چطور دامنه سایت را انتخاب کنیم؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه دامنه چیزی بیش از یک URL است که افراد از آن برای یافتن شما در فضای اینترنت استفاده کنند. دامنه، نحوه بیان هویت و ساختن یک برند است. البته هنگام انتخاب نام دامنه مناسب، موارد زیادی باید در نظر گرفته شود. مواردی مثل: چه حسی به مشتری با شنیدن دامنه شما دست می‌دهد؟ آیا نام

چطور دامنه سایت را انتخاب کنیم؟
زمان مطالعه: 9 دقیقه

دامنه چیزی بیش از یک URL است که افراد از آن برای یافتن شما در فضای اینترنت استفاده کنند. دامنه سایت، نحوه بیان هویت و ساختن یک برند است.

البته هنگام انتخاب نام دامنه سایت مناسب، موارد زیادی باید در نظر گرفته شود. مواردی مثل:

  • چه حسی به مشتری با شنیدن دامنه شما دست می‌دهد؟
  • آیا نام دامنه سایت شما تمام محصولات و خدماتی را که می‌فروشید پوشش می‌دهد؟
  • آیا باید کلمات کلیدی را برای سئو در دامنه سایت بگنجانید یا به سراغ یک دامنه قابل برند بروید؟

خوشبختانه با وجود اینکه دامنه‌ها اغلب مقرون‌به‌صرفه هستند و ثبت‌شان هم آسان است، برای یافتن یک دامنه مناسب لازم است کمی تلاش کنیم؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم این راهنما را برای شما آماده کنیم. پس همراه ما تا انتهای این مطلب بیایید.

چگونه مناسب‌ترین دامنه را برای سایت خود انتخاب کنیم؟

در ادامه یک راست سر اصل مطلب می‌رویم و به مهم‌ترین نکات برای انتخاب بهترین دامنه برای سایت خود اشاره می‌کنیم.

  1. نام دامنه خود را کوتاه، قابل برند و به‌یادماندنی نگه دارید.

اگر خوش شانس باشید و از قبل یک برند تجاری دارید، قطعاً می‌خواهید همان را به عنوان دامنه سایت خود ثبت کنید. این کار باعث می‌شود افراد راحت‌تر شما را در فضای اینترنت پیدا کنند و کسب‌وکارتان را به وب‌سایت‌تان متصل کنند. در صورت امکان به دنبال com. باشید و از ir. نیز غافل نشوید!

صرف نظر از نامی که انتخاب می‌کنید، بسیار مهم است که کوتاه و مختصر باشد و به راحتی به خاطر سپرده شود.

هدف‌تان این باشد که:

  • نام دامنه سایت خود را زیر 15 کاراکتر نگه دارید.
  • از زبان و کلمات عامیانه بپرهیزید.
  • از کلماتی با نوشتار و معانی پیچیده دوری کنید.

برای مثال، یک فروشگاه آنلاین می‌تواند از theabcdefghijklmstore.com استفاده کند. اما آیا چیز نامناسبی اینجا می‌بینید؟ علاوه بر طولانی بودن دامنه سایت، گاهی این نام‌های انتخابی بسیار نامناسب هستند؛ انتخاب چنین اسامی، ظاهر برند شما را خراب می‌کند.

در عوض، این برند banimode.com را انتخاب کرده است. نام دامنه سایت کوتاه، شیرین و قابل تلفظی که مردم به خاطر خواهند آورد.

سایت banimode.com

 

برخی از برندها مانند Biko نیز با ایجاد ارتباط و حفظ وضوح نام دامنه، خلاقیت خود را نشان می‌دهند. نام دامنه ilovebiko.com خریداران را پس از ورود به صفحه در طرز فکر درستی قرار می‌دهد.

سایت Biko

ایده از آن شماست. مهم‌تر از همه، این است که نام دامنه سایت خود را ساده و قابل برند نگه دارید تا افراد بتوانند به سادگی شما را در اینترنت پیدا کنند.

  1. از خط فاصله و اعداد اجتناب کنید.

افراد همیشه اشتباهات تایپی دارند؛ در این مورد هیچ کاری از دست شما برنمی‌آید! اما می‌توانید با حذف خط تیره و اعداد، احتمال اشتباه تایپ دامنه خود را کاهش دهید. به عنوان مثال استفاده از 4 به جای for می‌تواند باعث سردرگمی افراد شود که هنگام جستجوی سایت شما چه چیزی تایپ کنند.

اجتناب از اعداد و خط تیره همچنین باعث می‌شود نام دامنه سایت شما برای موبایل هم مناسب باشد. هنگامی که URL را در گوشی تایپ می‌کنید، باید بین صفحه کلید الفبا و عددی جابه‌جا شوید؛ که فضای بیشتری برای اشتباهات تایپی، غلط املایی و سردرگمی باقی می‌گذارد.

حتی شاید از موارد زیر هم باید بپرهیزید:

  • ترکیب اعداد و کلمات: c00l-d0main.com
  • خط تیره: cool-domain.com
  • اختصارات: coolest-domain4u.com
  • حروف دوتاشده (مثل t در این مثال): com

یک استثنا در این دستورالعمل‌ها این است که نام تجاری شما شامل یک عدد باشد. به عنوان مثال برند فروش لباس 3sixteen از نام دامنه 3sixteen.com استفاده می‌کند. این نام در برندسازی، شبکه‌های اجتماعی و فروش محصولاتش همواره ثابت بوده است. بنابراین در این مورد، نام دامنه قابل شناسایی و برند شدن است و تعداد کمی از خریداران با دیدن این عدد در نام برند سردرگم شوند.البته همیشه استثناهایی برای این قاعده وجود دارد؛ اما اگر می‌توانید از موارد گفته شده اجتناب کنید و از همان ابتدا خود را در معرض ضرر قرار ندهید.

سایت 3sixteen.com
  1. دامنه‌های .com و .ir را حتماً داشته باشید.

وقتی نوبت به انتخاب پسوند دامنه سایت می‌رسد، بحث بر سر این است که کدام یک ترافیک بیشتری برای شما به ارمغان می‌آورد. پسوند .com معتبرترین پسوندی است که بیش از 78 درصد از کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند. بسیاری از گوشی‌های هوشمند دارای کلید .com هستند که تایپ نام دامنه شما را آسان‌تر می‌کند.

در کنار این دامنه، حتماً به دنبال .ir هم باشید. این روزها بنا به دلایل مختلف به این دامنه هم نیاز مبرمی داریم. پس حتماً تهیه آن را هم در برنامه خود بگذارید.

با این اوصاف، شاید مجبور شوید به co. یا net. هم قناعت کنید. برخی از دامنه‌های com. قیمت بالایی دارند. پس منطقی است که با به سراغ ir. یا موارد دیگر بروید. البته، پیش از همه چیز مطمئن شوید که قوانین کپی رایت را نقض نمی‌کنید؛ این خیلی بهتر از دردسرهای بعدش است!

  1. به دنبال دامنه‌های سطح بالای دیگری هم بگردید.

گاهی اوقات ممکن است نام دلخواه شما با پسوند com. در دسترس نباشد. اگر اینطور است، اصلاً نترسید. برویم به برخی از گزینه‌های موجود اشاره کنیم:

  • ir.

این دامنه برای همه سایت‌ها واجب است. حتماً این دامنه را هم برای سایت خود تهیه کنید.

  • co.ir.

این دامنه یک جایگزین جهانی برای com. برای همه زبان‌ها و فرهنگ‌ها است.

  • org.ir.

اگر یک کسب و کار ناسودآور دارید، org. به شما کمک می‌کند که به چشم بیایید.

اگر در کشور دیگری کالا می‌فروشید، سعی کنید TLD کد کشور را جستجو کنید. برای مثال، سوتا که تاجری از بمبئی است، از پسوند in. به جای com. استفاده می‌کند. نام دامنه مرتب و به یاد ماندنی است و بدون فکر کردن هم می‌توان آن را به خاطر آورد.

انتخاب دامنه
  1. در صورت امکان کلمات کلیدی سئو را هم در نام دامنه سایت خود بگنجانید.

سعی کنید از کلمات کلیدی در نام دامنه خود استفاده کنید، اما فقط در صورتی که منطقی باشد. یک کلمه کلیدی در دامنه سایت شما به موتورهای جستجو می‌گوید که وب سایت شما در مورد چیست. اگر تجربه کاربری خوب و محتوای باکیفیتی دارید، می‌توانید در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری کسب کنید.

شما باید خلاق باشید و کلمات کلیدی را با نام تجاری خود ترکیب کنید تا یک دامنه سایت متمایز داشته باشید. با چند کلمه کلیدی گسترده شروع کنید که نشان دهنده محصولات شما هستند، سپس نام شرکت خود را اضافه کنید.

به عنوان مثال اگر فروشنده پوشاک هستید، اصطلاح «پوشاک» می‌تواند به خوبی در نام دامنه سایت شما خود را نشان دهد. فرمول [نام تجاری] + [کلید کلیدی گسترده] = [نام دامنه] را امتحان کنید.

  • یکشنبه + پوشاک (apparel) = com
  • دایان + شمع‌ها = candles  com
  • Cosmik + masks = cosmikmasks.com

به یک یا دو کلمه کلیدی پایبند باشید. بیشتر از آن می‌تواند حس اسپم را به وجود آورد و مخاطبان را فراری دهد.

یک مثال عالی از این موضوع قهوه ریو است که یک برند قهوه در تهران است. این برند نام دامنه rio.coffee را انتخاب کرده که هم نام تجاری و هم کلمه کلیدی اصلی را پوشش می‌دهد و برای بازدیدکنندگان سایت به یاد ماندنی و مرتبط است.

وبسایت rio.coffee
  1. از یک تولید کننده نام دامنه سایت برای الهام گرفتن استفاده کنید.

درک می‌کنیم که این کار، کمی سخت است. اما همانطور که ابزارهایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا هشتگ‌ها و کلمات کلیدی خوب را پیدا کنید، ابزارهایی نیز وجود دارند که به شما در یافتن نام دامنه کمک می‌کنند.

می‌توانید برخی از کلیدواژه‌ها و کلمات مرتبط با برند خود را که از طریق نکات بالا به ذهنتان رسیده، بردارید و آنها را به یک تولیدکننده نام دامنه اضافه کنید. این ابزار از آن کلمات و کلمات مرتبط برای ایجاد فهرستی از نام‌های دامنه موجود استفاده می‌کند.

حتی اگر نام دامنه سایت را دقیقاً از تولید کننده انتخاب نکنید، می‌تواند به شما کمک کند نام دامنه ای پیدا کنید که برای کسب و کار شما مناسب باشد. برویم به بررسی بهترین تولیدکنندگان نام دامنه بپردازیم:

اگر یک کلمه دارید که مدام به آن باز می‌گردید، سعی کنید آن را در Wordoid تایپ کنید تا ایده‌های حاوی آن کلمه را به شما نشان دهد. Wordoid همچنین بر روی دامنه‌هایی که حدود 10 کاراکتر هستند تمرکز می‌کند؛ اگر چه اگر طولی در ذهن دارید می‌توانید محدودیت کاراکتری از 5 تا 15 تعیین کنید.

تولید کننده نام برند Looka می‌تواند ده‌ها نام تجاری را با ایده‌های مختلف ایجاد کند. این ابزار به ‌طور خودکار بررسی می‌کند که آیا نام‌های دامنه سایت و شبکه‌های اجتماعی در دسترس هستند یا خیر. اگر نیستند، به شما جایگزین می‌دهد. همچنین چند ایده لوگو هم به شما می‌دهد تا بتوانید وب سایت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن راه اندازی کنید.

قدیمی‌ترین تولیدکننده دامنه سایت در اینترنت، Nameboy یک منبع قابل اعتماد و محبوب برای یافتن نام دامنه اصلی است. یک یا دو کلمه کلیدی را وارد کنید و Nameboy لیستی از گزینه‌های منحصر به فرد را برای انتخاب به شما نشان می‌دهد. Nameboy همچنین دارای مولدهای خاصی برای نام‌ وبلاگ، نام‌ برندها و موارد مشابه است، که همگی می‌توانند با جستجوی شما برای نام دامنه دست به دست هم دهند.

  1. در مورد نام دامنه مورد نظر خود تحقیق کنید.

پس از انتخاب یک نام دامنه خوب، باید بررسی کنید که آیا آن دامنه قبلاً ثبت شده است یا نه. می توانید از ابزارهایی مثل Learn Domain Search برای مشاهده در دسترس بودن دامنه مد نظر خود استفاده کنید. راه متداول دیگر برای انجام این تحقیق از طریق جستجوی WHOIS است.

قبل از انتخاب نهایی یک نام دامنه، باید مطمئن شوید که هیچ کسب و کار دیگری از آن استفاده نمی‌کند. سه راه برای بررسی وجود دارد:

  • جستجوی علامت تجاری را انجام دهید. برای این کار می‌توانید از سایت‌ ir استفاده کنید و پایگاه داده علامت تجاری را جستجو کنید تا ببینید آیا کسی نام مشابهی را ثبت کرده یا نه.
  • شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید. برای بررسی در دسترس بودن نام خود، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و سایر کانال‌های مرتبط را جستجو کنید. هنگامی که به دنبال ساخت اکانت‌های خود هستید نیز روش به کارتان می‌آید.
  • در گوگل جستجو کنید. در آخر، نام مورد نظر خود را در گوگل تایپ کنید تا ببینید آیا کسی با برند شما کسب و کاری دارد یا نه.
اگر یک دامنه اشغال باشد چه کنیم؟

اگر یک دامنه اشغال باشد چه کنیم؟

گاهی اوقات آن دامنه فوق‌العاده‌ای که دنبال آن هستید قبلاً اشغال شده است. در این صورت چند گزینه وجود دارد:

  • سعی کنید آن را از صاحبش بخرید.

گاهی اوقات افراد دامنه‌های مختلف را می‌خرند تا در آینده به شرکت‌هایی مانند شما بفروشند. اگر شخصی از قبل مالک همان دامنه مورد نظر شما است، سعی کنید با مالک تماس بگیرید و یک پیشنهاد جذاب به او بدهید! جزئیات آنها را در پایگاه داده WHOIS بیابید و برای بحث در مورد خرید دامنه سایت با آنها تماس بگیرید.

همچنین می‌توانید با جستجوی نام آن برند در شبکه‌های اجتماعی و توجه به تعداد دفعات به‌روزرسانی سایت، تحقیقات بیشتری انجام دهید. اگر دامنه‌ای سال‌ها به‌روز نشده باشد، این احتمال وجود دارد که مالک مایل به فروش آن باشد.

  • به دنبال تنوع باشید.

در یک دنیای ایده‌آل به راحتی می‌توانید دامنه مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنید؛ اما گاهی اوقات کمی تغییر ضرری ندارد.

با ایجاد کمی تغییرات در دامنه مورد نظر خود، دامنه‌های دیگر بسازید. می‌توانید همه چیز را تغییر دهید و نسخه متفاوتی از برند خود ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر katysimons.com توسط یک نفر دیگر اشغال شده است، به جای آن katysimonsprints.com یا ksimonsillustrates.com را برای کسب و کار تصویرسازی خود امتحان کنید.

  • یک دامنه سطح بالای دیگر انتخاب کنید.

اگر نام دامنه شما در پسوند com. موجود نیست، سعی کنید به جای آن یک TLD متفاوت استفاده کنید. تا زمانی که دامنه فعلی com. دارای علامت تجاری یا در جایگاه مشابهی نباشد، می‌توانید با استفاده از .co، .shop، .biz یا سایر TLDهای قابل اعتماد ثبت نام کنید.

از دامنه خود به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنید

از دامنه سایت خود به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنید.

دامنه سایت شما فقط یک آدرس وب در مرورگر شخصی نیست. بلکه گسترش شرکت و برند شما است. دامنه نقش مهمی در نحوه ارائه برند شما به دنیای دیجیتال دارد؛ فرقی ندارد صاحب یک وبلاگ باشید یا صاحب یک فروشگاه اینترنتی.

نیازی نیست نام ر شما خیلی هم فوق‌العاده و بی‌نقص باشد. در عوض دامنه‌ای را انتخاب کنید که ساده و به یاد ماندنی بوده و به دهان بنشیند.

انتخاب دامنه خوب باعث می‌شود شما حرفه‌ای تر به نظر برسید و اعتبار خوبی نزد خریداران خود پیدا کنید؛ همه این موارد منجر به شناخته شدن و فروش بیشتر برای کسب و کار شما خواهد شد. قطعاً به پای گوگل نمی‌رسید اما با کمی شانس، دامنه سایت شما می‌تواند تبدیل به نامی آشنا شود.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی نحوه یافتن دامنه مناسب و اقدامات لازم در راستای آن پرداختیم. گفتیم برای انتخاب دامنه سایت خوب برای هر سایت لازم است چه اقداماتی انجام شود و به چه نکاتی باید توجه کنیم. در ادامه چند ابزار پیشنهاد دامنه معرفی کردیم که به شما در انجام این کار کمک شایانی می‌کند. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

تکنویک آماده ارائه خدمات طراحی وب سایت‌های فروشگاهی و شرکتی به شما عزیزان اسشت. نمونه کارهای ما را از این لینک ببینید. برای اطلاع بیشتر از هزینه طراحی وب سایت وردپرسی می‌توانید اینجا را کلیک کنید یا با مشاوران ما در تماس باشید. تکنویک همیشه در کنار شماست.  

منابع:

تیم متخصص تکنویک

وبسایت shopify

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *