سئو خارجی چیست؟

زمان مطالعه: 11 دقیقه برای داشتن یک استراتژی موفق سئو باید توجه ویژه‌ای به سئو خارجی (off-page SEO) داشت؛ اما سئو خارجی که این همه از آن صحبت می‌شود واقعاً چیست و چرا اینقدر مورد توجه قرار گرفته است؟ پیش از هر چیز همان اول کار باید بگوییم که: هدف نهایی گوگل این است که وب سایت کاربران را

سئو خارجی چیست؟
زمان مطالعه: 11 دقیقه

برای داشتن یک استراتژی موفق سئو باید توجه ویژه‌ای به سئو خارجی (off-page SEO) داشت؛ اما سئو خارجی که این همه از آن صحبت می‌شود واقعاً چیست و چرا اینقدر مورد توجه قرار گرفته است؟

پیش از هر چیز همان اول کار باید بگوییم که: هدف نهایی گوگل این است که وب سایت کاربران را به بهترین و مرتبط‌ترین نتایج در صفحه اول ببرد.

اما گوگل چگونه می‌تواند این نتایج را شناسایی و رتبه بندی کند؟ اینجاست که سئو خارجی وارد میدان می‌شود. سئو خارجی یا آف پیج به اقداماتی گفته می‌شود که خارج از سایت صورت می‌گیرند و هدف آنها افزایش بازدید وب سایت توسط مخاطب تارگت از موتورهای جستجو (غالباً گوگل) است. در سئو خارجی ساختار سایت بی‌تغییر می‌ماند؛ اما سایت‌های دیگر به وب سایت شما لینک می‌دهند یا آن را تبلیغ می‌کنند.

پیشنها می‌کنیم قبل از اینکه این مطلب را مطالعه کنید مقاله سئو چیست را بخوانید.

در این مطلب به طور کامل به بررسی سئو خارجی می‌پردازیم. پس تا انتهای مطلب همراه تکنویک باشید.

در صورت تمایل درباره اطلاعات بیشتر در خصوص سئو تکنیکال و سئو داخلی کلیک کنید.

لینک‌سازی (Link Building) چیست؟

اگر در زمره افرادی قرار دارید که تصور می‌کنید صرفاً تولید محتوای خوب و سئو شده کمک می‌کند به رتبه‌های بالای گوگل برسید، باید بگوییم اشتباه می‌کنید! درست است که این موارد همه لازم هستند اما برای کسب رتبه و اعتبار درست نیاز به لینک‌سازی دارید.

از دید گوگل محتوای منحصر‌به‌فرد و لینک‌سازی دو ستون مهم سئو هستند. به عبارتی دیگر سایت‌های معتبر به سایت‌های مشابه خود لینک می‌دهند و برعکس!

لینک‌سازی در حقیقت همان فرایند گرفتن هایپرلینک از سایت‌های دیگر برای وب سایت خودمان است. هایپرلینک‌ها (یا همان لینک‌ها) ابزارهایی هستند که به کاربران کمک می‌کنند میان صفحات اینترنتی در حرکت باشند. روش‌های زیادی برای لینک سازی وجود دارد و هر کدام به نوعی انجام می‌شوند. اما تقریباً همه متخصصین سئو بر سر این قضیه توافق دارند که لینک سازی خارجی، مشکل‌ترین بخش سئو است.

لینک سازی اگر به صورت پیوسته انجام شود، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر دیده شدن کسب و کار شما می‌گذارد. چند فایده لینک سازی را در ادامه می‌بینیم:

  • استفاده حداکثری از ظرفیت موتورهای جستجو
  • کمک به مدیران وب سایت‌ها برای رشد دادن سایت‌های تازه‌کار
  • افزایش اعتبار برند با لینک سازی در سایت‌های معتبر و خوشنام
  • در نهایت افزایش ترافیک ارگانیک و شناساندن برند به مخاطبین
انواع لینک

انواع لینک

کلمه لینک برای ما واژه واقعاً آشنایی است و ممکن است تقریباً هر روز آن را بشنویم. معنای لغوی لینک ارتباط دادن و وصل کردن است. این واژه در ابتدا Hyperlink بوده که ما به اختصار لینک می‌خوانیم.

هر صفحه وب سایت خودش یک لینک دارد و درون آن لینک‌های دیگری هم قرار دارد. به کمک لینک‌ها می‌توانیم میان اطلاعات مختلف در دنیای وسیع وب سفر کنیم.

لینک‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع کاربردشان دسته بندی می‌شوند. برویم ببینیم این دسته بندی‌ها به چه صورت است!

  1. فالو (Follow)

هر لینک در حالت عادی یک لینک فالو است. به این لینک‌ها Dofollow هم می‌گویند. این لینک‌ها اغلب توسط موتورهای جستجو استفاده می‌شوند و به آنها می‌فهمانند سایت مبدا، وب سایت مقصد را قبول دارد و تایید می‌کند. پس این احتمال وجود دارد که سایت مقصد، رتبه بهتری در صفحه جستجوی گوگل بگیرد. ساختار لینک فالو به صورت زیر است:

<a href=”(آدرس مقصد)” rel=”follow” >(انکرتکست)</a>

به این نکته توجه کنید که همه لینک‌ها follow هستند حتی اگر در قسمت rel مشخص نشده باشد.

  1. نوفالو (Nofollow)

این لینک‌ها، لینک‌هایی هستند که با گرفتن خاصیت Nofollow دیگر توسط موتورهای جستجو، سرچ نمی‌شوند. در نتیجه تاثیر خیلی زیادی بر نتایج رتبه بندی موتورهای جستجو ندارند.

پیدایش این نوع لینک‌ها به اوایل سال 2005 میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی که موتورهای جستجو به این نتیجه رسیدند برای جلوگیری از بهم ریختگی رتبه بندی‌ها، نوع جدیدی از لینک را ابداع کنند.

صبر مهم‌ترین ویژگی‌ اخلاقی یک متخصص سئو است. اما برخی به ‌جای اینکه کیفیت را انتخاب کنند، به سراغ کمیت می‌روند و دوست دارند در کوتاه‌ترین زمان به رتبه 1 گوگل برسند. به همین دلیل به سراغ انواع روش‌های لینک‌سازی که از دید گوگل طبیعی نبود، رفتند؛ لینک‌سازی در قسمت نظرات، پروفایل فروم‌ها، ساخت بلاگ رایگان و موارد دیگر.

در واقع لینک‌های Nofollow معرفی شدند تا با اسپمرها مبارزه کنند. با قرار گرفتن این ویژگی در لینک‌ها، ربات‌های گوگل دیگر آنها را بررسی نمی‌کنند و عملاً ارزش و اعتباری به صفحه هدف داده نمی‌شود. ساختار این لینک‌ها به شکل زیر است:

<a href=”(آدرس مقصد)” rel=”nofollow” >(انکرتکست)</a>

  1. تولید شده توسط کاربر (User Generated Content)

در گذر زمان دیگر Nofollow بودن لینک‌ها هم کفایت نمی‌کرد؛ در نتیجه برای رتبه بندی بهتر نتایج، موتورهای جستجو دو نوع لینک Nofollow جدید دیگر یعنی UGC و Sponsored را معرفی کردند.

 User Generated Content لینک‌هایی هستند که توسط کاربران یک وب سایت ایجاد شده‌اند، نه مدیر آن سایت.

کاربرد این لینک‌ها بیشتر در بخش کامنت‌های کاربران است. در نتیجه برنامه نویسان و توسعه دهندگان آن وب سایت باید کاری کنند که لینک‌های بخش کامنت‌ها از نوع UGC باشند.

ساختار این نوع لینک‌ها به شکل زیر است:

<a href=”(آدرس مقصد)” rel=”ugc” >(انکرتکست)</a>

  1. لینک اسپانسر شده (Sponsored)

لینک‌های اسپانسر شده همان طور که از نامشان برمی‌آید، لینک‌های تبلیغاتی هستند که بابت آنها پول پرداخت شده است. با قرار دادن این خاصیت در داخل یک لینک، به موتورهای جستجو می‌فهمانیم این لینک‌ها تبلیغاتی هستند و باید به این موضوع در رتبه بندی نتایج خود توجه کنند.

ساختار کلی لینک‌های اسپانسر شده به صورت زیر است:

<a href=”(آدرس مقصد)” rel=”sponsored” >(انکرتکست)</a>

  1. لینک طبیعی

با توجه به روند الگوریتم‌های جدید گوگل، لینک سازی کاری سخت و دشوار شده است. لینک سازی طبیعی هم یعنی اینکه لینک‌هایی که در سایت‌تان قرار می‌دهید، برای گوگل شک ایجاد نکند.

بک لینک طبیعی، بک لینکی است که بدون دخالت صاحب سایت میهمان، در سایت میزبان به آن سایت لینک داده شود. به روش‌های مختلفی می‌توان اینگونه بک لینک‌ها را در سایت‌ها درج کرد: رفرنس به سایت‌های منبع، دایرکتوری و … .

این نوع فرآیند دریافت بک لینک معمولاً بسیار زمانبر و  در برخی حوزه‌ها تقریبا غیرممکن است. اما با دانستن تکنیک‌های مورد نیاز و اندکی صبر، این روش نتایج بسیار خوبی برای ما خواهد داشت.

  1. لینک ساخته شده

بک لینک‌های غیرطبیعی آن بک لینک‌هایی هستند که با دستکاری رتبه سایت‌ها در گوگل ایجاد می‌شوند. لینک‌هایی که برای سایت خود می‌خریم یا لینک‌هایی که اسپمرها می‌سازند، نمونه‌هایی از بک لینک‌های غیرطبیعی هستند.

چک لیست سئو خارجی

تا به اینجای کار در مورد ماهیت سئو خارجی صحبت کردیم و به انواع لینک‌ها اشاره کردیم. اما چه مراحلی برای انجام سئو خارجی وجود دارد؟ در ادامه می‌خواهیم یک چک لیست کامل از سئو خارجی و موارد مهم آن ارائه کنیم. برویم نگاهی به آن بیندازیم!

  1. لینک سازی

نبض استراتژی سئو خارجی لینک سازی است. پس باید تمرکزتان بر دریافت لینک‌های خارجی (بک لینک‌ها) باکیفیت باشد. گوگل به تعداد و کیفیت بک لینک‌های دریافتی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. شاید دریافت بک لینک خوب دشوارترین قسمت چک لیست سئو خارجی باشد، اما به هر نحو باید بتوانید آن را مدیریت کنید. چرا که به بهبود رتبه سایت در SERP کمک شایانی می‌کند.

با این حال برای لینک سازی خارجی باید کاملاً محتاطانه عمل کنید. همواره تاکید ما بر روش‌های کلاه سفید است اما خوب با در نظر گرفتن تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت زمان، گاهی مجبور می‌شویم به این روش‌ها رو کنیم. ترکیبی از هر دو روش یعنی سئو کلاه خاکستری می‌تواند ان نتیجه دلخواه ما را داشته باشد.

بازاریابی محتوا
  1. بازاریابی محتوا

در بازاریابی محتوا، یک کسب و کار یا برند تلاش می‌کند با انتشار مطالب آموزنده، مفید، سرگرم یا آگاه کننده به مخاطبین خود کمک کند. اما نتیجه این کار چیست؟

نتیجه همه این تلاش‌ها تغییر رفتار مخاطبین به نحوی است که در نهایت منجر به خرید می‌شود.

در اصل ما کسی را به خرید اجبار نمی‌کنیم؛ بلکه کمکشان می‌کنیم بهترین تصمیم را بگیرند و شاید بهترین تصمیم آنها، خرید از ما باشد!

موسسه Content Marketing Institute تعریف بسیار خوبی از بازاریابی محتوا ارائه داده است:

« بازاریابی محتوایی یک رویکرد استراتژیک بازاریابی با هدف ایجاد محتوای ارزشمند، مفید و مرتبط برای جذب و حفظ مشتریان است. در نهایت همه این اقدامات باید منجر به تبدیل مخاطب به خریدار شود».

در ادامه به برخی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی محتوا اشاره می‌کنیم.

  • محتوای PR

روابط عمومی (Public Relations) یا PR  به فرایند ارتباطی استراتژیکی گفته می‌شود که شرکت‌ها، افراد و سازمان‌ها برای ایجاد روابط سودمند با یکدیگر از آن بهره می‌برند.

سئو و روابط عمومی (PR) همواره با یکدیگر در ارتباط مستقیم بوده و هستند.  در حقیقت محتوای PR محتوایی است که متناسب با زمان بوده و جامعه کاربری مورد نظر را هدف قرار دهد. در این‌گونه محتوا باید از فایل‌های چندرسانه‌ای مثل تصویر، ویدیو، فایل صوتی و … هم استفاده شود تا جذابیت بیشتری برای مخاطبین داشته باشد.

سوشال مدیا

  • سوشال مدیا

شکی نیست که شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر سئو سایت شما دارند. چیزی که ممکن است قدری ابهام برانگیز باشد،  شدت و میزان تاثیر سیگنال‌های این شبکه‌ها بر رتبه سایت است.

اما شبکه‌های اجتماعی چگونه به افزایش بازدید و سئو سایت کمک می‌کنند؟

از آنجا که در بعضی از شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام امکان درج لینک وجود دارد، با لینک دادن به سایت خود می‌توانید به یک ترافیک ارگانیک خوب و بهبود سئو خارجی برسید. این‌گونه دیگر به یک پلتفرم (سایت) محدود نیستید تا خدمات و محصولات خود را تبلیغ کنید. انتشار محتوای منحصر به شبکه‌های اجتماعی و جذب مخاطب یعنی استفاده از یک ابزار رایگان و فوق‌العاده برای بهبود سئو خارجی!

جالب است بدانید اگر شبکه‌های اجتماعی بازدید خوبی بگیرند، می‌توانند در کنار سایت شما و صفحه جستجوی گوگل ظاهر شوند.

  • ریپورتاژ آگهی

ریپورتاژ آگهی یک مقاله است که به هدف تبلیغات نوشته می‌شود و در متن آن لینک‌های سایت خود را درج می‌کنیم. ریپورتاژ آگهی در یک سایت دیگر به عنوان میزبان منتشر می‌شود و مقاله ما نقش میهمان را دارد. از آنجا که بک لینک‌های ریپورتاژ آگهی از نوع لینک درون متنی هستند، روی رتبه سایت تاثیر بسیار دارند. در واقع ریپورتاژ به شما کمک می‌کند چندین بک لینک دائمی از سایت‌های معتبر دریافت کنید و گوگل هم شما را به عنوان یک سایت معتبر و خوشنام می‌شناسد.

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

این مرحله شاید از بقیه مراحل چک لیست سئو خارجی ساده‌تر باشد. در این روش هر کسب و کار، افرادی را پیدا می‌کند که بر تصمیم و رفتار مشتریانش برای خرید تاثیر بگذارند.

به کمک این افراد که اصطلاحاً اینفلوئنسر نام دارند، هر کسب و کار می‌تواند اطلاعات محصولات و خودمات خود را به مخاطبین واقعیش عرضه کند. در واقع، از دید آن کسب و کار اینفلوئنسر مشتری نیست؛ بلکه کسی است که برای آن برند و محصولاتش محتوا تولید کرده و آن را به طور مستقیم به مخاطبان توصیه می‌کند.

  • پست مهمان

یکی از موثرترین تکنیک‌های لینک سازی پست مهمان (Guest Blogging) است.

در روش درست پستی را که به ‌عنوان نویسنده مهمان نوشته‌اید را در سایت‌های معتبر و مرتبط با حوزه کاری خودتان منتشر می‌کنید.

سعی کنید پست‌های مهمان را برای وب سایت‌هایی بنویسید که قادرند ترافیک مرتبط به وب سایت شما بفرستند. اما خوب نکته مهم همینجاست؛ اینکه بتوانید چنین وب سایت معتبر و مرتبطی برای انتشار مطلبتان پیدا کنید.

پادکست

  • پادکست

تولید پادکست‌های باکیفیت با محوریت محتوای مرتبط یا حتی شرکت در پادکست یک وب سایت مرتبط، راه بسیار خوبی برای بهبود سئو خارجی شماست. پادکست‌ها در دهه اخیر به محبوبیت و مقبولیت خوبی رسیده‌اند و طرفداران زیادی دارند.

فرض کنید یک مقاله طولانی در سایت‌تان نوشته‌اید و مخاطب شما فرصت یا حوصله کافی برای مطالعه آن را ندارد. اگر موضوع مقاله به قدر کافی برایش جذاب باشد، خلاصه آن را به صورت پادکست دانلود کرده و گوش می‌کند. حتی اگر خیلی خوشش بیاید آن به اشتراک می‌گذارد و به مقاله شما هم لینک می‌دهد. با یک تیر دو نشان زده‌اید! عالی نیست؟

  • فروم‌ها و انجمن‌ها

یکی از جاهایی که می‌توانید در آن بک لینک‌های خوبی بگیرید فروم‌ها و انجمن‌ها هستند. همین کار هم نیاز به تخصص و تحلیل کامل این فروم‌ها دارد.

روش کار به این صورت است که شما می‌خواهید روی یک کلمه کلیدی خاص از فروم‌های مرتبط لینک بگیرید. از میان فروم‌های موجود در گوگل در یکی ثبت نام می‌کنید. حالا یک نظر با ذکر همان کلمه کلیدی می‌نویسید و آن را به سایت مورد نظر لینک می‌کنید. معمولاً مدیران فروم این گونه کامنت‌ها را تایید نمی‌کنند؛ اما خوب است بدانید بک لینک فروم برای سئو خوب است.

  • سندیکای محتوا

سندیکای محتوا در اصل به فرایند انتشار محتوای وب سایت در پلتفرم‌های دیگر و به هدف جذب مخاطب بیشتر اشاره دارد. با این روش نشر محتوا می‌توانید دسترسی به تمامی محتواهای خود را آسان‌تر کنید. اما دلیل اصلی استفاده از سندیکای محتوا، انتخاب پلتفرم‌هایی است که شما را با مشتریان احتمالی محصولات یا خدمات خود آشنا می‌کند.

در صورت وجود یک پلتفرم خوب برای سندیکای محتوا و مخاطبان، هر کسب و کاری می‌تواند به سراغ آن برود. با این حال کسب و کارهای خلاق و ایده پرداز در این عرصه جای پیشرفت بهتری دارند.

گوگل مپ

  1. سئوی لوکال یا محلی (GMB)

این روزها سئو لوکال یا محلی را به عنوان یک روش کارآمد برای رشد کسب و کارهای محلی با جامعه آماری کوچک می‌شناسند. بیایید با یک مثال آن را بهتر توضیح دهیم:

فرض کنید یک رستوران غذاهای سنتی در مشهد دارید. مشتریان احتمالی یا جامعه آماری مورد نظر شما مردم شهر مشهد هستند. پس حتماً می‌خواهید وقتی کسی در گوگل «رستوران سنتی مشهد» را سرچ کرد شما در صفحه اول باشید. اگر از تکنیک‌های سئو لوکال مطلع باشید، خیلی زود خود را به صفحه اول گوگل می‌رسانید و شانس کلیک گرفتن خود را افزایش می‌دهید.

این روزها اغلب کاربران از جستجو محلی برای پیدا کردن محصولات و خدمات مورد نظر خود استفاده می‌کنند. یعنی سعی می‌کنند عبارت‌های جستجو خود را محدودتر کنند؛ پس خیلی مهم است که سایت شما در صفحه اول این نوع جستجو بیاید.

سئو محلی مهم است چرا که چیزی حدود 40 تا 64% کاربران از جستجوی لوکال در گوگل استفاده می‌کنند. همچنین نرخ تبدیل کاربر به مشتری در لوکال سئو و بازگشت سرمایه بیشتر و سریع‌تر است.

  1. برندسازی

کافی است یک برند معتبر و نام‌دار ساخته باشید. دیگر تبدیل به سوگلی گوگل می‌شوید!

سایت‌هایی با پایین‌ترین سطح سئو داخلی و بک لینک اما یک برند نام آشنا می‌توانند در صفحه اول گوگل به خوبی بدرخشند. در واقع گوگل بهشت سایت‌های برند است!

اما این قضیه در مورد سایت‌های گمنام‌تر قدری تفاوت دارد. این سایت‌ها برای رسیدن به رتبه خوب باید خیلی روی محتوا مانور بدهند و به تکنیک‌های مجرمانه سئو متوسل نشوند. همین امر نشان می‌دهد گوگل تا چه حد سرسپرده برندها و نام‌های معروف است.

دلیل این علاقه و سرسپردگی این است که گوگل وظیفه خود را پاسخگویی به سوالات جستجو شده می‌داند و بهترین جواب‌ها اصولاً نزد برندهاست. در واقع علت علاقه گوگل، همان علاقه کاربران به برندها است. پس بودجه و زمان مناسبی برای برندسازی خود کنار بگذارید.

نظرات

  1. نظرات یا review

در هر وب سایتی در پایین بخش مقاله یا توضیحات هر محصول، قسمتی برای ارسال نظرات در نظر گرفته شده است. در این قسمت عموماً مخاطبین آن مقاله یا کسانی که آن محصول را خریده یا استفاده کرده‌اند، نظری در مورد آن ارسال می‌کنند. این نظرات عموماً پس از بررسی به تایید مدیر رسیده و در سایت منتشر می‌شوند.

آنچه این نظرات را مهم می‌کند صحت اطلاعات درج شده در آنهاست. اگر واقعاً به مخاطب خود اهمیت بدهید، سعی می‌کنید تمامی نظرات (چه خوب چه بد) در سایت نمایش داده شود.

گاهی پیش می‌آید در بخش نظرات یک سایت دیگر، به سایت شما هم اشاره شود. چه چیزی بهتر از این برای سئو خارجی شما؟ البته اگر نظر مثبتی باشد!

  1. سوشال سیگنال

سوشال سیگنال (Social Signal) یا سیگنال‌های دریافتی گوگل از شبکه‌های اجتماعی، لایک‌ها، بازنشرها و به طور کلی بازدیدهایی است که پست‌های یک وب سایت در شبکه‌های اجتماعی همان سایت دریافت می‌کنند. پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و … هستند.

چیزی که برای گوگل واقعا اهمیت دارد، تعامل کاربران با محتوای مربوط به وب سایت شما در شبکه‌های اجتماعی است. پس آن وب سایت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت خوبی دارند و محتوای منحصربه‌فرد تولید می‌کنند، از دید گوگل جایگاه بهتری در صفحه جستجو می‌گیرند. از این رو می‌توان گفت سوشال سیگنال تاثیر شگرفی بر سئو خارجی شما دارد.

تاثیر سئوی خارجی بر رتبه گرفتن

تاثیر سئوی خارجی بر رتبه گرفتن

تا به اینجای مقاله در مورد سئو خارجی و موارد موجود در چک لیست آن صحبت کردیم. اما چرا سئو خارجی تا به این حد مهم است؟ مگر چقدر بر گرفتن رتبه تاثیر دارد؟

مسلم است که می‌دانید برای چه به سراغ سئو می‌رویم و سئو سایت چرا اینقدر برایمان مهم است. رسیدن به یک رتبه خوب در سئو باعث می‌شود سایت ما اعتبار بگیرد و موتورهای جستجو آن را ارزشمند بدانند. نتیجه این همه توجه قرار گرفتن سایت ما در نتایج صفحه اول گوگل خواهد بود.

وقتی سایتی به SERP وارد می‌شود، قطعاً توسط کاربران بسیاری دیده می‌شود. بدیهی است که ترافیک ارگانیک و طبیعی سایت هم بیشتر شده و تعداد مشتریان بالقوه نیز افزایش می‌یابد.

عواملی وجود دارند که بر سئو خارجی سایت شما تاثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند شما به رتبه‌های نخست گوگل برسید. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • تعداد سایت‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند.
  • تعداد، رتبه و مرتبط بودن صفحاتی که به سایت شما لینک داده‌اند.
  • تعداد لینک‌های فالو و نوفالو
  • تنوع لینک‌ها
  • انکرتکست لینک‌ها

امیدواریم مطلب فوق به شما در شناخت سئو خارجی کمک کرده باشد. برای دریافت خدمات سئو و مشاوره سئو می‌توانید با کارشناسان ما در تکنویک در تماس باشید. پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

منابع: 

دانش و تجربه متخصصین تکنویک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *