارند؛ هر دو به شما کمک می‌کنند تا از طریق استراتژی‌های مختلف ترافیک بیشتری را به وب سایت خود هدایت کنید. با این حال، این دو مفهوم مترادف نیستند. اکنون بیایید مهم‌ترین تفاوت SEO و SEM را بررسی کنیم و نحوه استفاده از آنها را در کمپین بازاریابی را بدانیم.

  1. ترافیک پولی در مقابل ترافیک ارگانیک

در حالی که سئو از روش‌های ارگانیک برای هدایت ترافیک به یک وب‌ سایت استفاده می‌کند، SEM تماماً بر نتایج پولی تمرکز دارد.

بنابراین هنگامی که شخصی از یک موتور جستجو برای یافتن چیزی استفاده می‌کند، نتایج پولی (SEM) را در بالای صفحه و به دنبال آن نتایج ارگانیک (SEO) را می‌بیند.

یک استراتژی خوب سئو به شما نیاز دارد تا تمام جنبه‌های وب سایت خود را از محتوا گرفته تا سرعت صفحه و کاربر پسند بودن آن را بهبود بخشید. الگوریتم‌های موتورهای جستجو به این تلاش پاداش می‌دهند و به طور ارگانیک وب سایت شما را بالاتر می‌برند. به این معنی که شما نمی‌توانید از میانبر برای رسیدن به بالا استفاده کنید. بلکه باید صبر و حوصله داشته باشید و سخت تلاش کنید تا وب سایتی بسازید که الگوریتم‌ها به نفع آن باشند.

اما با SEM، شما برای رتبه بندی وب سایت خود در بالای SERP ها هزینه می‌کنید؛ یعنی ترافیک پولی ایجاد می‌کنید. از تبلیغات PPC بهره می‌برید تا مطمئن شوید که وب سایت شما اولین چیزی است که مشتریان بالقوه هنگام جستجو می‌بینند.

اشتباه نکنید! اجرای یک کمپین تبلیغاتی به هیچ وجه آسان نیست.

برای دستیابی به CPL مناسب باید در مورد مخاطبان تحقیق کنید، هزینه تبلیغات را مدیریت کنید و تبلیغات پرداخت به ازای کلیک را بهینه کنید. اما بسیاری از افراد وب ‌سایت‌هایی را ترجیح می‌دهند که به صورت ارگانیک در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند، زیرا واقعی‌تر به نظر می‌رسند. و خوب، خیلی‌ها تمایلی به تبلیغات، به خصوص آنلاین ندارند.

بنابراین مهم است که از شکاف اعتماد SEO در مقابل SEM آگاه باشید و به آن دقت کنید.

تفاوت SEO و SEM چیست؟
  1. چشم اندازهای زمانی متفاوت

سئو یک ماراتن است و SEM یک دوی سرعت. به عبارت دیگر، شما باید منتظر بمانید تا نتایج سئو آشکار شود، در حالی که در مورد SEM چنین نیست.

گفتیم که سئو را می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد:

  • سئو داخلی
  • سئو خارجی
  • سئو فنی
  • بازاریابی محتوا

بهینه‌ سازی این موارد برای اطمینان از اینکه الگوریتم‌های موتورهای جستجو وب ‌سایت شما را قابل اعتماد می‌دانند و رتبه آن را بالاتر می‌برند، یک شبه اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل می‌توان گفت که سئو یک استراتژی بلند مدت است.

تمرکز بر محتوای باکیفیت، بک لینک و تجربه کاربری مثبت کار آسانی نیست، اما کاملاً ارزشش را دارد. تفکر بلندمدت به شما امکان می‌دهد یک کمپین همیشه سبز ایجاد کنید که فقط به تغییرات جزئی نیاز دارد تا وب سایت شما در رتبه بالا بماند.

بر خلاف سئو، SEM نتایج تقریباً فوری دارد. به محض راه اندازی کمپین SEM، تبلیغات شما در SERP ها ظاهر شده و ترافیک هدفمند به وب سایت شما راه پیدا می‌کند.

نیازی نیست هفته‌ها یا ماه‌ها منتظر بمانید تا همه چیز تغییر کند و پیشرفت را زیر نظر داشته باشید؛ اگرچه این کار جذاب به نظر می‌آید، اما معایبی هم دارد.

SEM یعنی تبلیغات پولی، بنابراین پس از توقف پرداخت، رتبه وب سایت شما به شدت کاهش می‌یابد.

  1. مزایای بلند مدت

مزایای ظاهری SEM که به زمان و تلاش زیادی مانند سئو نیاز ندارد، بسیاری از افراد را به سادگی فریب می‌دهد. اما SEM یک بازی طولانی مدت نیست. استراتژی SEM شما به محض اینکه پرداخت برای تبلیغات را متوقف کنید از بین می‌رود. در آن لحظه، طلسم تبلیغات پولی از بین می‌رود و وب سایت شما از جایگاه‌های برتر در SERP ناپدید می‌شود.

از سوی دیگر سئو به این معناست که اگر امروز تلاش کنید، می‌توانید نتایج فوق العاده‌ای در آینده ببینید.

اگر دقیق و نکته سنج باشید و بدانید که الگوریتم‌های موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند، کمپین سئوی شما می‌تواند در گذر زمان تقریباً کاملاً خودپایدار شود. در ابتدا همه چیز به کندی پیش می‌رود. یعنی باید زمانی را صرف ساخت لینک، بهبود کیفیت وب سایت و نوشتن محتوای باکیفیت کنید.

وقتی که صفحات وب شما به موقعیت‌های برتر رسیدند، ترافیک ارگانیک ورودی به درآمد تبدیل می‌شود.

همانطور که وب سایت شما اعتبار پیدا می‌کند، به یک ماشین سئوی خوب تبدیل می‌شود که خود را با کمترین کمک برای شما بهینه می‌کند.

  1. نتایج کوتاه مدت در مقابل نتایج بلند مدت

این مورد نیز بر اساس نکته قبلی است. SEM در مورد نتایج فوری اما موقت است، در حالی که سئو برای دراز مدت در کنار شماست.

با SEM شما یک سرمایه گذاری اولیه دارید، زیرا برای کارکرد تبلیغات خود باید به پلتفرم‌های تبلیغاتی هزینه پرداخت کنید. اگر پولی نپردازید، جایگاه خود را در بالای صفحه از دست می‌دهید.

سئو از نظر فنی رایگان است یعنی شما برای رتبه بندی جستجوی ارگانیک هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. اما این بدان معنا نیست که نیازی به سرمایه گذاری ندارد.

اگر می‌خواهید نتیجه بگیرید، باید پول خود را صرف یک کمپین باکیفیت کنید. این خود شامل استخدام کارشناسان سئو، تولید محتوا و انجام تحقیقات کلمات کلیدی است. هزینه اولیه آن ممکن است زیاد باشد، اما سرمایه گذاری نتیجه‌داری است، زیرا استراتژی شما برای ماه‌ها و حتی سال‌ها جواب می‌دهد.

از آنجایی که SEO و SEM هر دو مزایا و معایب خود را از این نظر دارند، مهم است که انتخاب کنید در نهایت چه چیزی برایتان مهم است. فرض کنید می‌خواهید رویدادی را تبلیغ کنید یا به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده‌اید، SEM می‌تواند همان شتاب دهنده مورد نیاز شما باشد.

اما اگر فقط کیفیت برایتان مهم است و می‌خواهید استراتژی بسازید که الگوریتم‌های توانا را درگیر کند، سئو راه حل نهایی است.

بهتر است برای کسب بهترین نتایج SEO و SEM را ترکیب کنید.

بازگشت سرمایه
  1. بازگشت سرمایه

SEM و SEO هر کدام نیاز به سرمایه گذاری‌های متفاوتی دارند.

در کمپین‌های SEM هر بار که کاربر روی تبلیغ شما کلیک می‌کند، هزینه پرداخت می‌کنید. می‌توانید با کم کردن پولی که برای تبلیغات خرج کرده‌اید از درآمد، بازگشت سرمایه (ROI) خود را پیگیری کنید.

همچنین می‌توانید به محض انتشار اولین آگهی، نظارت بر نتایج را شروع کنید. بنابراین می‌توانید تقریباً بلافاصله ROI را محاسبه کنید.

اما وقتی سرمایه گذاری در SEM و پلتفرم‌های جستجوی پولی را متوقف می‌کنید، ROI شما نیز متوقف می‌شود.

اما در مورد سئو، ابتدا باید سرمایه گذاری کنید؛ با این حال فوراً نتیجه‌ای نخواهید دید. سئو یک بازی طولانی مدت است و بازگشت سرمایه شما تنها پس از چند ماه اتفاق می‌افتد.

بر خلاف SEM، یک استراتژی خوب سئو حتی زمانی که دیگر نخواهید پولی خرج آن کنید، ارزش خود را از دست نمی‌دهد. با کمی حوصله می‌توانید به جذب ترافیک ارگانیک ادامه دهید. به همین دلیل است که سئو دارای بازگشت سرمایه بالاتری نسبت به SEM است.

  1. لیست‌های SERP

آخرین تفاوت سئو و SEM تفاوت بصری در لیست‌های SERP است.

با نتایج جستجوی ارگانیک (سئو) وب سایت شما به طور طبیعی در بالای صفحه ظاهر می‌شود. وب سایت‌هایی که به لطف استراتژی سئوی خوب رتبه بالایی دارند، از نظر بصری یکسان به نظر می‌رسند؛ یعنی هیچ حرف یا علامتی در کنار آنها نمی‌بینید.

با نتایج جستجوی پولی در گوگل، می‌توانید Sponsored را با خط پررنگ در بالای فهرست مشاهده کنید. گوگل با این برچسب تمایز بصری ایجاد می‌کند.

سرچ کلمه ایمیل مارکتینگ

به لطف این برچسب، بلافاصله می‌توانید تشخیص دهید که کدام وب سایت‌ها از تبلیغات موتورهای جستجو استفاده کرده و کدام بر ترافیک ارگانیک تمرکز کرده‌اند.

بسیاری از افراد اعتماد بیشتری به نتایج جستجوی ارگانیک نسبت به تبلیغات پولی دارند. اما چرا؟

زیرا اگر یک وب سایت از نظر ارگانیک رتبه بالاتری داشته باشد، اغلب توصیه‌های واقعی‌تری را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، یک برچسب حمایت‌ شده (Sponsored) نشان می‌دهد که یک وب ‌سایت روی کمپین تبلیغاتی خود سرمایه‌گذاری کرده، اما ممکن است محصول شایسته‌ای نداشته باشد حتی اگر برای بازی کردن هزینه پرداخت کرده است.

سخن پایانی

در نهایت می‌توان گفت که SEO و SEM از ابزارهای متفاوتی برای رسیدن به خط پایان یکسان استفاده می‌کنند؛ هر دو تضمین می‌کنند که وب ‌سایت شما دید و ترافیک بیشتری دریافت می‌کند. با اینکه تفاوت‌های زیادی بین SEO و SEM وجود دارد، مهم است بدانیم که آنها متقابلاً منحصر به فرد نیستند.

یک کمپین دیجیتال مارکتینگ باکیفیت از مزایای هر دو بهره می برد. پس نکات هر دو را بیاموزید و اطمینان حاصل کنید که از آنها در زمینه مناسب استفاده می‌کنید؛ در پایان خواهید توانست رتبه و دسترسی وب سایت خود را افزایش دهید.

شما عزیزان می‌توانید برای بهره گیری از خدمات دیجیتال مارکتینگ و سئوی تکنویک از سایت ما بازدید کنید یا با مشاوران ما تماس بگیرید. همچنین در این صفحه می‌توانید جزئیات بیشتری از خدمات سئو ما را مشاهده کنید.

منابع:

تیم تحقیق تکنویک

وبسایت geeksforgeeks

وبسایت surferseo

وبسایت wordstream

4 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *