راهنمای کامل سئو در سال 2024

زمان مطالعه: 21 دقیقه به دنبال راهنمای کامل سئو 2024 هستید؟ تا انتهای مطلب همراه ما باشید!  سئو باعث این شده که وقتی به سراغ گوگل می‌روید تا راهنمای گام‌به‌گام تعمیر لاستیک پنچر شده خود را پیدا کنید، خیلی سریع به جواب برسید! حقیقت تلخ است اما بدون حضور در دنیای اینترنت و گوگل، کسب‌و‌کار شما در یک نبرد

راهنمای کامل سئو در سال 2024
زمان مطالعه: 21 دقیقه

به دنبال راهنمای کامل سئو 2024 هستید؟ تا انتهای مطلب همراه ما باشید!  سئو باعث این شده که وقتی به سراغ گوگل می‌روید تا راهنمای گام‌به‌گام تعمیر لاستیک پنچر شده خود را پیدا کنید، خیلی سریع به جواب برسید!

حقیقت تلخ است اما بدون حضور در دنیای اینترنت و گوگل، کسب‌و‌کار شما در یک نبرد سخت دیجیتالی قرار می‌گیرد. اکثر فعالان در حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌دانند که سئو چقدر اهمیت دارد و این یکی از ترندهایی است که در سال 2024 بیشترین سرمایه گذاری را روی آن انجام می‌دهند.

در این راهنمای کامل شما یاد می‌گیرید که سئو چیست، یک استراتژی برای ابراز حضور آنلاین – بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) – و هر آنچه باید انجام دهید تا سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو قرار دهید، را هم یاد خواهید گرفت.

پس بدون معطلی برویم تا همراه تکنویک سئو را یاد بگیریم! قبل از خواندن این مطلب باید بگویم کمی حوصله به خرج بدهید😊طول مقاله زیاد است اما بسیار پربار و مفید. پس بزن بریم!

سئو چیست؟

SEO مخفف بهینه سازی موتورهای جستجو است. هدف سئو کمک به افزایش دیده شدن یک شرکت یا کسب‌وکار در نتایج جستجوی ارگانیک است. در نتیجه این تلاش‌ها، بازدیدکنندگان بیشتری به آن وب‌سایت جذب می‌شوند و شانس تبدیل آن‌ها به مشتری بالقوه بیشتر می‌شود؛ نتیجه همه این کارها مشتریان بیشتر و در نهایت درآمد بیشتر است.

وقتی از من می‌پرسند سئو چیست، اغلب می‌گویم یک استراتژی است تا مطمئن شوم وقتی شخصی دسته‌بندی محصول یا خدمات شما را در گوگل جستجو می‌کند، خیلی راحت به وب‌سایت شما برسد.

روش‌های زیادی برای بهبود سئو سایت شما وجود دارد. موتورهای جستجو به دنبال عناصر مختلفی از جمله برچسب‌های عنوان، کلمات کلیدی، برچسب‌های تصویر، ساختار لینک‌های داخلی و لینک‌های ورودی هستند (از این موارد به عنوان بک لینک نیز یاد می‌شود). موتورهای جستجو همچنین به ساختار و طراحی سایت، رفتار بازدیدکنندگان و سایر عوامل خارج از سایت هم نگاه می‌کنند تا مشخص کنند سایت شما باید چه رتبه‌ای در SERP داشته باشد.

با در نظر گرفتن همه این عوامل، سئو در درجه اول روی دو چیز تمرکز دارد: رتبه بندی و دیده شدن.

اما پیش از بررسی دقیق‌تر می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که بسیاری از منابع باعث می‌شوند سئو پیچیده به نظر برسد. حتی ممکن است شما را بترسانند!

اما من قول می‌دهم این راهنما چنین نیست. من سئو را به اساسی‌ترین بخش‌های آن تقسیم می‌کنم و به شما نشان می‌دهم که چگونه از همه عناصر آن برای ایجاد یک استراتژی سئو موفق به نفع خود استفاده کنید.

طرز کار سئو چیست؟

سئو با بهینه سازی محتوای یک وب سایت، انجام تحقیق کلمات کلیدی و کسب لینک‌های ورودی برای افزایش رتبه آن محتوا و دیده شدن وب سایت کار می‌کند. با اینکه به طور کلی می‌توانید ببینید که نتایج پس از خزیدن و ایندکس شدن صفحه وب توسط یک موتور جستجو چگونه بر SERP تأثیر می‌گذارد، اقدامات مرتبط با سئو ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا نتیجه دهد.

  • رتبه بندی

این همان چیزی است که موتورهای جستجو برای تعیین محل قرارگیری یک صفحه خاص وب در SERP استفاده می‌کنند. رتبه بندی از موقعیت شماره صفر تا تعداد نهایی نتایج موتور جستجو برای کوئری‌ها (جستار) شروع می‌شود و یک صفحه وب می‌تواند هر بار در یک موقعیت رتبه بندی شود. در گذر زمان رتبه یک صفحه وب ممکن است به دلیل سن، رقابت در SERP یا تغییرات الگوریتم توسط خود موتور جستجو تغییر کند.

  • دیده شدن

این عبارت نشان می‌دهد که یک دامنه خاص در نتایج موتور جستجو چقدر قابل توجه است. دیده شدن کمتر در نتایج جستجو زمانی اتفاق می‌افتد که دامنه برای بسیاری از جستارهای جستجوی مرتبط قابل مشاهده نباشد، در حالی که با قابلیت مشاهده پذیری بیشتر در جستجو، برعکس آن اتفاق می‌افتد.

هر دو مورد ذکر شده یعنی رتبه بندی و دیده شدن، مسئول ارائه اهداف اصلی سئو یعنی ترافیک و اعتبار دامنه هستند.

چرا سئو مهم است؟

چرا سئو مهم است؟

یک دلیل بسیار مهم برای استفاده از سئو وجود دارد: این استراتژی به شما کمک می‌کند تا برند خود را در کل مسیر جذب خریدار تثبیت کنید.

سئو می‌تواند اطمینان حاصل کند که استراتژی‌های بازاریابی شما با رفتار جدید خریداران مطابقت دارد. زیرا همانطور که گوگل گفته رفتار مشتری برای همیشه تغییر کرده است.

از جولای 2023 به این طرف، گوگل 92.08 درصد از سهم بازار موتورهای جستجو در سراسر جهان را در اختیار دارد. علاوه بر این، اغلب مشتریان ترجیح می‌دهند بیشتر فرآیند خرید را به تنهایی طی کنند.

مثلاً 86% از مصرف کنندگان می‌گویند موتورهای جستجو بهترین راه برای به دست آوردن اطلاعات هستند. چرا که در تمام نسل‌ها و رده‌های سنی، مردم به ‌طور عمده از موتورهای جستجو برای دریافت پاسخ‌ سوالات خود به صورت آنلاین استفاده می‌کنند.

در نهایت نظرسنجی خریداران DemandGen در سال 2022 نشان داد که 67٪ از خریداران B2B (Business-to-business) فرآیند خرید را با جستجوی گسترده وب آغاز می‌کنند. اما چگونه از موتورهای جستجو در حین این فرآیند استفاده می‌کنند؟

در آغاز کار، آنها از گوگل برای یافتن اطلاعات در مورد مشکل/سوال خود استفاده می‌کنند. برخی نیز به دنبال راه‌حل‌های بالقوه هستند. سپس قبل از پرس‌و‌جو از یک شرکت، جایگزین‌های موجود را بر طبق نظرات یا تبلیغات شبکه‌های اجتماعی ارزیابی می‌کنند. اما این کارها پس از اتمام تمام منابع اطلاعاتی اتفاق می‌افتد.

بنابراین، تنها فرصت شما برای جلب نظر مشتریان و دیده شدن توسط آنها، این است که در نتایج جستجوی آنها ظاهر شوید.

راهنمای کامل سئو در سال 2024

گوگل چطور به یک صفحه رتبه دهد؟

موتورهای جستجو فقط یک هدف دارند. هدف آنها ارائه مرتبط‌ترین پاسخ یا اطلاعات به کاربران است.

هر بار که از موتورهای جستجو استفاده می‌کنید، الگوریتم‌ها صفحاتی را انتخاب می‌کنند که بیشترین ارتباط را با درخواست شما دارند و سپس، آنها را رتبه بندی می‌کنند و معتبرترین یا محبوب‌ترین‌ها را نشان می‌دهند.

برای ارائه اطلاعات مناسب به کاربران، موتورهای جستجو پنج عامل اصلی را تجزیه و تحلیل می‌کنند:

  1. معنای جستار افراد، که محتمل‌ترین هدف آنها برای شروع جستجو است و اینکه چگونه این هدف با مفیدترین محتوا مطابقت دارد.
  2. ارتباط بین جستار و محتوای یک صفحه؛ موتورهای جستجو آن را با عوامل مختلفی مانند موضوع یا کلمات کلیدی ارزیابی می‌کنند.
  3. کیفیت محتوا که از مدل E-E-A-T (در ادامه در مورد این موضوع بیشتر بحث خواهیم کرد) برای نشان دادن محتوایی استفاده می‌کند که بر اساس سیگنال‌هایی مانند تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن، مفیدترین به نظر می‌رسد.
  4. قابلیت استفاده از یک سایت، که سرعت صفحه، سازگاری با موبایل و سایر عوامل مرتبط با سادگی کشف محتوا در یک سایت را در نظر می‌گیرد.
  5. زمینه، که به رفتار قدیم کاربر و تنظیماتی مانند مکان متکی است.

برای تجزیه و تحلیل همه این اطلاعات از معادلات پیچیده‌ای به نام الگوریتم‌های جستجو استفاده می‌کنند.

آشنایی با تمامی الگوریتم‌های گوگل

موتورهای جستجو الگوریتم‌های خود را مخفی نگه می‌دارند. اما با گذشت زمان، سئوکاران برخی از عوامل مهم به هنگام رتبه بندی یک صفحه را شناسایی کرده‌اند. ما از این موارد به عنوان فاکتورهای رتبه بندی یاد می‌کنیم؛ چرا که تمرکز تمامی آنها بر یک استراتژی سئو است.

هنگام تعیین مرتبط بودن و اقتدار، پیروی از چارچوب E-E-A-T می‌تواند کمک شایانی کند. E-E-A-T در سئو مخفف تخصص، تجربه، اقتدار و اعتماد است.

  • تخصص: شما در یک حوزه متخصص هستید.
  • تجربه: شما تجربه شخصی در مورد محتوایی که در مورد آن می‌نویسید، دارید.
  • اقتدار: دیگران شما را به عنوان منبعی از اقتدار و اعتبار می‌بینند؛ مانند سایت‌های دیگری که به سایت شما لینک می‌دهند و اعتبار شما را تضمین می‌کنند.
  • قابل اعتماد بودن: وب سایت شما و محتوای آن معتبر و جاری است.

از دید بسیاری از متخصصین، قابلیت اعتماد و تخصص مهم‌ترین عوامل رتبه بندی در SERP هستند و تجربه و اقتدار پس از آنها قرار می‌گیرند.

با ورود هوش مصنوعی به داستان جستجو، تخصص و تجربه برای نویسندگان محتوایی که به دنبال تمایز از محتوای تولید شده با هوش مصنوعی هستند، اهمیت چشمگیری پیدا می‌کند؛ زیرا الگوریتم‌ها تخصص لازم برای ایجاد نظرات منحصر‌به‌فرد را ندارند یا آن سطح از شخصیت یک متخصص انسانی را ندارند.

اگر چه عوامل ذکر شده در بالا مستقیم بر رتبه بندی تاثیر ندارند، اما می توانند محتوای سئوی شما را بهبود بخشند. خود این قضیه می‌تواند بر عوامل رتبه بندی مستقیم تأثیر بگذارد. در واقع 65 درصد از سئوکاران می‌گویند که به‌روز رسانی الگوریتم 2023 گوگل (که شامل چارچوب به‌روز شده E-E-A-T می‌شود) تأثیر مثبتی داشته است.

همانطور که در ادامه خواهید دید، افزودن محتوای بیشتر، بهینه سازی نام فایل‌های تصویری یا بهبود لینک‌های داخلی می‌تواند بر رتبه بندی و دیده شدن شما تأثیر بگذارد. این به این دلیل است که هر یک از این اقدامات یک عامل رتبه بندی را بهبود می‌بخشد.

استراتژی سئو چیست؟

از مهمترین موارد در راهنمای کامل سئو داشتن استراتژی خوب است. استراتژی بازاریابی سئو یک برنامه جامع برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به وب سایت شما از طریق موتورهای جستجو است. سئوی موفق شامل استراتژی‌های داخلی است که از کلمات کلیدی مبتنی بر هدف استفاده می‌کنند. همچنین استراتژی‌های خارجی که لینک‌های ورودی را از وب سایت‌های دیگر به سایت ما روانه می‌کنند.

استراتژی سئو موفق

3 بخش استراتژی سئو موفق (راهنمای کامل سئو)

برای بهینه سازی یک سایت، باید فاکتورهای رتبه بندی را در سه حیطه بهبود دهید: راه اندازی فنی وب سایت، محتوا و لینک‌ها. بیایید هر یک را به نوبت بررسی کنیم.

  1. راه اندازی فنی

برای رتبه بندی وب سایت شما باید سه چیز رخ دهد:

1) ابتدا باید یک موتور جستجو صفحات شما را در وب پیدا کند.

2) سپس باید آنها را بررسی کند تا موضوعات آنها را بفهمد و کلمات کلیدی آنها را هم شناسایی کند.

3) و در نهایت، باید آنها را به فهرست خود اضافه کند – پایگاه داده‌ای از تمام محتوایی که در وب پیدا کرده است. به این ترتیب، الگوریتم آن می‌تواند نمایش وب سایت شما را برای جستارهای مرتبط در نظر بگیرد.

ساده به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ اصلاً نیازی به نگرانی نیست. به هر حال، از آنجایی که شما می‌توانید بدون هیچ مشکلی از سایت خود بازدید کنید، گوگل هم باید اینطور باشد؛ درست است؟

متأسفانه نه! یک صفحه وب برای شما و موتور جستجو تفاوت‌های زیادی دارد. شما یک صفحه سایت را به عنوان مجموعه‌ای از تصاویر، رنگ‌ها، متن با قالب بندی و لینک های آن می‌بینید.

ولی یک صفحه وب سایت برای یک موتور جستجو، چیزی جز متن نیست!

در نتیجه هر عنصری که نتواند تشخیص داده شود، برای موتور جستجو نامرئی می‌ماند. و بنابراین علیرغم اینکه ممکن است وب سایت شما برای خود شما خوب به نظر برسد، گوگل محتوای آن را غیرقابل دسترس اعلام کند!

بگذارید یک مثال به شما نشان دهم. در اینجا نحوه مشاهده یک موتور جستجوی معمولی از یک مقاله در سایت HubSpot آمده است. این هم لینک آن، اگر بخواهید آن را با نسخه اصلی مقایسه کنید.

 

HubSpot

یک سری نکات در مورد این تصویر وجود دارد:

  • صفحه فقط متن است. اگر چه این صفحه با دقت طراحی شده، اما تنها عناصری که یک موتور جستجو می‌بیند متن و لینک است.
  • در نتیجه نمی‌تواند هیچ تصویری را در صفحه ببیند (به عنصر مشخص شده با فلش توجه کنید.) و فقط نام آن را می‌شناسد. اگر آن تصویر حاوی کلمه کلیدی مهمی باشد که می‌خواهیم صفحه برای آن رتبه‌بندی شود، برای موتور جستجو نامرئی خواهد بود.

اینجاست که راه‌اندازی فنی یا همان بهینه‌سازی سایت وارد عمل می‌شود. راه اندازی فنی تضمین می‌کند که وب‌سایت و صفحات شما به گوگل اجازه می‌دهند بدون هیچ مشکلی آنها را بررسی و ایندکس کند. مهم‌ترین عوامل موثر بر آن عبارتند از:

  • منو و لینک‌های وب سایت

موتورهای جستجو سایت‌ها را درست مثل شما می‌خزند و لینک‌ها را دنبال می‌کنند. خزنده‌های موتورهای جستجو در یک صفحه فرود می‌آیند و از لینک‌ها برای یافتن سایر محتواها برای تجزیه و تحلیل استفاده می‌کنند. اما همانطور که در بالا دیدیم، قادر به دیدن تصاویر نیستند. بنابراین، منوی ناوبری و لینک‌ها را فقط به صورت متنی تنظیم کنید.

  • ساختار ساده URL

موتورهای جستجو خواندن رشته‌های طولانی از کلمات با ساختار پیچیده را دوست ندارند. بنابراین در صورت امکان URL های خود را کوتاه نگه دارید. آنها را طوری تنظیم کنید که حتی‌الامکان کمی بیشتر از کلمه کلیدی اصلی که می‌خواهید صفحه را برای آن بهینه کنید باشد.

  • سرعت سایت

موتورهای جستجو از زمان بارگذاری (زمانی که طول می‌کشد تا کاربر بتواند صفحه را بخواند) به عنوان شاخص کیفیت استفاده می‌کنند. بسیاری از عناصر موجود در هر صفحه وب سایت می‌توانند بر آن تأثیر بگذارند. برای مثال اندازه تصویر. برای یافتن انواع روش‌های بهبود صفحات وب سایت از ابزار Google’s Page Speed Insights استفاده کنید.

13 ابزار تست سرعت سایت

  • لینک‌های مرده یا ریدایرکت‌های شکسته

یک لینک مرده، بازدیدکننده را به صفحه ای که وجود ندارد می‌فرستد. تغییر مسیر (ریدایرکت) شکسته هم به منبعی اشاره می‌کند که ممکن است دیگر وجود نداشته باشد. هر دو نشان دهنده تجربه کاربری ضعیف هستند، اما همچنین از ایندکس کردن محتوای شما توسط موتورهای جستجو جلوگیری می‌کنند.

  • نقشه سایت و txt

نقشه سایت یک فایل ساده است که تمام URL های سایت شما را فهرست می‌کند. موتورهای جستجو از آن برای شناسایی صفحاتی برای خزیدن و ایندکس استفاده می‌کنند. از سوی دیگر یک فایل robots.txt به موتورهای جستجو می‌گوید که چه محتوایی را ایندکس نکنند (به عنوان مثال، صفحات سیاست‌های حریم خصوصی که نمی‌خواهید در جستجو ظاهر شوند.)

هر دو را ایجاد کنید تا سرعت خزش و ایندکس شدن محتوای خود را افزایش دهید.

محتوای کپی
  • محتوای کپی

صفحات حاوی محتوای یکسان یا کاملا مشابه موتورهای جستجو را گیج می‌کند. موتورهای جستجو معمولاً نمایش هر یک از این صفحات را تقریباً غیرممکن می‌دانند. اگر این صفحات توسط موتورهای جستجو پیدا شوند، وب سایت شما جریمه می‌شود. به همین دلیل است که موتورهای جستجو محتوای تکراری را به عنوان یک عامل منفی در نظر می‌گیرند.

  1. محتوا

هر بار که از یک موتور جستجو استفاده می‌کنید به دنبال محتوا هستید؛ مثل اطلاعاتی در مورد یک موضوع یا مشکل خاص.

این محتوا ممکن است در قالب‌های مختلف باشد. می‌تواند متن باشد، مانند یک پست وبلاگ یا مقاله یا یک صفحه وب. همچنین می‌تواند یک ویدیو، معرفی محصول و حتی یک لیست تجاری باشد.

همه اینها محتواست! و برای سئو همان چیزی است که به دیده شدن بیشتر کمک می‌کند.

به دو دلیل:

  • اول، محتوا چیزی است که مشتریان هنگام جستجو می‌خواهند. صرف‌نظر از اینکه آنها به دنبال چه چیزی هستند، این محتوا است که آن چه می‌خواهند را به آنها می‌دهد. و هر چه مقدار بیشتری از آن را منتشر کنید، شانس بیشتری برای دیده شدن در موتورهای جستجو دارید.
  • دوم، همچنین موتورهای جستجو از محتوا برای تعیین رتبه بندی یک صفحه استفاده می‌کنند. این همان ارتباط بین یک صفحه و جستار یک شخص است که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم.

هنگام خزیدن یک صفحه، موتورهای جستجو موضوع آن را تعیین می‌کنند. تجزیه و تحلیل عناصری مانند طول صفحه یا ساختار آن به ارزیابی کیفی آن کمک می‌کند. بر اساس این اطلاعات، الگوریتم‌های جستجو می‌توانند جستارهای افراد را با صفحاتی که از نظر آنها مرتبط‌تر هستند، مطابقت دهند.

تولید محتوا چیست؟

فرآیند بهینه سازی محتوا با تحقیق در مورد کلمات کلیدی آغاز می‌شود.

تحقیق کلمات کلیدی
  • تحقیق کلمات کلیدی

سئو فقط به معنای جذب بازدیدکننده به سایت شما نیست. شما می‌خواهید افرادی را جذب کنید که به چیزی که شما می‌فروشید نیاز دارند و می‌توانند سرنخ (Lead) شده و بعداً به مشتریان تبدیل شوند.

این امر تنها در صورتی امکان پذیر است که آن وب سایت برای کلمات کلیدی که آن افراد هنگام جستجو استفاده می‌کنند، رتبه بندی شود. در غیر این صورت هیچ شانسی وجود ندارد که جستجو کنندگان شما را پیدا کنند؛ این حتی اگر وب سایت شما در ابتدای نتایج جستجو ظاهر شود.

کلمه کلیدی چیست؟

به همین دلیل است که کار سئو با تحقیق و کشف عباراتی که مشتریان بالقوه در موتورهای جستجو وارد می‌کنند، آغاز می‌شود.

این فرآیند معمولاً شامل شناسایی اصطلاحات و موضوعات مرتبط با کسب‌و‌کار شما است. سپس باید آنها را به کلمات کلیدی اولیه تبدیل کنید. در نهایت، تحقیقات گسترده‌ای برای کشف اصطلاحات مرتبطی که مخاطبان شما استفاده می‌کنند، انجام دهید.

با داشتن لیستی از کلمات کلیدی، قدم بعدی ما بهینه سازی محتوا است. سئوکاران از این فرآیند به عنوان سئو داخلی یاد می‌کنند.

  • بهینه سازی داخلی

بهینه سازی یا سئو داخلی، تضمین می‌کند که موتورهای جستجو 1) موضوع و کلمات کلیدی صفحه را درک می‌کنند، و 2) می‌توانند آن را با جستجوهای مرتبط مطابقت دهند.

توجه داشته باشید که قبلاً گفتم «صفحه» محتوا نیست. به این دلیل که اگر چه بخش عمده‌ای از کار سئو داخلی بر روی کلماتی که استفاده می‌کنید متمرکز است، تا حد بهینه‌ سازی برخی از عناصر موجود در کد گسترش می‌یابد.

ممکن است با برخی از این موارد آشنا باشید- متا تگ‌ها مانند عنوان یا توضیحات دو مورد از پرکاربردترین آنها هستند. اما موارد بیشتری هم وجود دارد. اکنون بیایید به لیستی از مهم‌ترین موارد لازم برای سئو داخلی اشاره کنیم.

توجه: از آنجایی که محتوای وبلاگ در اکثر وب سایت‌ها غالب است، ما هم عمدتاً روی سئوی وبلاگ تمرکز خواهیم کرد؛ یعنی بهینه سازی مقالات وبلاگ برای کلمات کلیدی مرتبط. با این حال تمام این توصیه‌ها برای انواع دیگر صفحه نیز به همان اندازه اعتبار و کاربرد دارد.

  • بهینه سازی کلمات کلیدی

به گفته تحلیلگران وب و کارشناسان سئو، بهینه سازی محتوای درون صفحه (داخلی) شما حول کلمات کلیدی هدف موثرترین استراتژی سئو برای رسیدن به رتبه بالا در SERP است. (از مهمترین موارد راهنمای کامل سئو!)

برای بهینه سازی کلمات کلیدی ابتدا مطمئن شوید که گوگل متوجه شده است که می‌خواهید این صفحه در کلمات کلیدی رتبه بگیرد. برای تحقق آن، مطمئن شوید که حداقل کلمه کلیدی اصلی را در موارد زیر قرار داده‌اید:

  • عنوان مقاله: در بهترین حالت، عنوان مقاله باید چیزی شبیه به خطوط ابتدای مقاله است. معروف است که گوگل ارزش بیشتری به کلمات ابتدای مقاله می‌دهد.
  • URL: آدرس وب صفحه شما باید شامل کلمه کلیدی نیز باشد. در حالت ایده‌آل، هیچ چیز دیگری اضافه نکنید. همچنین هر کلمه متوقف کننده‌ای را حذف کنید.
  • تگ H1: در اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا، این تگ عنوان صفحه را به صورت پیشفرض نمایش می‌دهد. با این حال مطمئن شوید که پلتفرم شما از تنظیمات متفاوتی استفاده نمی‌کند.
  • 100 کلمه اول (یا پاراگراف اول) محتوا: یافتن کلمه کلیدی در ابتدای مقاله مخاطب را مطمئن می‌کند که این موضوع در واقع موضوع صفحه است.
  • تگ‌های مِتا عنوان و متا توضیحات: موتورهای جستجو از این دو عنصر کد برای نمایش لیست‌های خود استفاده می‌کنند. آنها متای عنوان را در قالب عنوان فهرست جستجو نشان می‌دهند و متای توضیحات محتوایی را برای توضیحات مختصر زیر آن ارائه می‌دهد. اما مهم‌تر از هر چیزی، از هر دوی این موارد برای درک بیشتر موضوع صفحه استفاده می‌شود.
  • نام فایل‌های تصویری و تگ‌های ALT: به یاد دارید که موتورهای جستجو چگونه تصاویر گرافیکی یک صفحه را می‌بینند؟ آنها فقط می‌توانند نام فایل‌ها را ببینند. بنابراین مطمئن شوید که حداقل یکی از تصاویر حاوی کلمه کلیدی در نام فایل خود باشد.

تگ alt هم چیزی است که مرورگرهای متنی به ‌جای تصویر نمایش داده می‌دهند (مخصوص بازدیدکنندگان کم‌بینا یا نابینا تعبیه شده است).

همچنین کلمات کلیدی LSI – انواع مختلف یا مترادف‌های کلمه کلیدی خود را هم اضافه کنید. گوگل و سایر موتورهای جستجو از آنها برای تعیین ارتباط بهتر صفحه استفاده می‌کنند.

بیایید این موضوع را با یک مثال سریع توضیح دهم. فرض کنیم که کلمه کلیدی اصلی شما «اپل» است. اما منظورتان میوه است یا غول فناوری پشت آیفون؟

حالا تصور کنید وقتی گوگل عباراتی مانند شکر، باغ سیب یا آب سیب را در متن پیدا می‌کند چه اتفاقی می‌افتد؟ انتخاب این که برای چه جستارهایی رتبه بندی شود، بلافاصله معلوم می‌شود، نه؟

این کاری است که کلمات کلیدی LSI انجام می‌دهند. از آنها استفاده کنید تا مطمئن شوید صفحه شما برای جستجوهای غیرمرتبط نشان داده نمی‌شود.

راهنمای کامل سئو در سال 2024
  • عوامل غیر مرتبط با کلمات کلیدی در سئو داخلی

سئوی داخلی فقط به معنی چپاندن کلمات کلیدی در سراسر محتوا نیست! عواملی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، به تأیید اعتبار و اقتدار صفحه کمک می‌کنند:

  • لینک‌های خارجی: لینک دادن به سایر صفحات مرتبط با موضوع به گوگل کمک می‌کند تا بتواند بعداً موضوع آن را تعیین کند. علاوه بر آن، تجربه کاربری خوبی هم ارائه می‌دهد. چگونه؟ با قرار دادن محتوای خود به عنوان یک منبع ارزشمند.
  • لینک‌های داخلی: این لینک‌ها از دو طریق به شما کمک می‌کنند تا رتبه خود را افزایش دهید. اول اینکه آنها به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند صفحات دیگر را در سایت پیدا کنند و بخزند. و دوم، آنها روابط معنایی بین صفحات مختلف را نشان می‌دهند و به تعیین ارتباط بهتر آن با عبارت مورد جستجو کمک می‌کنند. به عنوان یک قاعده، شما باید حداقل 2 تا 4 لینک داخلی در هر پست وبلاگ داشته باشید.
  • طول محتوا: محتوای طولانی معمولاً رتبه بهتری دارد. این به این دلیل است که در صورت نگارش خوب، یک پست وبلاگ طولانی‌تر همیشه حاوی اطلاعات جامع‌تری در مورد موضوع خواهد بود؛ بنابراین خواننده را برای مدت طولانی‌تری در سایت شما نگه می‌دارد. به آن زمان ماندگاری می‌گویند و یک عامل رتبه بندی مهم برای موتورهای جستجو است.
  • فایل‌های چندرسانه‌ای: اگر چه الزامی وجود ندارد، اما عناصر چندرسانه‌ای مانند فیلم‌ها، نمودارها و پخش کننده‌های صوتی می‌توانند کیفیت صفحه را نشان دهند. وجود چنین چیزهایی خوانندگان را برای مدت طولانی‌تری در یک صفحه نگه می‌دارد، درست مانند محتوای طولانی‌تر. و به نوبه خود، نشان می‌دهد که آنها محتوا را ارزشمند و شایسته دنبال کردن می‌دانند.
  1. لینک‌ها

از آنچه تاکنون در راهنمای کامل سئو خوانده‌اید، می‌دانید که هیچ صفحه‌ای بدون دو عامل – ارتباط و اعتبار – رتبه‌بندی نمی‌شود.

گوگل و سایر موتورهای جستجو در تلاش خود برای ارائه دقیق‌ترین پاسخ‌ها به کاربران، صفحاتی را که مرتبط‌ترین محتوا  را دارند و در عین حال محبوب‌ترین هستند، اولویت می‌دهند.

دو حوزه اول – راه‌اندازی فنی و محتوا – بر افزایش ارتباط متمرکز شده‌اند ( اگر چه باید اعتراف ‌کنم، برخی از عناصر آنها نیز می‌توانند به بهتر شدن اعتبار کمک کنند.)

با همه این‌ها، لینک‌ها مسئول محبوبیت هستند. اما قبل از اینکه بیشتر در مورد نحوه عملکرد آنها صحبت کنیم، بد نیست به دیدگاه سئوکاران در مورد لینک‌ها نگاهی بیندازیم:

بک لینک چیست؟

لینک‌ها یا بک لینک‌ها ارجاع به محتوای شما در وب سایت‌های دیگر هستند. هر بار که وب سایت دیگری به مطالب شما اشاره کرده و خوانندگان خود را با شما آشنا می‌کند، شما یک بک لینک به سایت خود دریافت می‌کنید.

به عنوان مثال، این مقاله در Entrepreneur.co به صفحه «یک گزارش دیگر از وضعیت بازاریابی» ما (بلاگ HubSpot) اشاره می‌کند. همچنین به آن لینک داده و به خوانندگان خود اجازه می‌دهد آمارهای دیگر را هم ببینند.

HubSpot

گوگل از کمیت و کیفیت لینک‌هایی مانند این به عنوان نشانه‌ای از اعتبار یک وب سایت استفاده می‌کند. منطق پشت آن این است که وب مسترها بیشتر به یک وب سایت محبوب و با کیفیت بالا ارجاع می‌دهند تا یک وب سایت متوسط.

اما توجه داشته باشید که به کیفیت لینک نیز اشاره کردم. این به این دلیل است که همه پیوندها یکسان نیستند. برخی از لینک‌های بی‌کیفیت می‌توانند بر رتبه سایت شما تأثیر منفی بگذارند.

صفحه سایت HubSpot

عوامل موثر در کیفیت لینک

لینک‌هایی با کیفیت پایین یا مشکوک – برای مثال، لینک‌هایی که آنها را عمداً ساخته‌اند تا گوگل را فریب دهند و یک سایت را معتبرتر معرفی کنند- ممکن است رتبه‌بندی شما را کاهش دهد.

به همین دلیل است که هنگام ساخت لینک، سئوکاران روی ساخت هیچ لینکی متمرکز نمی‌شوند! هدف آنها ایجاد بالاترین کیفیت ممکن برای مراجع است.

طبیعتاً درست مانند الگوریتم جستجو، ما نمی‌دانیم که چه عواملی کیفیت یک لینک را مشخص می‌کنند. با این حال در گذر زمان متخصصین سئو به برخی از مهم‌ترین آنها رسیده‌اند:

  • محبوبیت یک سایت لینک دهنده: هر لینک از دامنه‌ای که موتورهای جستجو آن را معتبر می‌دانند، طبیعتاً کیفیت بالایی خواهد داشت. به عبارت دیگر لینک‌ از وب‌سایت‌هایی که دارای لینک‌های باکیفیت هستند، نتایج بهتری را به همراه خواهند داشت.
  • ارتباط موضوعی: لینک‌هایی با موضوع مشابه موضوع شما نسبت به هر وب‌سایت نامرتبط دیگر دارای اعتبار بیشتری هستند.
  • اعتماد به یک دامنه: درست مانند محبوبیت، موتورهای جستجو نیز معتمد بودن یک وب سایت را ارزیابی می‌کنند. پیوندهایی که از سایت‌های معتبرتر می‌آیند همیشه روی رتبه‌بندی بهتر تأثیر می‌گذارند.
راهنمای کامل سئو در سال 2024

لینک سازی

در سئو فرآیند کسب بک لینک جدید را به عنوان لینک سازی می‌شناسیم. همانطور که بسیاری از سئوکاران اذعان دارند، این کار می‌تواند تا حدی چالش‌برانگیز باشد. (چالشی‌ترین بخش از راهنمای کامل سئو)

برای لینک سازی خوب نیاز به خلاقیت، تفکر استراتژیک و صبر دارید. برای ایجاد لینک‌های باکیفیت، باید یک استراتژی لینک سازی ایجاد کنید. این اصلا کار ساده‌ای نیست!

به خاطر داشته باشید لینک‌های شما باید معیارهای کیفی مختلفی داشته باشند. علاوه بر آن، برای موتورهای جستجو مشخص نیست که شما این لینک‌ها را صرفاً برای بک لینک ساخته‌اید یا نه. حواستان باشد!

در ادامه استراتژی‌هایی برای انجام این کار می‌بینیم:

  • لینک‌های ویرایشی و ارگانیک: این بک لینک‌ها از وب سایت‌هایی می‌آیند که خودشان به محتوای شما ارجاع می‌دهند.
  • کمک رسانی: در این استراتژی، شما با وب سایت‌های دیگر برای تبادل لینک ارتباط می‌گیرید. این کار را می‌توانید روش‌های مختلف انجام دهید. می‌توانید یک محتوای فوق‌العاده ایجاد کنید و به آن‌ها ایمیل بزنید و محتوای خود را معرفی کنید. اگر آن هم این محتوا را ارزشمند بدانند، به آن ارجاع خواهند داد. همچنین می‌توانید پیشنهاد دهید که کجا می‌توانند به آن لینک دهند.
  • پست مهمان: پست‌های مهمان مقالات وبلاگی هستند که در وب‌سایت‌های شخص ثالث منتشر می‌کنید. در عوض آن شرکت‌ها هم اغلب اجازه می‌دهند یک یا دو لینک به سایت شما در بیوگرافی محتوا و نویسنده بگذارند.
  • پیوندهای نمایه (پروفایل): بسیاری از وب سایت‌ها فرصتی برای ایجاد پیوند به شما می‌دهند. از جمله این موارد پروفایل‌های آنلاین است. اغلب در هنگام ساخت چنین پروفایلی، می‌توانید وب سایت خود را نیز در آن معرفی کنید. همه چنین پیوندهایی الزاماً اعتبار خیلی زیادی ندارند، اما موارد معتبر هم همیشه موجودند. با توجه به سهولت ایجاد آنها ارزش امتحان کردن را دارند.
  • تجزیه و تحلیل رقبا: در نهایت، بسیاری از سئوکارها به طور مرتب بک لینک‌های رقبای خود را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا آن مواردی را که می‌توانند برای سایت خود بکار گیرند، شناسایی کنند.

اگر هنوز هم همراه ما هستید، فکر کنم دیگر متوجه شده باشید که چه چیزی مسئول موفقیت سایت شما در موتورهای جستجو است.

گام بعدی پس این است که بفهمید آیا همه این تلاش‌ها جواب می‌دهد یا نه؟

چگونه نتایج سئو را نظارت و پیگیری کنیم؟

راه اندازی فنی، محتوا و لینک‌ها برای ورود یک وب سایت به نتایج جستجو بسیار مهم هستند. نظارت بر همه این تلاش‌های انجام شده به بهبود بیشتر استراتژی شما کمک می‌کند.

سنجش موفقیت سئو به معنای پیگیری داده‌های مرتبط با ترافیک، تعامل و پیوندها است. اگر چه اکثر شرکت‌ها مجموعه‌ای از KPIهای سئو (شاخص‌های کلیدی عملکرد) خود را دارند، بد نیست اینجا به برخی از رایج‌ترین آنها اشاره کنیم:

  • رشد ترافیک ارگانیک
  • رتبه بندی کلمات کلیدی (تقسیم به عبارات دارای برند و بدون برند)
  • تبدیل از ترافیک ارگانیک
  • میانگین زمان سپری شده در صفحه و نرخ پرش
  • صفحات فرود (لندینگ پیج) برتر که ترافیک ارگانیک جذب می‌کنند
  • تعداد صفحات ایندکس شده
  • رشد لینک‌ها (از جمله لینک‌های جدید و گم شده)
راهنمای کامل سئو در سال 2024

سئو محلی

تا به اینجای کار، تمرکز کلی ما بر کسب رتبه سایت در نتایج جستجو بوده است. با این حال اگر یک کسب‌وکار محلی دارید، گوگل به شما این امکان را می‌دهد که آن را در دیدرس مشتریان بالقوه در حوالی خود قرار دهید. برای این کار ما از سئو محلی استفاده می‌کنیم. و خوب ثابت شده که واقعاً ارزشش را دارد.

46% از جستجوهای گوگل مربوط به مشاغل محلی است. این افراد به دنبال پیشنهاد فروشندگان مختلف و حتی آدرس‌ فروشگاه‌های خاص می‌گردند.

87% از مصرف کنندگان از گوگل برای تحقیق در مورد مشاغل محلی استفاده می‌کنند. آنها هم به دنبال پیشنهاد فروشندگان مختلف و حتی آدرس‌ فروشگاه‌های خاص می‌گردند.

اما صبر کنید، آیا سئوی محلی با آنچه که ما همیشه در مورد آن صحبت می‌کردیم متفاوت است؟ بله و نه!

موتورهای جستجو از اصول مشابهی برای رتبه بندی محلی و جهانی پیروی می‌کنند. اما با توجه به اینکه آنها به یک سایت برای نتایج خاص و مبتنی بر مکان موقعیت می‌دهند، باید برخی دیگر از عوامل رتبه بندی را نیز تجزیه و تحلیل کنند.

حتی نتایج جستجوی محلی نیز متفاوت به نظر می‌رسند:

  • این نتایج فقط برای جستجوهایی با هدف محلی ظاهر می‌شوند (به عنوان مثال «رستوران نزدیک من» یا زمانی که شخصی مکان را به وضوح تعریف کرده است.)
  • حاوی نتایج خاص برای یک مکان مرتبط هستند.
  • بر ارائه اطلاعات خاصی به کاربران تمرکز می‌کنند که برای یافتن آن نیازی به رفتن به جای دیگری ندارند.
  • عمدتاً کاربران گوشی‌های هوشمند را هدف قرار می‌دهند زیرا جستجوهای محلی بیشتر در دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شوند.

به عنوان مثال، بسته محلی یعنی برجسته‌ترین عنصر نتایج محلی، تقریباً تمام اطلاعاتی را که یک فرد برای انتخاب یک کسب‌و‌کار به آن نیاز دارد را شامل می‌شود. در اینجا نتایج محلی گوگل برای عبارت «بهترین رستوران مشهد» با محوریت شاندیز نمایش داده شده است:

لوکال سئو

توجه داشته باشید که این نتایج هیچ پیوندی به هیچ محتوایی ندارند. در عوض فهرستی از رستوران‌های منطقه، نقشه‌ای برای نشان دادن مکان‌هایشان و اطلاعات اضافی درباره هر کدام را شامل می‌شوند:

  • نام کسب و کار
  • شرح
  • تصویر
  • ساعات کار
  • نظرات ستاره‌دار
  • نشانی

اغلب، آنها همچنین شامل شماره تلفن یا آدرس وب سایت آن کسب‌وکار هم می‌شوند.

تمام این اطلاعات در کنار هم به مشتریان کمک می‌کند تا کسب‌وکار مورد نظر خود را انتخاب کنند. اما به گوگل هم این توانایی را می‌دهد که نحوه رتبه بندی آن را مشخص کند.

عوامل موثر بر رتبه بندی جستجوی محلی

در تجزیه و تحلیل وب سایت‌های محلی، گوگل به نزدیکی مکان جستجوگر نگاه می‌کند. با افزایش جستجوهای محلی حاوی عبارت «نزدیک من»، منطقی است که گوگل سعی کند ابتدا نزدیکترین مشاغل را معرفی کند.

کلمات کلیدی برای سئوی محلی نیز ضروری هستند. با این حال یکی دیگر از عناصر بهینه‌سازی داخلی، وجود نام، آدرس و شماره تلفن یک شرکت است. در سئوی محلی از آن به عنوان NAP یاد می‌کنیم.

وجود این موارد هم منطقی است؛ زیرا موتور جستجو به راهی برای ارزیابی موقعیت شرکت نیاز دارد.

گوگل اعتبار در جستجوی محلی را تنها با لینک‌ها ارزیابی نمی‌کند. بررسی‌ها و نقل‌قول‌ها (ارجاع آدرس یک کسب‌وکار یا شماره تلفن آنلاین) نیز به بهبود اعتبار و اقتدار کمک می‌کند.

در نهایت اطلاعاتی که یک کسب‌وکار در «Google My Business» (پلتفرم موتور جستجو برای مدیریت فهرست‌های کسب‌وکار محلی) گنجانده است، نقش مهمی در رتبه‌بندی آن دارد.

موارد فوق فقط بخش کوچکی از همه چیزی است که باید بدانید. اما اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان در جستجوی محلی رتبه خوبی داشته باشد، هر یک از این موارد باید به درستی عمل کنند.

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید چیست؟

آخرین چیزی که در مورد سئو می‌خواهم با آن اشاره کنم، موردی است که امیدوارم هرگز وسوسه نشوید از آن استفاده کنید. حرفم جدی است!

اگر چه ممکن است این روش جذابیت خود را داشته باشد، استفاده از سئو کلاه سیاه معمولاً به یک جریمه در لیست جستجو ختم می‌شود.

هدف از سئو کلاه سیاه دستکاری الگوریتم‌های موتورهای جستجو با استفاده از استراتژی‌هایی بر خلاف دستورالعمل‌های موتور جستجو است. رایج‌ترین تکنیک‌های کلاه سیاه عبارتند از: استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی، پنهان کاری (پنهان کردن کلمات کلیدی در کد به گونه‌ای که کاربران آنها را نبینند، اما برای موتورهای جستجو قابل دیدن باشند) و خرید لینک.

اما اصلاً چرا کسی باید از سئو کلاه سیاه استفاده کند؟ شاید به این دلیل که اغلب اوقات، رتبه‌بندی یک سایت با پیروی از دستورالعمل‌های گوگل زمانبر است. در واقع خیلی هم زمانبر است!

استراتژی‌های کلاه سیاه به شما این امکان را می‌دهند که از پیچیدگی ایجاد لینک بکاهید. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی نیز به کاربران کمک می‌کند تا بدون نیاز به ایجاد محتوای بیشتر، در بسیاری از کلمات کلیدی برای یک صفحه رتبه بگیرند.

اما همانطور که گفتیم، افتادن در چنین دامی، اغلب منجر به حذف کامل یک سایت از نتایج جستجو می‌شود.

دلیلی که برای پرداختن به سئو کلاه سیاه داریم، این است که می‌خواهیم متوجه شوید که هیچ میانبری برای سئو وجود ندارد. حواستان به هر کسی که راهکارهای بیش از حد خوب پیشنهاد می‌کند، باشد!

آیا باید سئو را برون سپاری کنید یا اینکه خودتان انجامش دهید؟

چه خودتان روی سئو کار کنید یا آن را به طور کامل برون سپاری کنید، این تصمیم باید با دانش و آگاهی هر چه بیشتر گرفته شود.

خودتان روی سئو کار کنید

با خودتان صادق باشید – آیا به یادگیری سئو علاقه دارید؟ آیا برای یادگیری اصول اولیه وقت دارید؟ اگر وب سایت خود را دوباره طراحی کنید و به طور تصادفی چندین صفحه را از فهرست خارج کنید، افرادی وجود دارند که به شما کمک کنند؟ اگر پاسخ هر کدام از این سوالات «نه» است، شاید بهتر باشد خودتان مسئولیت سئو را به عهده نگیرید. سئو یک فرایند طولانی است و درست مانند یک عضله، برای دیدن نتایج باید به طور مداوم روی آن کار کنید. این امر مستلزم تعهد بسیار است. اگر شک دارید نتوانید از پسش برآیید، به سراغ جایگزین آن بروید: واگذاری کار.

با این حال یادگیری این مهارت و تبدیل شدن به یک متخصص سئو باعث می‌شود که به خوبی از پس تولید محتوا هم برآیید؛ زیرا دقیقاً می‌دانید چه چیزی مهم‌تر است. طیف گسترده‌ای از ابزارهای سئو وجود دارد که در این فرآیند به شما کمک می‌کنند.

امروزه چیزی حدود 50 درصد از نویسندگان محتوا نیز از ابزارهای سئوی هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت محتوا استفاده می‌کنند. همچنین 65 درصد از تحلیلگران وب می‌گویند که هوش مصنوعی به صفحات آنها در گرفتن رتبه بهتر در SERP کمک می‌کند. تولیدکنندگان محتوا نیز می‌گویند که ابزارهای هوش مصنوعی در کمک به آنها برای تنظیم محتوای خود با هدف جستجو (که بر دو عامل از چهار عامل مورد استفاده برای رتبه بندی صفحات اَنکِر تأثیر می‌گذارد) بسیار مؤثر هستند.

سئو را به یکی از اعضای تیم خود واگذار کنید

سئو را به یکی از اعضای تیم خود واگذار کنید!

اگر کاملاً مطمئن نیستید که خودتان می‌توانید سئو را انجام دهید یا نه، کار را به یکی از اعضای تیم خود محول کنید. اگر فردی دارید که به بازاریابی رشد، توسعه یا حتی طراحی وب علاقه‌مند است، این یک مهارت ارزشمند برای کمک به رشد شغلی او خواهد بود. همچنین در صورت داشتن بودجه می‌توانید از یک متخصص سئو تمام وقت استخدام کنید.

یک متخصص سئو می‌تواند به تیم بازاریابی، تیم توسعه و یا حتی تیم طراحی گزارش دهد. از آنجایی که سئو تقریباً تمام عملکردهای یک کسب‌و‌کار را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در عین حال مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از مهارت‌های مورد نیاز را در خود دارد، اگر بعداً سایر بخش‌ها نیاز به تغییر ساختار داشته باشند، این موقعیت در معرض تغییرات مکرر قرار نخواهد گرفت. شخصی که این کار را به او واگذار می‌کنید، بیشتر اوقات به لحاظ عملکرد کمک شایانی است؛ بنابراین در مدیریت او آزادی عمل خواهید داشت.

سئوی خود را به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ برون سپاری کنید!

هیچ علاقه‌ای به سئو ندارید، تیم‌تان هم سرش حسابی شلوغ است و بودجه کافی برای داشتن یک سئوکار تمام وقت را هم ندارید. چاره چیست؟ بهترین کار این است که سئو را به یک متخصص سئو معتبر برون سپاری کنید. چرا؟

اول اینکه یک مشاور سئو خوب در مورد ترافیک ارگانیک، مشتریان بالقوه و تبدیل‌ها برای کسب‌وکارهای مختلف اطلاعات خوبی دارد. این کار هر روز آنهاست، بنابراین نیازی به زمان برای یادگیری اصول اولیه نخواهند داشت. درست برعکس شما یا اعضای تیم‌تان!

دوم اینکه هزینه یک مشاور نسبت به استخدام یک سئوکار تمام وقت کمتر است. پس اگر نیاز به خدمات یا مشاوره سئو دارید با ما در تکنویک تماس بگیرید. ما شما را راهنمایی خواهیم کرد. همچنین می‌توانید پکیج‌های سئو ما را از اینجا ببینید.

منابع آموزش و یادگیری سئو

این راهنما تنها نقطه شروعی برای کشف سئو است. اما چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد.

اگر شما یا یکی از اعضای تیم‌تان بخواهد این مهارت را به دست بیاورد، منابع آموزشی آنلاین متعددی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید:

همچنین می‌توانید دانش سئو را از کارشناسان این حوزه و وبلاگ‌های آنها انتخاب کنید. موارد اشاره شده در زیر واقعاً ارزش خواندن دارند:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *