تولید محتوا چیست؟

زمان مطالعه: 18 دقیقه تولید محتوا چیست؟ تصور دنیایی عاری از واژه و محتوا غیرممکن است. تحقیقات نیز نشان داده که در بحث بازاریابی برای 80% افراد خواندن مقاله به تبلیغات مستقیم ارجحیت دارد. 70% نیز معتقدند که محتوا آنها را به یک محصول یا کسب و کار بیشتر علاقه‌مند کرده است. فقط کافی است «تولید محتوا» را در

تولید محتوا چیست؟
زمان مطالعه: 18 دقیقه

تولید محتوا چیست؟ تصور دنیایی عاری از واژه و محتوا غیرممکن است. تحقیقات نیز نشان داده که در بحث بازاریابی برای 80% افراد خواندن مقاله به تبلیغات مستقیم ارجحیت دارد. 70% نیز معتقدند که محتوا آنها را به یک محصول یا کسب و کار بیشتر علاقه‌مند کرده است. فقط کافی است «تولید محتوا» را در اینترنت جستجو کنید؛ شرکت‌ها و افراد زیادی به شما نشان داده می‌شوند که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

اما سوال این است که آیا واقعاً به تولید محتوا نیاز داریم؟ کاربرد تولید محتوا برای ما یا کسب و کارمان چیست؟ آیا فقط باید به صرف گرفتن رتبه خوب در گوگل و سئوی سایت محتوا تولید کنیم؟ همراه ما باشید تا قدم به قدم با تولید محتوا و اهمیت آن آشنا شویم.

فهرست مطالب

انواع تولید محتوا چیست؟

با شنیدن کلمه محتوا شاید به یاد وبلاگ‌های قدیمی و دل‌نوشته‌های نویسندگان آن بیوفتید! اما بد نیست بدانید محتوای متنی، تنها یک نوع از انواع محتوا است. بر اساس نیاز کاربران و خود آن کسب و کار، ما اقدام به تولید محتواهایی در انواع گوناگون می‌کنیم. انواع تولید محتوا چیست؟ در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  1. محتوای متنی و نوشتاری

اساس هر نوع محتوایی که در سطح اینترنت منتشر شده «متن» است. دیگر انواع محتوا از جمله عکس، فیلم، پادکست و موارد مشابه زیرمجموعه‌ای از متن هستند. تولید محتوای متنی روند نگارش متون آنلاین و با هدف ارائه اطلاعات به مخاطبین یک کسب و کار در دیجیتال مارکتینگ است.

تولید محتوای متنی برای کسب و کارها از اصولی خاص تبعیت می‌کند و لازم است به نکات زیادی توجه کنید تا آن متن جذاب و گیرا باشد. محتوای متنی با ایجاد یک رابطه احساسی میان آن کسب و کار و مخاطب هدف، یک حس وفاداری در مشتری ایجاد کرده و به تعامل بیشتر با آن برند می‌انجامد. هدف کلی از تولید محتوای متنی موارد زیر است:

  • اشتراک مطالب و نکات مهم محصولات یا خدمات
  • افزایش تعامل با مخاطبین و مشتریان
  • ایجاد فرصت جهت فروش بیشتر
  • ارزش دادن به مخاطب و کسب اعتماد آنها

فرقی ندارد که محتوا در چه قالبی تولید می‌شود؛ در هر صورت نیاز به متنی دارید که بر طبق آن به ادامه مراحل تولید محتوای خود بپردازید.

  1. محتوای تصویری و اینفوگرافیک

واژه اینفوگرافیک در اصل متشکل از دو کلمه Information و Graphic است. این دو کلمه در ترکیب با یکدیگر به معنای نمایش گرافیکی داده‌ها و اطلاعات هستند. از محتوای اینفوگرافیک برای نمایش طبقه بندی شده و ساده اطلاعات پیچیده و زیاد به صورت تصویر، نمودار و … همراه با عناصر گرافیکی استفاده می‌شود.

محتوای اینفوگرافیک به شما کمک می‌کند خیلی ساده بتوانید حجم وسیعی از اطلاعات را در راستای اطلاع رسانی، آموزش، نظرسنجی و … به مخاطب خود نشان دهید. این محتوا خود در انواع مختلفی نظیر ایستا، پویا، تعاملی و فیزیکی دیده می‌شود. از هر یک از آنها به فراخور نیازمان استفاده می‌کنیم. آنچه در تولید محتوای اینفوگرافیک اهمیت دارد ترکیب رنگ، نوع فونت و استفاده از تصاویر و آیکون‌های جذاب است.

  1. محتوای ویدیویی

سومین نوع تولید محتوا چیست؟ محتوای ویدئویی! نوعی قالب محتوایی بوده که متشکل از صدا، تصویر و المان‌های گرافیکی است. محتوای ویدیویی در اشکال مختلفی مثل گیف‌های متحرک، ویدیوهای زنده، مصاحبه، معرفی محصول و آن‌باکسینگ، وبینار و دیگر موارد تولید می‌شود.

شکی نیست که هر روز به تقاضای برای محتوای ویدیویی افزوده می‌شود. گوگل گزارش داده که از سال 2015، آمریکاییان بین 18 تا 50 سال، 70% بیشتر در YouTube وقت می‌گذرانند. پس چه بهتر که تبلیغات و محتوای ویدیویی را در آن گنجاند.

از مزایای تولید محتوایی ویدیویی می‌توان به چند مورد زیر به صورت خلاصه اشاره کرد:

  • محتوای ویدیویی اگر اصولی تولید شود بازدید خوبی از مخاطبین می‌گیرد. نتیجه هم این است که این محتوا را برای سایر کاربران ارسال می‌کنند. ویدیوی خوب یک تبلیغ رایگان برای سایت یا شبکه اجتماعی شماست. پس پتانسیل آن را فراموش نکنید.
  • محتوای کپی شده بر هر شکل ارزشی ندارد. اگر به جذب مشتری علاقه دارید ویدیوی منحصر‌به‌فرد خود را بسازید. نتیجه را خواهید دید.
  • تحقیقات جدید نشان داده که وجود ویدیو در صفحه محصول یا خدمات شما، می‌تواند خرید را تا ۱۴۴ درصد بیشتر کند. ویدیوی توضیح درباره محصول یک راهکار عالی برای استفاده از محتوای ویدیویی در صفحه لندینگ آن است. این فرصتی به مشتری می‌دهد تا هم یک ویدیوی کوتاه و سرگرم کننده ببیند و هم همه چیز را در مورد آن محصول یا خدمات متوجه شود.
  1. محتوای صوتی و پادکست

جدیدترین نواع تولید محتوا چیست؟ کلمه پادکست چیزی حدود دو دهه قدمت دارد و مفهوم نسبتاً جدیدی است. اما این روزها تبدیل به یک اصطلاح پرکاربرد شده و کمتر کسی است که آن را نشنیده باشد. اما پادکست چیست؟

پادکست مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی است که بر روی موضوع خاصی تمرکز کرده‌اند. مثلاً ممکن است موضوع یک پادکست آشنایی با دیجیتال مارکتینگ یا نحوه تولید محتوای ویدیویی باشد. خوبی پادکست‌ها این است که می‌توانید با اپلیکیشن موبایل، آنلاین یا آفلاین در هر جایی که باشید به آنها گوش دهید.

پادکست‌ها ایده‌آل افرادی هستند که وقت مطالعه ندارند اما برای گوش دادن چرا! پشت فرمان هستید و در راه محل کار؟ نمی‌خواهید وقتتان تلف شود؟ پادکست گوش کنید!

برای تولید یک پادکست حرفه‌ای نیاز به تجهیزات خوب داریم. هر چند می‌توان با ابتدایی‌ترین امکانات هم شروع کرد.

وقتی در سئو با محوریت محتوای صوتی موفق خواهید شد که در میان سایر رقبای فعال، فایل‌های صوتی شما بهترین باشد. حتماً باید ایده‌های نابی برای پادکست داشته باشید و اصول سخنوری و روایت را هم بیاموزید.

انواع محتوای متنی

انواع تولید محتوای متنی

از توییت‌های کوتاه در توییتر تا کتاب‌های الکترونیکی چند صفحه‌ای، همه به نوعی محتوای متنی هستند. همین تنوع باعث شده بسیاری از کسب و کارها برای یافتن نوع محتوای مناسب برای سایت خود به مشکل دچار شوند. در ادامه به معرفی انواع محتوای متنی می‌پردازیم.

  • محتوای لندینگ

مهمترین نوع تولید محتوا چیست؟ لندینگ پیج یا صفحه ورود دروازه یا ویترین یک سایت به حساب می‌آید. اگر شخصی با جستجوی یک کلمه کلیدی به سایت شما وارد شد، آن صفحه لندینگ پیج شما محسوب می‌شود. اما چرا ما صفحه فرود داریم و از همه جا به صفحه اصلی سایت لینک نمی‌دهیم؟

فکر کنم با دانستن تعریف لندینگ پیج به اهمیت وجود آن پی برده باشید. شما ممکن است ندانید مخاطب صفحه اصلی سایتتان چه کسی است، از کجا آمده و به دنبال چه چیزی است. امکان دارد کاربر با ورود به صفحه اصلی گیج شود و نداند باید به سراغ چه چیزی برود؛ چون در مورد ما و کسب و کارمان چیز زیادی نمی‌داند. پس باید برای هر یک از کمپین‌های بازاریابی خود یک لندینگ جذاب و خاص طراحی کنیم. به این شیوه نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری واقعی بیشتر می‌شود و حاصل آن چیزی جز سود برای ما نیست.

  • محتوای محصولات و دسته بندی

در فروشگاه‌های اینترنتی اصلی‌ترین نوع تولید محتوا چیست؟ در دهه اخیر فروشگاه‌های اینترنتی در ایران به بخش بزرگی از چرخه کسب و کار تبدیل شده‌اند. میزان محبوبیت این وب سایت‌ها برای گوگل و مخاطبین، رابطه مستقیمی با شکست یا موفقیت آنها دارد. برای جذب مشتری و پسند مخاطب محتوای محصولات و دسته بندی‌ها بسیار مهم است.

موتورهای جستجو توجه ویژه‌ای به قسمت دسته بندی محصولات دارند. کما اینکه بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی این موضوع را نمی‌دانند و بیشتر بر نوشتن محتوا برای صفحه محصول تمرکز دارند. البته این کار هم اهمیت خودش را دارد اما گاهی نوشتن 300 کلمه یا بیشتر برای برخی محصولات کار سختی است.

پس بهتر این است که برای سئو تمام محصولات سایت محتوا بنویسیم. چنین کاری برای سئو تمام محصولات موجود در آن دسته بندی هم موثر است.

محتوای صفحه محصول و دسته بندی از این حیث متفاوتند که صفحه محصول باید اطلاعات کاملی از جمله ویژگی‌ها، کاربردها، نقاط قوت و حتی ضعف محصول را در برگیرد؛ در این صورت است که مخاطب می‌تواند با خواندن این موارد به راحتی تصمیم به خرید بگیرد. برای نوشتن این نوع محتوا نیاز به دانش کافی در مورد آن محصول داریم. اما محتوای صفحه دسته بندی آزادی عمل بیشتری دارید؛ فقط باید تمرکزتان را روی معرفی دسته‌ای از محصولات، انواع آن‌ها و در نهایت نحوه خرید بگذارید.

  • محتوای وبلاگ و مقالات

رایج‌ترین نوع تولید محتوا چیست؟ قطعا بلاگ و اخبار! با افزایش آگهی‌های تبلیغاتی و اشباع این حوزه، کسب و کارهای آنلاین دیگر نمی‌توانند از راه‌های مرسوم مشتری جذب کنند. از سمت دیگر هزینه‌های کمرشکن تبلیغات به معضلی برای کسب و کارهای نوپا تبدیل شده است. اینجاست که به اهمیت تولید محتوای متنی در قالب وبلاگ و مقالات پی می‌بریم.

هدف از تولید چنین محتوایی جذب اعتماد مخاطبان و نزدیکی بیشتر با آنهاست. پس بدیهی است اگر بگوییم مقالات و پست‌های وبلاگ باید در چارچوب خاصی نوشته شوند تا ما را به این هدف برسانند. در ابتدا باید مخاطبین برند خود را بشناسیم. باید نیازهای کاربران، رده بندی سنی، جنسیت، تحصیلات و محل زندگی آنها را بررسی کنیم. در قدم بعدی به تحقیق کلمات کلیدی می‌پردازیم و با علم به آنها تولید محتوا را شروع می‌کنیم. تاثیر محتوای وبلاگ و مقالات بر سئو فوری نیست اما ماندگار است.

  • تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی

شاید در سال‌های پیش در تصورات کسی نمی‌گنجید که شبکه‌های اجتماعی چگونه می‌توانند در بازاریابی دیجیتال نقش داشته باشند. این رسانه‌ها با قابلیت‌های جذاب خود به اهرمی قدرتمند برای کسب و کارهای سراسر جهان تبدیل شده‌اند. بی توجهی به این ظرفیت فرصت‌هایی باورنکردنی را از پیش پایتان برمی‌دارد! چرا که شبکه‌های اجتماعی ابزاری رایگان و فضایی برای توسعه کسب و کار و برندسازی شما هستند.

داشتن یک پروفایل تجاری و اشتراک آن با سایرین، اولین قدم است. با یک استراتژی مناسب و تولید محتوای بابرنامه، کسب و کارتان را رشد دهید و برند خود را به بقیه معرفی کنید. نیازی نیست بگوییم در یک استراتژی تبلیغاتی مفید و موثر، تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه بوده و با کمترین هزینه انجام می‌شود. استفاده از شبکه‌های اجتماعی هزینه‌ای ندارد و می‌توانید به رایگان حساب کاربری خود را بسازید. از سوی دیگر هزینه تبلیغات در این فضا و همچنین تولید محتوای ارزشمند، قابل قیاس با شیوه‌های سنتی نیست.

  • محتوای تبلیغاتی

محتوای تبلیغاتی از واجبات هر کسب و کار است و اگر به شیوه‌ای اصولی نگارش شود، به کسب و کار شما اعتبار خوبی می‌بخشد. این محتوا باید یک هدف مشخص را دنبال کند و قابل فهم و شیوا باشد. اگر مخاطب یا مشتری احتمالی سایت‌تان نتواند با این محتوای تبلیغاتی ارتباط بگیرد، تماس تلاش‌هایتان بی نتیجه می‌ماند.

محتوای تبلیغاتی به شکل‌های مختلف دیده می‌شود. در این قسمت ما تنها بر نوع متنی آن تمرکز کرده‌ایم. یک متن تبلیغاتی خوب باید یک عنوان گیرا و حرفه‌ای داشته باشد، با نثری روان نوشته شود و آن محصول یا خدمات را کامل و جامع ارائه کند. استفاده از تکنیک داستان سرایی نیز روش خوبی است و مشتری را به مطالعه ترغیب می‌کند.

  • محتوای پست مهمان

مهمان کردن و مهمانی رفتن یکی از کارهایی است که افراد برای برقراری ارتباط با یکدیگر انجام می‌دهند. اما جالب است بدانید ما چنین چیزی را بین وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها هم داریم! با نوشتن مطلبی که به آن پست مهمان یا Guest Post می‌گوییم، به مهمانی یک وبلاگ دیگر بروید. نوشتن پست مهمان روش خوبی است و تاثیر مثبتی روی سئو سایت شما دارد.

در پست مهمان شما برای یک وب سایت یا وبلاگ دیگر تولید محتوا می‌کنید. از ویژگی‌های شاخص پست مهمان داشتن بک لینک است. این نوع پست‌ها معمولاً به صورت رایگان برای سایت یا وبلاگ میزبان نوشته می‌شوند. در نتیجه سایت میزبان بدون صرف هزینه برای تولید محتوا، یک محتوای رایگان دارد. از این بهتر هم هست؟

اما اگر مهمان عزیز این داستان باشید، بدانید که این مهمانی بی دلیل نیست! شما برای یک سایت دیگر محتوای رایگان تولید می‌کنید تا از طریق ایجاد بک ‌لینک در پست یا وب سایت خود، مخاطبان خود را افزایش دهید. بنابراین اگر این مهمانی به خوبی و خوشی تمام شود، یک بازی برد-برد برای طرفین است!

تولید محتوا چیست؟ (محتوای خوب)

8 مرحله یک تولید محتوای خوب

تا به اینجای کار متوجه شدیم که تولید محتوای خوب در گرفتن رتبه و سئو سایت ما نقش دارد. اما محتوای خوب واقعاً چیست و چگونه باید آن را تولید کرد؟ اصلاً پیش‌نیازهای تولید یک محتوای خوب و استاندارد چیست؟ در ادامه قصد داریم تک تک مراحل تولید محتوای خوب را با یکدیگر بررسی کنیم.

  • هدف و موضوع محتوا را مشخص کن

اگر از اصول بازاریابی محتوایی به خوبی آگاه باشید، باید بدانید که بدون داشتن یک هدف مشخص نمی‌توانید برای سایت خود محتوا بنویسید.

مثلاً اگر قرار است در مورد یک ورزش خاص مطلب بنویسید، با طرح موضوعات مرتبطی مثل تاریخچه آن ورزش، قوانین و مقررات آن و دیگر موارد به ایده‌های خود شکل دهید. پس از آن به سراغ تقسیم بندی محتوایی بروید و مشخص کنید که قرار است در این مقاله موضوعات مختلف با چه ترتیبی بیایند.

  • مخاطب خود را بشناسید!

مشخصاً باید بدانید متن را در خطاب به چه کسانی می‌نویسید! متنی که برای کودکان نوشته می‌شود، از زمین تا آسمان با متنی مخصوص ورزشکاران یا پزشکان تفاوت دارد. در ارتباط با کودکان می‌شود از محتوای ایفوگرافیک زیادی استفاده کرد؛ در حالی که در یک سری موضوعات تخصصی دستمان چندان باز نیست.

همچنین دقت کنید که مخاطب شما در پی یک پاسخ سریع است یا به دنبال تخصصی‌ترین محتوا می‌گردد. برای شناخت پرسونای مخاطب خود می‌توانید از سایت Make My Persona استفاده کنید.

  • استخراج کلمات کلیدی مرتبط

محتوای خوب را با کلمات کلیدی خوب شروع کنید. در یک استراتژی تولید محتوای خوب، اولین کاری که باید بکنید تهیه لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با وب سایت و مخاطبین است. باید دیدتان از بالا به پایین باشد؛ یعنی باید اول مشخص کنید در چه دسته‌ای از کلمات می‌خواهید رتبه بگیرید و دیده شوید و بعد از آن تولید محتوا را شروع کنید. در این راه می‌توانید از ابزارهای زیادی بهره بگیرید؛ شاید یکی از معروف‌ترین آنها Google Keyword Planner باشد.

کلمه کلیدی چیست؟

  • جستجو درباره موضوع انتخابی و تسلط بر آن

اینجا دیگر به معنی واقعی کلمه کار تولید محتوا شروع می‌شود. حالا که مخاطب و کلمات کلیدی تعیین شده‌اند، نوبت به انتخاب موضوعات می‌رسد. کاری که در این مرحله باید بکنید این است که یکی از کلمات کلیدی را انتخاب کرده و آن محتوا را بر محوریت آن تولید کنید. کار تحقیق هم با جستجو در اینترنت و پرسش از افراد متخصص انجام می‌شود. همواره این نکته را به یاد داشته باشید که محتوای شما باید نسبت به محتوای مشابه رقبا مزیت‌هایی داشته باشد. به آن جذابیت ببخشید و به‌روزرسانی محتوایی را هم از یاد نبرید.

  • فرمت محتوا و لحن نوشتاری را انتخاب کن

اینجا باید دوباره به مبحث شناخت مخاطب برگردیم. لحن نوشتاری محتوای ما با موضوع و میزان تخصصی بودن آن نیز رابطه‌ای مستقیم دارد.

گاهی اوقات بهتر است برای سادگی و شیوایی متن، خیلی به سراغ کلمات سخت و تخصصی نرویم. البته که این کار با انتخاب لحن محاوره‌ای برای تولید محتوا متفاوت است. معمولاً بلاگرهای اینستاگرامی از چنین لحنی برای ارتباط نزدیک‌تر با مخاطب خود استفاده می‌کنند.

سعی کنید لحن خود را به لحن امروزی نزدیک کنید و از کلمات سخت و عجیب استفاده نکنید. اصلی‌ترین چیز در تولید محتوا متنی قابل فهم بودن و خوانایی آن است.

  • ایده پردازی و تدوین استراتژی محتوا

حال که تقریباً همه چیز محیا شده است، نوبت به ایده پردازی می‌رسد! برای تولید یک محتوای خوب و منحصر‌به‌فرد نیاز به ایده‌های ناب و متنوع داریم. ایده‌هایی که شاید ذهن کمتر کسی به آنها رسیده است.

شاید با خودتان بگویید که ایده برای تقریباً هر موضوعی وجود ندارد یا تکراری است! اما باز هم می‌بینیم که یک ویدیوی خاص یا محتوایی ناب در اینترنت وایرال شده و بازدید خیلی خوبی می‌خورد. همه این‌ها به خلاقیت و داشتن یک استراتژی محتوایی خلاقانه برای دیده شدن برمی‌گردد. پس نترسید و به منابع داخلی بسنده نکنید. سایت‌های خارجی منابع بی‌پایان ایده هستند.

  • تولید محتوای یونیک و مطابق با الگوریتم‌های گوگل

این را بدانید که رقابت در دنیای گوگل سخت است و رسیدن به نتیجه مطلوب اندکی دشوارتر! اما تسلط به الگوریتم‌های گوگل و قوانین هر یک از این سختی کم می‌کند. برای دل خودتان محتوا ننویسید؛ بلکه خود را به جای مخاطب بگذارید و سعی کنید از دید او به همه چیز نگاه کنید.

محتوایی که می‌نویسید باید از هر لحاظ منحصر‌به‌فرد باشد. از ایده‌های دیگران الهام بگیرید و مطالب مشابه زیادی بخوانید؛ اما در نهایت چیزی که می‌نویسید باید در دنیای اینترنت نظیر نداشته باشد. الگوریتم‌های گوگل به این موارد بسیار حساس هستند و در صورت مشاهده سرقت ادبی یا متن کپی، سایت شما مشمول مجازات می‌شود. حتی ممکن است مدتی در صفحه جستجوی گوگل ظاهر نشوید. پس حواستان را حسابی جمع کنید.

  • بررسی محتوای تولیدی برای کپی نبودن متن

قدم آخر بررسی کپی نبودن محتوای تولید شده است. از عنوان تا خطوط انتهایی متن شما باید برای عدم وجود سرقت ادبی بررسی شود. برای بررسی یونیک بودن محتوای متنی سایت‌ها و ابزارهای زیادی هستند که به کمکتان می‌آیند. با کمی جستجو ابزارهای بیشتری هم پیدا می‌کنید. ابزار پیشنهادی ما Duplichecker است.

نکات تولید محتوا

حتماً نکات زیر را در تولید محتوا رعایت کنید!

در رقابت تنگاتنگ فضای آنلاین، پیروز میدان کسی است که در تولید محتوا تبحر دارد. باید با ترفندهای تولید محتوا خوب آشنا باشید تا سایت شما دیده شود. این افزایش ترافیک ورودی، دیده شدن محصول و در نهایت، فروش بیشتر را به دنبال دارد. همراهمان باشید تا به چند نکته کلیدی در تولید محتوا بپردازیم.

  • نکات نگارشی و گرامری را حتماً رعایت کنید!

از مهم‌ترین اصول تولید محتوا رعایت نکات و علائم نگارشی است. باید یاد بگیرید از هر یک از علائم نگارشی در کجا استفاده می‌شود. به کار بردن نادرست هر یک از این علائم از خوانایی متن شما کم می‌کند و از دید گوگل یک پنالتی به حساب می‌آید.

  • محتوا برای کاربری که مطلب را می‌خواند مناسب باشد!

قبلاً در مورد اهمیت شناخت مخاطب محتوا گفتیم. سعی کنید در نهایت شیوایی و خوانایی حق مطلب را ادا کنید. کاربر نباید از خواندن مطلب شما خسته شود یا برایش تکراری جلوه کند. مخاطب هدف خود را همیشه در اولویت قرار دهید و متن را برای او بنویسید.

  • محتوای تکراری تحویل مخاطب ندهید!

ما همه روزه در دنیای مجازی در معرض بمباران اطلاعاتی هستیم و خیلی چیزها ناخواسته وارد ذهن‌مان می‌شود. پس تلاش کنید محتوای تکراری به کاربر نشان ندهید. چیزی که او قبلاً دیده یا خوانده دیگر برایش جذابیتی ندارد و از آن دیدن هم نمی‌کند. محتوای خود را به لحاظ سرقت ادبی و کپی بودن چک کنید.

  • محتوا سرگرم کننده و دارای آموزش باشد!

فقط به نوشتن ساده بسنده نکنید! محتوای خود را با تصاویر گرافیکی و جذاب همراه کنید. عکس‌هایی که خودتان گرفته‌اید یا تولید کرده‌اید ایده‌های بسیار خوبی هستند. از آموزش مخاطب در محتوای خود نیز غافل نشوید. مثلاً اگر محتوایی در رابطه با نرم افزارهای پرمخاطب سال 2023 برای اندروید می‌نویسید، آموزش یکی از این نرم افزارهای جذاب را هم در محتوای خود بگنجانید (تصویری یا ویدیویی). این کار معجزه می‌کند.

  • از کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده نکنید!

استفاده از کلمات کلیدی واقعاً مهم است و باید در متن استفاده شوند. اما اینکه بخواهید آنها را به اصطلاح در هر جمله و عبارتی بچپانید، چندان دلچسب نیست. به طور کلی کلمه کلیدی باید 1 تا 3% از کل متن را پوشش دهد. استفاده بیش از اندازه از آن از دید گوگل هم مناسب نیست و برایتان جریمه می‌آورد.

  • حوصله کاربر را سر نبرید و طومار بلندبالا ننویسید!

هر چیزی را به اندازه توضیح دهید! پرگویی و اضافه نویسی حوصله خواننده را سرمی‌برد و نرخ پرش را هم افزایش می‌دهد. یک طومار پر از جملات تکراری هیچ خواننده‌ای را جذب نمی‌کند بلکه باعث می‌شود سایت را سریع‌تر ترک کند! درست است که هر مقاله باید متشکل از تعداد مشخصی کلمه باشد اما تکرار مطالب راه‌حل آن نیست. خلاقیت را فراموش نکنید.

  • از محتوای تصویری و ویدیویی حتماً کمک بگیرید!

یاد کودکی‌تان بیوفتید! دوست داشتید کتاب بدون عکس بخوانید؟ اینجا هم همینطور است. یک متن خشک و خالی بدون هیچ محتوای چند رسانه‌ای جذابیت خاصی ندارد. مگر اینکه واقعاً تخصصی باشد یا نتوان هیچ عکسی ضمیمه‌اش کرد. تصاویر مرتبط و جذاب به مقاله شما رنگ و بو می‌دهند و مخاطب را درگیر می‌کنند. استفاده از محتوای ویدیویی هم کاملاً توصیه می‌شود. به ویژه اگر این ویدیوها دستپخت تیم تولید محتوای خودتان باشند! مثلاً ویدیوهای انحصاری و کوتاه معرفی محصول که در صفحه محصولات قرار می‌دهیم. این ویدیوها حتماً دیده می‌شوند و به ماندگاری در سایت و جذب مشتری کمک می‌کنند.

  • محتوای تولیدی را هر چند وقت یکبار به‌روزرسانی کنید!

محتوا را به حال خود رها نکنید! لازم است تقریباً هر 20 روز یکبار دستی به آن بکشید و چند سطری به آن اضافه کنید. چرا که در گذر زمان خیلی از مطالب به روز می‌شوند؛ البته نیازی نیست برای هر کدام از آنها یک مقاله جدید بنویسید. فقط کافی است این مطالب را به محتوای مرتبط قبلی اضافه کنید. با این کار گوگل متوجه می‌شود که شما پیوسته محتوای به روز در سایت‌تان منتشر می‌کنید و آن را به روز نگه می‌دارید.

آپدیت محتوایی برای مقالات واجب است و باعث می‌شود موضوعات فراموش شده بار دیگر در چرخه جستجوی گوگل قرار بگیرند.

الگوریتم های گوگل

الگوریتم‌های مربوط به تولید محتوای گوگل

الگوریتم‌های گوگل مجموعه قوانینی هستند که برای رتبه بندی مرتبط‌ترین صفحات برای آن کلمه کلیدی جستجو شده استفاده می‌شوند. سیستم رتبه ‌بندی گوگل متشکل از چندین الگوریتم است که هر یک عوامل مختلفی را در صفحات مد نظر می‌گیرند. در ادامه به چندتا از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل اشاره می‌کنیم.

  • الگوریتم پاندا (Panda Algorithm)

این الگوریتم در سال 2011 معرفی شده و از الگوریتم‌های مهم گوگل به شمار می‌آید. در حقیقت این اولین الگوریتمی است که مختص سئو معرفی شده است. هدف الگوریتم پاندا کاهش رتبه وب سایت‌هایی است که محتوای بی کیفیت دارند؛ این الگوریتم خود به خود به بالاتر رفتن رتبه وب سایت‌های معتبر کمک می‌کند.

  • الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm)

این الگوریتم هم در سال 2011 معرفی شد و هدف آن تغییر رتبه بندی وب سایت‌ها به گونه‌ای بود که محتوای جدیدتر در نتایج بالاتر نشان داده شود. البته که چنین چیزی طبیعی است و کاربران همواره دوست دارند از جدیدترین اخبار و مطالب باخبر شوند.

  • الگوریتم دزد دریایی (Pirate Algorithm)

همان طور که از نامش مشخص است، این الگوریتم با مطالب تکراری و کپی مبارزه می‌کند. به این ترتیب که سایت‌هایی که محتوای دیگران را کپی می‌کنند، شناسایی شده و رتبه آنها در صفحه جستجوی گوگل کاهش پیدا می‌کند. همیشه سایت‌هایی هستند از محتوای سایت‌های مشابه دزدی کنند. این الگوریتم این سارقین ادبی را پیدا کرده و مجازات می‌کند.

  • الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird Algorithm)

قبلاً وقتی کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کرد، نتایج ابتدایی گوگل لینک‌هایی بود که این عبارت کلیدی عیناً در آنها وجود داشت. الگوریتم مرغ مگس‌خوار در سال 2013 آمد تا این روند را تغییر دهد. اکنون چیزی که مهم است، مرتبط بودن نتیجه جستجو با موضوع و زمینه اصلی کوئری است. یعنی دیگر لزومی ندارد این کلمه کلیدی عیناً در محتوای یک مقاله یا متن بیاید. دیگر استفاده از عبارات مترادف بهتر شده و اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

  • الگوریتم رنک برین (Rank Brain Algorithm)

 این الگوریتم در سال 2015 معرفی شد و اوج هنرنمایی گوگل در الگوریتم‌های موتور جستجو است. رفتار این الگوریتم تا حدودی مشابه الگوریتم مرغ مگس‌خوار است و مانند همان به دنبال مفهوم آن چیزی است که جستجو می‌کنید؛ اما اندکی کامل‌تر و وسیع‌تر! این الگوریتم درست مثل یک انسان از تجربیات گذشته استفاده می‌کند و مدام رفتار کاربران را تحلیل می‌کند تا خود را بر اساس آن بهبود دهد. در سال 2016 گوگل اعلام کرد این الگوریتم در زمره سه الگوریتم مهم گوگل برای رتبه بندی سایت‌ها قرار دارد.

  • الگوریتم MUM (Multitask Unified Model)

الگوریتم MUM یا مدل یکپارچه چند کاره در حقیقت یک مدل زبانی است. این الگوریتم کلمات را در زبان‌های مختلف جستجو کرده و نتیجه را در قالب متن، تصویر، ویدیو و موارد دیگر به کاربر ارائه می‌کند. پیش از این الگوریتم اگر مثلاً عبارت «اهرام مصر» را جستجو می‌کردید، ممکن است نتایج به زبان انگلیسی یا عربی باشند؛ چرا که عمده اطلاعات در مورد اهرام مصر به این زبان‌ها است. الگوریتم MUM این موانع زبانی را از سر راه برداشته و اطلاعات مورد نیاز شما را ترجمه می‌کند تا به نتایج دقیق‌تری برسید. همچنین این الگوریتم می‌تواند اطلاعات لازم را از تصاویر، ویدیوها و سایر موارد دریافت کند و بعد از پردازش و تحلیل به شما ارائه دهد.

رابطه سئو با تولید محتوا چیست؟

با توجه به همه مطالبی که تا به اینجای کار به آنها اشاره کردیم، حتماً متوجه شده‌اید که سئو و تولید محتوا رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. برای تولید محتوا باید یک استراتژی کامل و راهبردی داشت و این جز از بازاریابی محتوا حاصل نمی‌شود؛ چرا بازاریابی محتوا در اصل ابزاری برای جذب مخاطب و تبدیل او به مشتری بالقوه است. محتوا از هر نوعی که باشد، باید پیش از انتشار از چند مرحله بگذرد و بهینه شود. این همان کاری است که تحت عنوان سئو کردن محتوا انجام می‌شود.

مهم نیست متنی که نوشتید چقدر به نظر جذاب می‌رسد؛ اگر چنین محتوایی از سوی مخاطب دیده نشود ارزشی ندارد. البته که موتورهای جستجو هم بی تقصیر نیستند؛ چرا که آنها تصمیم می‌گیرند چه محتوایی نمایش داده شود و چه چیزهایی تا ابد از دیده‌ها پنهان بماند!

سئو (بهینه سازی محتوا) به نوعی مانند سوخت عمل می‌کند. هر چه این سوخت دقیق‌تر و اصولی‌تر انتخاب شود، بازاریابی محتوایی شما زودتر به نتیجه می‌رسد.

مزیتی که در ارتباط با سئو وجود دارد رایگان بودن آن است. البته که اگر در ابتدای راه هستید، باید از کمک یک سئوکار متخصص بهره مند شوید. اما در اصل برای سئو کردن سایت پولی به گوگل پرداخت نمی‌کنید.

تاثیر محتوای خوب بر فروش

تاثیر محتوای خوب بر مخاطب و فروش

محتوا به هر نوع و شکلی که باشد، باید در نهایت منجر به افزایش بازدید سایت و ترافیک و فروش بیشتر شود. برای اینکه بتوانید محتوای خوبی بنویسید لازم است مهارت نوشتاری خود را بالا ببرید و خلاق باشید. پیش از تولید محتوا در مورد هر موضوعی حتماً در موردش مطالعه کنید و اطلاعات کافی داشته باشید.

پیوسته به گوشمان می‌رسد که محتوا پادشاه است و نقش مهمی در سئو دارد. اما محتوای باکیفیت چیست و چگونه مشخص می‌شود؟ برویم به این سوال پاسخ دهیم.

پیش از انجام هر کاری باید به درک مشخصی از مفاهیم کلی برسیم. در وهله اول بایستی بدانیم که یک محتوای متنی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است. ساختار یک محتوای متنی به طور کلی مقدمه، متن اصلی و نتیجه گیری است. پس باید در این چارچوب تولید محتوا کنید.

در نهایت مهم‌ترین بخش محتوا، آن پیامی است که می‌خواهید به مخاطب خود منتقل کنید. ساده بنویسید، لحنی صمیمی داشته باشید و سعی کنید به خواننده حس راحتی بدهید. از مثال زدن و داستان‌سرایی نیز غافل نشوید؛ چون حس خوبی به مخاطب می‌دهند و درکشان ساده است.

یکی دیگر از نکات مهم برای داشتن محتوای باکیفیت، داشتن تصاویر منحصر‌به‌فرد و جذاب است. در پایان باید گفت که مقدمه و نتیجه گیری نیز از بخش‌های مهم محتوای شما هستند. مقدمه‌ای که می‌نویسید باید کوتاه و جذاب باشد و به مخاطب دلیلی برای ادامه خواندن محتوا بدهد.

در بخش نتیجه گیری نیز تلاش کنید به پوشش نکات مهم ذکر شده در محتوا بپردازید. نتیجه گیری باید بتواند به تنهایی ارزشی به مخاطب خود اضافه کند.

دوست دارید چنین محتوای باکیفیتی در سایت خود داشته باشید؟ از خدمات تولید محتوا تکنویک استفاده کنید. ما در تکنویک کنار شما هستیم تا با بازاریابی محتوایی درست به رتبه خوبی برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تولید محتوا

تولیدکننده محتوای حرفه‌ای کیست؟

تا اینجا به محتوا، تولید آن و انواع محتوا اشاره کردیم. اما تولید کننده محتوا چه کسی است و چه وظایفی دارد؟

تولید کننده محتوا فردی است که برای مخاطبین وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مطالب جذاب می‌نویسد. البته که این محتوا محدود به محتوای متنی نیست و محتوای صوتی، تصویری و ویدیویی را هم شامل می‌شود.

یک تولید کننده محتوای حرفه‌ای باید از یک استراتژی محتوایی اصولی پیروی کند. این محتوای تولید شده باید قدرتمند و رقابتی باشد تا جایگاه آن کسب و کار را در بازار تثبیت کند. کسب اعتماد مشتری نیز از اهداف این محتوا است که به فروش بیشتر آن کسب و کار می‌انجامد.

در ادامه به خلاصه‌ای از وظایف کارشناس تولید محتوا اشاره می‌کنیم:

  • تحلیل برند
  • مدیریت پروژه
  • تحقیق و کپی رایتینگ
  • داشتن مهارت نوشتن خلاق
  • تسلط بر نرم افزارهای گرافیکی
  • آشنایی با سیستم‌های مدیریت محتوا
  • یافتن موضوع مناسب برای تولید محتوا
  • آشنایی کافی با اصول تولید محتوای سئو شده

در کنار وظایف ذکر شده، یک تولیدکننده محتوا باید کارهای دیگری هم انجام دهد. پیش از نوشتن مطلب مطالعه کند و دانش بروزی داشته باشد. مطالب را به ساده‌ترین شکل ممکن بنویسد و به مخاطب منتقل کند. متناسب با مخاطب و رسانه محتوا تولید کند و به اصول نگارش مسلط باشد. در نهایت توجه کند که غلط املایی و ویرایشی نداشته باشد.

مطالعه مقاله 10 قدم و راز تبدیل شدن به  تولیدکننده محتوای حرفه‌ای

آیا خودم می‌توانم برای بیزنسم تولید محتوا کنم؟

پاسخ این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد. اگر به تازگی به فکر ایجاد یک کسب و کار افتاده‌اید و اشراف چندانی به دنیای دیجیتال مارکتینگ ندارید، باید از متخصصان تولید محتوا کمک بگیرید. ما در تکنویک کنار شما هستیم تا این خدمات را ارائه کنیم. برای مشاهده تعرفه تولید محتوا سایت ما کلیک کنید.

تولید محتوا کاری تخصصی است و اگر اصولی انجام نشود، نتایج عکس دارد. در آغاز راه حتماً از کمک یک متخصص استفاده کنید. چرا که محتوایی که یک کارشناس تولید می‌کند، منطبق بر اصول سئو بوده و باعث دیده شدن کسب و کار شما می‌شود.می‌توانید مدتی بعد که تسلطتان روی کسب و کار بیشتر شد، خودتان این وظیفه را عهده‌دار شوید. علاوه بر این، این روزها ابزارهای هوش مصنوعی زیادی وجود دارند که به کمک تولید محتوا آمده‌اند. هر چند هنوز بحث است که گوگل چه واکنشی به محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی نشان می‌دهد.

درامد تولید محتوا

درآمد تولید محتوا در ایران چگونه است؟

اولین سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که محتوا را برای چه پلتفرمی می‌خواهیم؟ در حال حاضر محتوا برای پلتفرم‌های زیر تولید می‌شود:

  • وب سایت
  • اینستاگرام
  • یوتوب
  • سایر شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوا سایت چیزی است که می‌توان همه جوره روی آن حساب کرد و ماندگار است. این کار هم به دو روش انجام می‌شود:

  1. اینکه خدمات تولید محتوا ارائه کنیم.
  2. برای سایت خودمان محتوا تولید کنیم.

درآمد این شغل نسبتاً خوب است. در ادامه کمی دقیق‌تر وارد جزئیات می‌شویم.

معمولاً درآمد تولید محتوا بر اساس کلمه سنجیده می‌شود. این نرخ معمولاً از 100 تومان به ازای هر کلمه شروع می‌شود و بسته به کیفیت محتوا بالاتر هم می‌رود. مسلماً یک تولید کننده حرفه‌ای محتوا دستمزد بیشتری برای نوشتن دریافت می‌کند. در این صورت دیگر خیالتان از بابت محتوا و یونیک بودن آن راحت است و نیازی به بازنویسی یا بازبینی وجود ندارد.

در مورد محتوای تصویری، صوتی و ویدیویی قضیه کمی متفاوت است. در هر صورت نرخ تولید محتوا در بازار ایران منصفانه و حتی می‌توان گفت پایین است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *